Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av Perkla »

Ja precis.. det är ju så jag absolut har för mig att man ska göra... klicka på home när axlarna är i det läge där det står 0 på alla axlar, typ..
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tycker det låter konstigt.
Då borde ju maskinen starta referenssökningen?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

När den är i 0 (noll) läge menar du säter ?
nr1madman

Inlägg av nr1madman »

Det jag tror du försöker göra är att sätta "zero" inte home...?
Din homeposition är där du har dina hemgivare. Trycker du på den så kommer maskinen gå tills givaren slår till?

.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Perkla skrev:När jag joggar in maskinen till där jag vill börja fräsa och ställer in alla axlarna där dom ska vara.. måste man trycka på Home All då ? Touch off vet jag att man måste göra för att bekräfta att alla axlarna är där dom ska vara..

När jag klickar på home på alla axlarna så blir nåt väldigt galet ... den går inte längre att jogga som tidigare, är inte Home ett kommando för att bekräfta att maskinen är i Home läget .. alltså där man bestämt att home är, där alla axlarna är i läge 0 (noll) ?
Jag har inte en aning om hur det funkar med det du kör, men på min 3D skrivare betyder home att alla axlar går till sina ändlägesbrytare och stannar där.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Om du inte vill montera home-switchar, kan du inte bara koppla XYZ-ingångarna för home-switch så dom är aktiva jämt? Då bör du ju få "maskin-referensen" där maskinen står om du trycker "Home all axis" eller vad det nu heter(kör inte LinuxCNC själv). Att rekommendera är ju i så fall att alltid dra alla axlar manuellt till ett repeterbart mekaniskt ändläge vid varje start och sätta home där samt justera mjukvaru-ändlägen så att dom ligger rätt i förhållande till den.

Sen är det här med att ha två stegmotorer på en axel inte så lätt att nolla helt rakt utan mjukvara eftersom microstegningen gör att det inte räcker med att maskinen står mekaniskt rakt när man slår på strömmen eftersom motorerna hoppar till den position som steg-drivarna startar i. Det blir potentiellt ganska litet fel så vill man bara komma igång och fräsa så spelar det mindre roll, det lär hamna inom någon tiondel ändå.
Men rätt sätt är att controllern får köra båda motorerna emot varsina switchar så att dom hamnar på rätt microsteg varje gång man startar.

Edit: Som flera skrivit så är "home" inte att man nollar någonting, utan just att maskinen söker referens vilket den inte kan göra utan home-givare(förutom genom att lura maskinen på liknande sätt som jag beskrivit ovan :D ).
Vill du nolla en arbetskoordinat som t.ex. G54 där du har satt nollan i ditt CAM-program så bör du ju ha någon knapp som heter "Zero"
Senast redigerad av Glattnos 29 augusti 2018, 18:16:13, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

I LinuxCNC, AXIS GUI betyder "Home" -knappen, att man ställer Home just i det läget där ifrågavarande axel är. Den betyder alltså inte "Go Home".
I Stepconf har du ju angett ett Home-läge skilt för varje axel. Jogga axeln till det läge där du vill att den punkten skall vara och tryck sedan Home. Då vet LinuxCNC var den axeln befinner sig och kommer att ge Home-punkts värdet åt axeln. Upprepa för alla axlar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

nr1madman skrev:Det jag tror du försöker göra är att sätta "zero" inte home...?
Din homeposition är där du har dina hemgivare. Trycker du på den så kommer maskinen gå tills givaren slår till?

.

Ja men i själva LinuxCNC heter knappen Home.. så vad det egentligen betyder har jag ingen aning om... men jag antar att det är att man bekräftar att maskinen är i läge 0 där brytarna normalt slår ifrån.. Det verkar ologiskt att klicka på Home eller Home All när man joggat in axlarna till arbetsstycken eftersom det snarare borde vara Zero som du säger..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hesabon skrev:I LinuxCNC, AXIS GUI betyder "Home" -knappen, att man ställer Home just i det läget där ifrågavarande axel är. Den betyder alltså inte "Go Home".
I Stepconf har du ju angett ett Home-läge skilt för varje axel. Jogga axeln till det läge där du vill att den punkten skall vara och tryck sedan Home. Då vet LinuxCNC var den axeln befinner sig och kommer att ge Home-punkts värdet åt axeln. Upprepa för alla axlar.

