Senaste kretskortet
-
- EF Sponsor
Re: Senaste kretskortet
AndersG snygga kort 
Får man fråga vad du har under scrollhjulet? och i övrigt vart du fått tag på det?

Får man fråga vad du har under scrollhjulet? och i övrigt vart du fått tag på det?

-
Ja, snygga kort AndersG
Kör du TT-metoden eller med UV? Och vad använder du för skrivare, papper/OH-film?

Kör du TT-metoden eller med UV? Och vad använder du för skrivare, papper/OH-film?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
AndersG: Kör du med OH-film och UV-ljus, använd fler lager OH-film så det blir absolut svart där det ska vara svart. Om du inte gör det redan...
Se till att vända OH-filmen så att utskriftsidan hamnar dikt an kopparen. Annars vet jag inte hur det kommer sig.
Använd inte svinto...
Se till att vända OH-filmen så att utskriftsidan hamnar dikt an kopparen. Annars vet jag inte hur det kommer sig.
Använd inte svinto...

Jo, jag vänder då att tonern är närmast kortet. Bara en OH. Tänkte annars testa Mattons skrivbara ritfilm (vellum), bara jag hinner via och köpa en ask. Annars får jag väl lägga en stack likadana OH.
Använder faktiskt Svinto (typ) för att få bort fotoresisten efter att jag borrat. Sedan brukar jag tvätta bort tvålen med sprit och lacka efter att jag lött (maskar socklarna). Använder hylslist istf socklar, för då kommer man bättre åt att löda på ovansidan.
Kortet är gjort i KiCAD och plottat som PS, sedan utskrivet med GhostScript på Canon BT-400 OH-Film med en LaserJet 1022. Valde OH på skrivaren och ProRes1200. Det brukar jag alltid göra. Exponerat i 5 minuter per sida i en hemgjord lådda med två UV-rör. Framkallat i NaOH och etsat med natriumpersulfat.
Under ratten sitter en ALPS EC-12 enkoder och ratten är även den Alps, från Conrad.
Av någon anledning så gjorde jag kortet med 8 siffror, fast prototypen bara hade 6
Tankefel antagligen, behöver bara 6 siffror för att få 1ppm upplösning.
Använder faktiskt Svinto (typ) för att få bort fotoresisten efter att jag borrat. Sedan brukar jag tvätta bort tvålen med sprit och lacka efter att jag lött (maskar socklarna). Använder hylslist istf socklar, för då kommer man bättre åt att löda på ovansidan.
Kortet är gjort i KiCAD och plottat som PS, sedan utskrivet med GhostScript på Canon BT-400 OH-Film med en LaserJet 1022. Valde OH på skrivaren och ProRes1200. Det brukar jag alltid göra. Exponerat i 5 minuter per sida i en hemgjord lådda med två UV-rör. Framkallat i NaOH och etsat med natriumpersulfat.
Under ratten sitter en ALPS EC-12 enkoder och ratten är även den Alps, från Conrad.
Av någon anledning så gjorde jag kortet med 8 siffror, fast prototypen bara hade 6

Använd grafisk lithfilm om du vill ha kolsvart.
Kicad verkar helt klart kompetent av dina kort att dömma,
det klart Grönholm kan få en SAAB 96 att gå fort också...
Kicad verkar helt klart kompetent av dina kort att dömma,
det klart Grönholm kan få en SAAB 96 att gå fort också...
Har faktiskt funderat på att fara via något av tryckerierna här och ha dem att skriva ut, men menar du att det finns sådan film för vanliga laserskrivare?
Märkligt, jag får också sådana, ofta tunnare än hårstrån, men kan gå tvärs över kortet ett par cm... repor i lacken? Men jag har då inte repat dom!AndersG skrev:Morr... Kan någon berätta hur man skall slippa små hårfina avbrott i ledare?
Öh, jo, men den tråden har jag följt, men den behandlar ju toner-transfer? Eller menar du pappren från Mouser?
Köpt korten på Elfa? Annars så sitter ju fotoresisten som berget. Har svårt att tänka att man kunde repa den ens i misstag.Märkligt, jag får också sådana, ofta tunnare än hårstrån, men kan gå tvärs över kortet ett par cm
Nej då blir det till att plocka fram kameran och ladda med svartvit film,AndersG skrev:Har faktiskt funderat på att fara via något av tryckerierna här och ha dem att skriva ut, men menar du att det finns sådan film för vanliga laserskrivare?
fotografera av en utskrift framkalla filmen och placera den i en förstoringsapparat
och exponera och framkalla lithfilmen. Lite extra procedurer men proffsigare
resultat kan du knappast få med så pass enkla metoder.
Då är det ju enklare att föra en PS-fil till tryckeriet. Skall testa det ngn gång.
Det är alltid enklare att lämna bort.
Finns ett tryckeri i närheten dit du kan gå med
dina original så klart det är kanonbra.
Här har du annars ett papper som en sida rankade som det allra bästa
http://www.viking-direct.co.uk/catalog/ ... 059&pr=Q21
Finns ett tryckeri i närheten dit du kan gå med
dina original så klart det är kanonbra.
Här har du annars ett papper som en sida rankade som det allra bästa
http://www.viking-direct.co.uk/catalog/ ... 059&pr=Q21
AndersG, ah fick för mig att du körde toner transfer. Sorry.
Jag har också sett en del långa hårfina repor i mina etsningar på sistone. Trodde det hade med ovarsam behandling alt. att jag repat korten när jag skyndat på framkallningen mha en mjuk svamp. Kvällarnas fritid har tyvärr inte räckt till för att göra upprepade experiment och utesluta felaktigheter ännu. Är glad om jag hinner en exponering/framkallning/etsning under ett pass. Om man ändå hade en verkstad så grejorna fick stå framme
Jag har också sett en del långa hårfina repor i mina etsningar på sistone. Trodde det hade med ovarsam behandling alt. att jag repat korten när jag skyndat på framkallningen mha en mjuk svamp. Kvällarnas fritid har tyvärr inte räckt till för att göra upprepade experiment och utesluta felaktigheter ännu. Är glad om jag hinner en exponering/framkallning/etsning under ett pass. Om man ändå hade en verkstad så grejorna fick stå framme

Har man barn kan man ändå inte låta vätskorna stå framme
Däremot har vi en rätt rymlig tvättstuga med låsbart skåp.
Så här ser min repa ut och det finns garanterat inget motsvarande på filmerna:

Det är faktiskt skumt, för resisten sitter ju som berget då man skall ha bort den efter etsningen.

Så här ser min repa ut och det finns garanterat inget motsvarande på filmerna:

Det är faktiskt skumt, för resisten sitter ju som berget då man skall ha bort den efter etsningen.