Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Vår verkstad [Nytt ställe.. igen!?]
Lastkaj med saxlyftbord eller bakgavellyft på skulle nog vara bättre än ramp.
@NULL @Meduza @Madmodder
Japp, vi konstaterade det samma nu i efterhand. Det blir nog antingen en saxlyft eller så skippar vi den dörren helt. Allt är ju ändå så pass preliminärt ännu.
Japp, vi konstaterade det samma nu i efterhand. Det blir nog antingen en saxlyft eller så skippar vi den dörren helt. Allt är ju ändå så pass preliminärt ännu.
Tänk på att ifall ni (regelbundet) kör med fordon på ytan strax bredvid källarnedfarten så blir det kanske (eller kanske inte?) för hög belastning på sidoväggen på källarnedfarten.
Om det funkar layoutmässigt så är det antagligen byggnadsmässigt bättre att ha en ramp på någon annan sida av huset.
Men OBS; jag gissar bara här. Jag har INTE någon utbildning på att beräkna hållfastigheter hos byggnader eller liknande.
Om det funkar layoutmässigt så är det antagligen byggnadsmässigt bättre att ha en ramp på någon annan sida av huset.
Men OBS; jag gissar bara här. Jag har INTE någon utbildning på att beräkna hållfastigheter hos byggnader eller liknande.
@Miam
Det kommer definivt inte vara någon regelbunden trafik där inte. Behöver bara stora dörrar för att få in och ut maskiner samt material. Och så kanske någon enstaka bautabeställning
Så jag tror nog vi borde klara oss på den fronten.
Det kommer definivt inte vara någon regelbunden trafik där inte. Behöver bara stora dörrar för att få in och ut maskiner samt material. Och så kanske någon enstaka bautabeställning

Aha!
Om ni kan få tillgång till truck, eller kanske kan ordna nån telferlösning, så kanske det räcker att bara ha stora portar men ingen ramp alls? Alltså låta portarna mynna ut i "tomrum" (eller varför inte en "balkong"/uteplats av trä, som kan lyftas undan vid större maskintransporter). Om ni låter portarna mynna ut i "ingenting" så vore det väl bra att sätta upp en träribba på tvären innanför portarna och ha någon anordning så att ni kan öppna portarna för att vädra utan att riskera att ramla ned och/eller "tappa taget" om portarna.
Om ni kan få tillgång till truck, eller kanske kan ordna nån telferlösning, så kanske det räcker att bara ha stora portar men ingen ramp alls? Alltså låta portarna mynna ut i "tomrum" (eller varför inte en "balkong"/uteplats av trä, som kan lyftas undan vid större maskintransporter). Om ni låter portarna mynna ut i "ingenting" så vore det väl bra att sätta upp en träribba på tvären innanför portarna och ha någon anordning så att ni kan öppna portarna för att vädra utan att riskera att ramla ned och/eller "tappa taget" om portarna.

@MiaM
Japp, ungefär något sådant skulle vara perfa.
Vi funderade just på att byta ut denna dörr istället. Då har man ju en 'brygga' med trappa att börja med. Behöver bara snyggas till lite och kanske förlängas på ovansidan lite. Fönsterna måste ju ändras också, men de ska ju ändå bytas ut.
Ej borttagningsbar men jag tycker man borde klara sig utan det när det ändå är i golvnivå?
Japp, ungefär något sådant skulle vara perfa.

Ej borttagningsbar men jag tycker man borde klara sig utan det när det ändå är i golvnivå?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sen är det ju det där med hållfastheten också. Ett alternativ kan vara att sänka tröskeln i ett fönster. Måste fönstren bytas?
Japp, fönstrena måste nog bytas. Det är gamla 60-talsfönster som läcker värme. Ang hållfastheten, vi måste ha någon byggare dit och validera våra planer. 

Visst läcker de värme. Men det går i allmänhet inte att räkna hem ett fönsterbyte på energiräkningen. Jag har fönster från -60 talet. De är inte aktuella att byta i närtid.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Man kan montera tunna skivor av polyeten mellan fönsterhalvorna och täta med hamptråd. Då blir det som treglasfönster och ska tydligen göra en jäkla skillnad.
@MadModder @Danei
Vi byter nog isåfall mest för utseendets skull.
--
Lägger in en bild av hur det ser ut på insidan. Ids inte lägga mer än de här två, eftersom de som äger det har rätt så mycket saker där och jag vill inte lägga upp bilder på det.
Men som ni ser är det definivt ett renoveringsobjekt! Men härligt mycket 60-tals industrihistoria finns det här! Massor med gamla kataloger och stuff. Det ser nästan ut som han som hade cykelaffären lämnade allt som det var sin sista dag där..
Vi byter nog isåfall mest för utseendets skull.
--
Lägger in en bild av hur det ser ut på insidan. Ids inte lägga mer än de här två, eftersom de som äger det har rätt så mycket saker där och jag vill inte lägga upp bilder på det.
Men som ni ser är det definivt ett renoveringsobjekt! Men härligt mycket 60-tals industrihistoria finns det här! Massor med gamla kataloger och stuff. Det ser nästan ut som han som hade cykelaffären lämnade allt som det var sin sista dag där..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Haha, rustibuss! Det var märket på blöjorna föräldrarna köpte när brorsan var liten i början på 80-talet. 
Den där blågula taklampan var ju snygg... eller inte!

Den där blågula taklampan var ju snygg... eller inte!

Bilden med balkongen ser ut att vara perfekt för att göra publika uttalanden till pressen, när det ska lanseras nya produkter
Fick tanken när du visade det nya huset (Det denna tråd handlar om) att det är huvudkontoret du hittat och det lite äldre huset skulle vara tillverknings delen i verksamheten.
Gillar dina/era framfart.

Fick tanken när du visade det nya huset (Det denna tråd handlar om) att det är huvudkontoret du hittat och det lite äldre huset skulle vara tillverknings delen i verksamheten.
Gillar dina/era framfart.
danei har en poäng - det är kanske bättre att ersätta ett fönster med en dörr än att bredda en befintlig dörr. Det är väl gissningsvis sällan/aldrig man har något bärande direkt under ett fönster, men däremot kan säkert väggen på båda sidor om en dörr vara bärande.
Intressant att det där är 60-tal. Om det hade varit i Sverige så hade jag gissat på äldre - i Sverige blev nog både strömbrytare och framförallt kopplingsdosor vita redan före 60-talet.
Intressant att det där är 60-tal. Om det hade varit i Sverige så hade jag gissat på äldre - i Sverige blev nog både strömbrytare och framförallt kopplingsdosor vita redan före 60-talet.
Mina föräldrar använde rustibuss till mej, som är född i miutten av 70-taletMadModder skrev:Haha, rustibuss! Det var märket på blöjorna föräldrarna köpte när brorsan var liten i början på 80-talet.![]()