Ja exakt, men varför skulle man vilja klicka på Home på axlarna när man joggat in axlarna till arbetsstycket och ska göra touch off innan man kör igång tex ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Sen är det här med att ha två stegmotorer på en axel inte så lätt att nolla helt rakt utan mjukvara eftersom microstegningen gör att det inte räcker med att maskinen står mekaniskt rakt när man slår på strömmen eftersom motorerna hoppar till den position som steg-drivarna startar i. Det blir potentiellt ganska litet fel så vill man bara komma igång och fräsa så spelar det mindre roll, det lär hamna inom någon tiondel ändå.
Men rätt sätt är att controllern får köra båda motorerna emot varsina switchar så att dom hamnar på rätt microsteg varje gång man startar.
Helt riktigt.. jag säger absolut inte emot detta faktum att det precis är så, jag kommer montera switchar på min maskin, det var just det att när jag skulle köra igång o fräsa så talade LCNC om för mig att arbetsstycket är utanför maskinens arbetsområde... detta på grund av att jag har minusvärde i travel limit inställningarna, maskinen går nämligen inte på annat sätt än att jag måste ha minus värde.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Perkla skrev: varför skulle man vilja klicka på Home på axlarna när man joggat in axlarna till arbetsstycket och ska göra touch off innan man kör igång tex ?
Varje gång du startar LinuxCNC måste du göra Home, antingen genom att trycka på Home, eller mha Home-switchar. Annars vet inte LinuxCNC var fräsen befinner sig.
Vanligtvis behöver du inte göra det flere gånger så länge som LinuxCNC-programmet är igång och du inte flyttar axlarna manuellt på själva fräsen.

Touch Off gör du för att få utgångspunkten för själva arbetet. Du kan inte göra Touch Off före du satt Home för axlarna.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Men knappen Home Axis ... ska man göra det när man joggat in axlarna där man vill att den ska starta arbetet ? Home Axis är väl bara där axlarna verkligen är i sitt home läge där Switcharna säger att nu är du i Noll...

När jag gör Touch Off så står där i rutan att jag har P1 G54 och det är det på alla axlarna när jag gör Touch Off.. jag testade att sätta in G54 i MDI, det blev ingen skillnad, går inte starta körningen eftersom den säger att arbetsstycket ligger utanför maskinens arbetsyta.. :humm:
hawkan

Inlägg av hawkan »

Maskinen går ALDRIG utanför sitt arbetsområde, det du skrivit i ini-filen.

Om du sagt att HOME=0. och MAX=0.0 och MIN=-570 så kommer den aldrig ens
att gå till X=1 i maskinens kooordinatsystem. Hjälper inte att sätta G54-kord-sys till nåt.
Du får välja
1. Se till att Y-axeln står på Y=0 troligen längst fram?/bak? när du trycker home.
Då kan den röra sej mellan denna 0 och till -570.
2. Skit i var nollan är och se till att det finns utrymme att röra axeln, sätt MAX=570 och MIN=-570.
Du kan nolla i vilken position som helst, axlarna kan röra sej både fram och tillbaks.

Sedan måste du ändå göra touchoff för att veta var arbetsstycket är (bakvänd syftning där).
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har satt in siffrorna den kan röra sig på alla axlar.. det enda sättet att få axlarna att röra på sig är att göra som jag gjort, alltså att sätta minus värde på två av axlarna som jag visat på bilder jag laddat upp nån sida bakåt i denna tråden. Och nu är problemet som jag sagt att jag kan inte göra nån fil alls eftersom LCNC tycker att allt arbete ligger utanför maskinens arbetsområde, vilket det absolut inte gör rent fysiskt.

Detta är det problemt jag har och i LinuxCNC manualen står det lite om detta men inte hur man löser mitt problem, eftersom det står minus i travel limit så är jag nästan säker på att LCNC tror att maskinen ska jobba på en yta som är utanför den faktiskt ytan.. jag kan ha fel men jag tror det..
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Kan fräsytan vara 180 grader felvänt?
Skriv svar