Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Pro primo: Hur kyler du rören?
Pro primo: Hur har du hängt upp rören för att undslippa mikrofoni?
Pro tertio: Har du kalkylerat med att trafarna tar upp nästan hela lådan? Hur blir det basåtergivning då?
Mycket bra kommentarer soundbrigade, tack!

På A svarar jag: Bekymrad, två hål finns. Det största hålet är resterna av en slarvigt (men enkelt, obs) monterad C7-kontakt där jag bara borrat 22mm samtidigt som C7 är rektangulär. Uppskattar total lufthålsdiameter om 10mm cirkulärt (D10). Det andra hålet är resterna av 9V-batteriets tåtar, uppskattar D3. Det är allt jag har :D Vad tror du om det, min vän?

På B svarar jag: Inte brytt mig alls och kommer inte bry mig (om du inte säger jag måste, dvs). Rören sitter alltså fast i det lilla chassit som är som en ram och det är i sin tur är skruvat mha M3 gängstänger (med 5mm distans till botten för cirkulation, obs då jag har effektmotstånd som ligger på pottkanten och surplar 2X3W med märkeffekt 2X3W och som jag är speciellt orolig för) fast i botten.

På C svarar jag: Inte brytt mig och kommer inte ens bry mig om du så säger att jag borde ;)

MVH/Roger
PS
Först på måndag kommer jag beställa den nya baffeln, min självvalda veckopeng är slut och jag vill köpa lite mer saker när jag ändå är där.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

På måndagen blev jag att semesterfira med en vän genom att ta en tur med en färja i den Göteborgska skärgården (3h tor), på tisdagen var jag astrött och sov bort hela dagen (dock ej nämnvärt bakfull, tack gode Gud!), i morgon först kommer jag beställa den nya baffeln.

Detta kommer jag köpa/beställa:
1) 1st 21X162X250mm plyfa (baffel)
2) 4st 12X55X150mm plyfa för en eventuell prototyp-produktion av KHA-C/KRA-E
3) 1pkt bågfilsblad av bättre kvalitet än den skiten jag tydligen köpt (hel bågfil): G-Man.
4) 1st pensel ty det går tydligen inte så bra för mig när det gäller att göra rent penslar i lacknafta, blir alltid hårda och därmed blir finishen lidande.

När det gäller bågfilen så gick det knappt att såga av en självgängande träskruv som knepigt nog gick av när jag skulle skruva ur den ur regeln i samband med mitt nya hyllbygge.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Penslar blir lite bättre om man efter lacknaftan eller förtunning. Vad man nu ska använda, tvättar ur penseln med ymniga mängder flytande tvål e dyl.
Innan man använder ny pensel är det en god ide att stryka av den (torr) mot ett grovt slippapper. Dels gör man stråändarna lite mjukare, dels får man loss masa strån som sitter löst.

Har du kollat transformatorerna från Engelska Mike, riktigt bra och inte så rysliga priser. Och du slipper tramsa med två bakvända transformatorer.
http://livinginthepast-audioweb.co.uk/i ... xfrmrmains
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Intressant.

Tvål på penseln också, det ska jag genast prova.

Dina Engelska trafos var fina, dock har jag trafos så jag kan gödsla med dom men tack ändå.

Mina egendesignade toroid-OPT från Noratel är inte världens bästa mätmässigt men Jesus vad bra dom låter (kan tom oberoende intyga).

Mina anodtransformatorer från Kinesiska Dernfu fungerar asbra (träffar 450VDC med endast några få volts marginal), dessa kan i ett hysteriskt anfall av sinnesförvirring också mata ett par 845 (som är nåt jag bara drömmer om).

Trafosarna i gitarrförstärkaren är exakt likadana och från början tänkt att bli bättre utgångstransformatorer än ovan som dock misslyckades speciellt bandbreddmässigt men 230VAC 1:1 + 13V(0) anod+heater samt gitarr-OPT för EL84:or fungerar dom hyfsat för att inte säga bra till.

Jag har bara en kvar (beställde 4 på prov) men jag kommer nog inte beställa fler för denna gitarrförstärkare blev det helt enkelt för mycket jobb med.

MVH/Roger
PS
Den här kommentaren förstår jag inte riktigt:
Och du slipper tramsa med två bakvända transformatorer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har idag beställt den extra baffeln, leverans nästnästa måndag (hämtning).

MVH/Roger
PS
Jag köper pensel+bågfilsblad när jag hämtar upp grejerna. Jag har också beslutat skippa sidostycken för mina senaste KHA/KRA-konstruktioner, tar det eventuellt senare vilket just nu känns som aldrig ty jag gillar mina nuvarande konstruktioner och tänker inte låta mig hjärntvättas av nåt renodlat trams.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du förstod att du tvättar penseln med tvål och vatten OCH aköljer ur tvålen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Min kära Peerless-bas har utgått från HiFi-Kit's sortiment :(

Den som jag har i mina högtalare och i gitarrförstärkaren är alltså denna: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... e-830237-4

Dom rekommenderar denna istället: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/4fe32

Märket är Faital Pro vilket jag aldrig hört talas om men en del av datat imponerar 100Hz-20kHz t.ex.

Vi jämför lite data och börjar med Peerless.

