Deckel FP2 renovering
Re: Deckel FP2 renovering
Vad var det för modell och inköpsställe på skruvstycket utan skruv? Är i behov av ett jag också.
Är för övrigt grymt imponerad över jobbet du lagt ned på maskinen. Hatten av.
Är för övrigt grymt imponerad över jobbet du lagt ned på maskinen. Hatten av.
Re: Deckel FP2 renovering
Håller med, otroligt bra jobb. Kul att du också låter oss få se bilder från det.
(Det sitter en skruv typ 45 grader ner i skruvstycket)
(Det sitter en skruv typ 45 grader ner i skruvstycket)
Re: Deckel FP2 renovering
Här köpte jag skruvstycket ifrån, tog den näst största modellen med 90mm bredd och 120mm kapacitet:
https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... ces-Type-2
https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... ces-Type-2
Re: Deckel FP2 renovering
Idag kom skruvstycket. Väldigt snabbt att flytta mellan de olika positionerna.
Re: Deckel FP2 renovering
Gjorde några verktygshållare för fräsgrejerna som kom med. Jag återanvände fraktlådan som grym skickade mig skalan i Borra några hål, slipa och lacka och det blev helt bra.
Bild kvalitén blev lite sketen dock, lite mörkt i verkstan.
Bild kvalitén blev lite sketen dock, lite mörkt i verkstan.
Re: Deckel FP2 renovering
Jag har själv aldrig haft nåt problem i vårt klimat, men läser om folk som får rost i kontaktytan mellan trä och verktygshållare/spännhylsor. Gissar att om hålen är lackade/oljade så klarar det sig nog bra. Skall nog ändå byta ut mina träförvaringar till plast/plåt framöver, måste bara bestämma mig för hur många hylsor jag behöver ha i ordnad förvaring. 210st känns lite i överkant.
Re: Deckel FP2 renovering
Jo det är därför jag lackerade, olja/vax funkar också men här tyckte jag lack vore bättre. Jag tycker träförvaring är stiligare så jag kommer köra på det. Jag har inte heller haft problem med rost på några verktyg.
Re: Deckel FP2 renovering
Nu är ju inte allting helt bra längre i Deckelvärlden. Märker jag saknar hastigheter då jag provar med motorn igång.
Efter jag suttit och pillat med kontrollerna i en dag utan att komma nån vart så får jag helt enkelt plocka av sidokåpan, igen... Som tur är går det lätt och snabbt denna gång, 5-10 minuter...
Kåpan är borta och man kan se locket till växellådan med kontrollerna. Locket innehåller en mekanism likt en mekanisk klocka som flyttar på de här "gafflarna" i växellådan. Jag tog bilder för att notera vilken hastighet jag hade och hur alla spakar är positionerade, jag hade den i lägsta hastigheten. Det är viktigt att man får timingen rätt för att växellådan ska fungera. JAg undrar om det är något med med just timingen som är orsaken.
Ser inget fel på växlarna, lådan ser ut att vara i bra skick. Som tur är.
Har även ett diagram över växellådan:
https://i.imgur.com/tF81lmy.png
Och jag hittade denna video som förklarar hur en FP3 växellåda funkar, ser nästan identisk ut till min FP2a.
Så om jag förstår detta rätt, klockmekanismen i kontrollådan flyttar på de här spakarna i en viss logik då man väljer hasitigheter. Det finns två kluster med 3 kugghjul vardera som rör på sig, detta ger då nio kombinationer av växling, spaken i mitten så flyttar det stora kugghjulet för att växla mellan höga och låga hastigheter. Eftersom allting ser korrekt ut i lådan så tror jag det är något fel på timingen som gör den tappar två hastigheter (800 och 1600 varv).
I den lägre farten tappar man bara en hastighet (200) men jag tror det är en illusion för det är exakt samma konfiguration av växlarna i lägre som högre register så 800 varv och dess motsvarighet 100 varv bör inte funka. Men i 100 rpm rör spindeln på sig då jag testade... JAg tror att i 100 varv så är det så lätt att rotera att friktion i växellådan som överför rotation allena. Men jag tippar att det skulle börja slira om det stötte på motstånd.
Efter jag suttit och pillat med kontrollerna i en dag utan att komma nån vart så får jag helt enkelt plocka av sidokåpan, igen... Som tur är går det lätt och snabbt denna gång, 5-10 minuter...
Kåpan är borta och man kan se locket till växellådan med kontrollerna. Locket innehåller en mekanism likt en mekanisk klocka som flyttar på de här "gafflarna" i växellådan. Jag tog bilder för att notera vilken hastighet jag hade och hur alla spakar är positionerade, jag hade den i lägsta hastigheten. Det är viktigt att man får timingen rätt för att växellådan ska fungera. JAg undrar om det är något med med just timingen som är orsaken.
Ser inget fel på växlarna, lådan ser ut att vara i bra skick. Som tur är.
Har även ett diagram över växellådan:
https://i.imgur.com/tF81lmy.png
Och jag hittade denna video som förklarar hur en FP3 växellåda funkar, ser nästan identisk ut till min FP2a.
Så om jag förstår detta rätt, klockmekanismen i kontrollådan flyttar på de här spakarna i en viss logik då man väljer hasitigheter. Det finns två kluster med 3 kugghjul vardera som rör på sig, detta ger då nio kombinationer av växling, spaken i mitten så flyttar det stora kugghjulet för att växla mellan höga och låga hastigheter. Eftersom allting ser korrekt ut i lådan så tror jag det är något fel på timingen som gör den tappar två hastigheter (800 och 1600 varv).
I den lägre farten tappar man bara en hastighet (200) men jag tror det är en illusion för det är exakt samma konfiguration av växlarna i lägre som högre register så 800 varv och dess motsvarighet 100 varv bör inte funka. Men i 100 rpm rör spindeln på sig då jag testade... JAg tror att i 100 varv så är det så lätt att rotera att friktion i växellådan som överför rotation allena. Men jag tippar att det skulle börja slira om det stötte på motstånd.
Re: Deckel FP2 renovering
Jag tror jag hittade felet just nu, jag fick igenom olika växelkombinationer och märkte att detta hjul, inte är låst till skaftet, det ska vara det. Det är fritt att snurra. Så här har vi felet och varför endast vissa hastigheter är påverkade. Timingen var alltså inte felet. Frågan är bara hur ska detta hjul låsas till skaftet, vad har gått fel, och kan jag fixa det utan att plocka isär växellådan...
Re: Deckel FP2 renovering
Jag sökte igenom mina dokument och hittade några matnyttiga bilder i ersättningsdelsbroschyrerna. Detta för en modernare FP2 modell men ändå ser det likt ut min, ser ut som den hålls fast med två stycken 4x4x70 mm nycklar.
I en annan broschyr fann jag denna:
Så det verkar som nycklarna ifråga inte längre gör kontakt med det tredje kugghjulet... Men hur och varför. Ingenting känns sönder och inget krasar eller känns grusigt då jag snurrar på kugghjulet så ingenting tror jag är sönder.
I en annan broschyr fann jag denna:
Så det verkar som nycklarna ifråga inte längre gör kontakt med det tredje kugghjulet... Men hur och varför. Ingenting känns sönder och inget krasar eller känns grusigt då jag snurrar på kugghjulet så ingenting tror jag är sönder.
Senast redigerad av DennisCA 5 augusti 2019, 09:28:29, redigerad totalt 1 gång.