Först ett par formler för sluten låda:

\(f_c=f_s\sqrt{\frac{V_{as}}{Vb}+1}\)

och

\(Q_{tc}=Q_{ts}\sqrt{\frac{V_{as}}{Vb}+1}\)

där

Vb=Volume box: [yttervolym: 1,62X2,5X1,82dm^3=7,4L], innervolym exklusive hgt-magneter är 1,20X1,40X2,08=3,5L. Plus dämpmaterialets inverkan~4L.

PEERLESS 830516:
Z: 4 Ohm
Db: 93mm (Diameter baffel, trimmad)
S: 89,4 dB/Wm (Baffled)
fs: ~80 (81,1@Free Air, 78,9@Baffled)Hz
Qts: 0,50 (0,51 Baffled)
Vas: 3,3L

Då är alltså
fc=108Hz
Qtc=0,68 (~0,71 i.e Butterworth!)

FAITAL PRO 4FE32:
Z:: 4 Ohm
Db: 91mm (funkar nog i mina redan uppborrade 93mm)
S: 91dB/Wm (1,6dB högre, kan gå utan korrigering, förmodligen måste jag dämpa diskanten något mindre varvid käcka standarvärden frångås, inget jätteproblem dock :) ).
fs: 100Hz
Qts: 0,50
Vas: 4L

Då är alltså:
fc=141Hz ("katastrof")
Qtc=0,71 (exakt Butterworth!)

Mina små (Peerless)högtalare går redan nu odjupt i bas så det är inget önskemål att de ska gå ännu högre upp, fast elementet är intressant även om jag föredrar Polypropylen framför Kapton, jag har gillat Polypropylen från första gången jag hörde det materialet (Infinity RS5000) och blev än mer begeistrad när jag hörde det i en kolfiberförstärkt variant hos Infinity Kappa 6.

Kul dock att mer eller mindre exakt pricka Butterworth med det nya elementet.

Vi får se hur jag gör.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har fått ett ersättnings-element till min bas.

Lyssna nu: Det tidigare elementet går visserligen något lägre i bas men det fick djupmässigt helt enkelt inte plats.

Igår hämtade jag således ut en ny extra-baffel som jag hade tänkt montera utanpå baffeln för att få plats med det utgågna elementet.

Tyckte det var lite jobbigt att behöva sticksåga upp nya hål men så provade jag det nya elementet i hålet, och det får fanimig plats!

Det får plats och det har en verkningsgrad som är inom nån knapp dB lika som det gamla elementet.

Jag blev asglad och kommer således köra med det här.

MVH/Roger
PS
Det är dock så tajt att magneten hamnar mindre än en millimeter från ett slutrör (EL84), tänker att om jag justerar förstärkeriets chassie i de något förstora hålen så kommer det att räcka. Frågan är bara vad en (statisk) magnet så nära röret kan påverka. Personligen tror jag ingenting (även om jag vet att laddningar såsom elektroner girerar runt magnetfältslinjer).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

I ett bygge jag gjorde hamnade ett slutför någon centimeter från in-traffon. Jag skäms fortfarande när jag tänker på hur dåligt jag designade... Samtidigt var det väldigt tight i lådan. Du kommer nog inte höra din designmiss så länge röret och traffon inte skallrar ihop. Tål traffon att utsättas för en högre temperatur än, låt oss kalla det normal, temperatur?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej uberfuzz!

Jag är rädd för att jag har ganska stora problem med framförallt ventilation och därmed temperatur.

Jag har lyft förstärkeriets chassi 5mm från botten (och det har 5mm till alla sidor) så där finns en teoretisk glipa för cirkulation.

Sen har jag bara två små hål in till lådan där det ena är resterna av ett runt hål upptaget för en C7-kontakt (effektiv lufthålsdiameter kanske 10mm) och det andra är resterna för batteriets tampar (effektiv lufthålsdiameter kanske 3mm).

Det är allt jag har samtidigt som ett par feta 3W-motstånd som ligger på just 3W i utvecklad effekt ligger under chassit.

Så inte nog med dessa 3W-motstånd, slutrören och trafosarna producerar också värme.

Jag är tveksam till om detta kommer fungera, det kanske blir som med mitt examensarbete (TV-Scope) som höll i dom 5 minuter presentationen tog sedan dog den (och måste svalna för att kunna startas igen, pga 78-regulatorer).

MVH/Roger
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

:humm: ingen möjlighet att ta ut håll i lådan?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag vill inte påverka basgången för mycket.

Lådan är sluten för att jag vill ha en sluten låda och om jag gör så att den pyser för mycket är den inte riktigt sluten längre (frågan är egentligen vart gränsen går).

Samtidigt, många rörradios har ganska rejält med hål på baksidan och många gånger ändå bra ljud.

Så visst, fler hål kan nog funka.

MVH/Roger
bbenderman

Inlägg av bbenderman »

Måste fråga vad är det för gitarrljud du är ute efter?
Måste vara något higain superdistat lljud!
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Jag vill inte påverka basgången för mycket.
Ge högtalarelementen lite luft du, det mår det gott av. Amplituden vid lägre frekvenser är inte jätteviktigt i gitarrförstärkare. Har du tonkontroll med någorlunda stort svep på reglagen är det nog inget att bekymra sig för alls.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Fast jag tänker lite HiFi också, liksom ;)

MVH/Roger
Skriv svar