PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev:Om man tittar i schemat över där transistorerna används så kan man få ledtrådar ifall det finns ersättare som inte har helt jämförbara data men ändå fungerar bra. Om transistorn t.ex. endast körs som on/off-drivare utan någon "analog" funktion så går det oftast bra med högre strömförstärkning (hfe) än orginaltransistorn, o.s.v...

Edit: ersättare för transistorn kan kanske vara värt att starta en separat tråd om? Jag gissar att det finns folk som är så konstiga att de inte är intresserade av en PDP8-renovering men ändå kan en del om transistorer. Jag hoppas iofs att jag gissar fel, alla är väl intresserade av en PDP-renovering? :wink:
Jo det är en HF-transistor som fungerar som switch. Det är många transistorer som skulle kunna passa men jag vill gärna ha rätt kapsel. Det får bli en egen tråd om det behövs.

X-IL: Nja, de passar inte riktigt trots de liknande numren. 2N3439-40 är högspänningstransistorer snarare än högfrekvenstransistorer. 2N3441-42 har TO-3 kapsel...
Ska kolla igenom din lista senare.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men jag vill gärna ha rätt kapsel.

Så det är inte enbart *funktion* som är viktigt... :-) :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja, så är det :) .
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Alltransistors.com har ersättningssök. Där tror jag kapsel finns också

EDIT: Vilket givetvis var där du hittat datat du presenterade tidigare, sorry!
Senast redigerad av X-IL 28 december 2011, 16:03:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det var där jag hittade 2N3444. Ska kolla vilka mer ekvivalenter som finns och kolla mot din lista. Såga att du hade 2N2904A, dessa kunde vara intressanta. Har du många? Jag har redan men lite extra är aldrig fel.
Användarvisningsbild
Digi_tal

Inlägg av Digi_tal »

Hittade en kul grej! Har lagt den i din låda!
8l.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag hade 2N3725 också som finns med som ekvivalent, ser ut att vara ganska välfyllt i den lådan med (bilden på låda 2-3 längst upp till höger).

Angående 2N2904 så ser det ut att finnas ett hundratal om man tittar på bilden på låda 2-2.

Skicka bara PM eller skriv i min säljtråd så diskuterar vi detaljerna.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

PM Kommer.

Rulle: Det blir bra.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Som jag skrivit tidigare så har jag en teori om varför minnet inte fungerar. Jag tror inte att kärnorna blir magnetiserade eftersom man väjer ut mer än en åt gången och att strömmen då inte räcker till för att ändra kärnans magnetiska tillstånd. Jag tänkte då undersöka G221-korten "memory selector" närmre. Två av dessa korten utgör tillsammans en 3/8 avkodare med drivtransistorer för X/Y lindningarna. Totalt behövs det 8 stycken kort för att avkoda hela adressen och välja X-Y lindningarna (nåja lindning är fel ord eftersom tråden bara passerar rakt genom kärnan).

Om något kort skulle välja en skicka ut ström i en X/Y tråd som inte ska vara aktiv, då har man problem. Eftersom detta verkade svårt att mäta i maskinen bestämde jag mig tillslut för att bygga en simpel testrigg till korten. Som tur har jag bitar av ett bakplan och virtråd hemma. Jag har inte virat något sedan 1995...

Resultatet blev detta:

Bild

Jag lastar kortet med motstånd 8st för ett kort, detta för att göra det enkelt för mig. Det är nämligen så att kortet har två dioder och en transistor kopplad på ett listigt sätt så att man både kan agera high- och low-side drivare. Eftersom jag ville slippa koppla om lasten så dubblade jag antalet istället. En lysdiod för vare last för enkel visuell kontroll. Endast en ska kunna vara tänd på samma gång. För att vara riktigt säker matar jag enable pinnen med en fyrkantsvåg på 1MHz och mäter på lasten med oscilloskopet för att se att allt hänger med vid den frekvensen som kortet normalt jobbar med. Jag testar de fyra kombinationerna på adressen som varje kort hanterar och ser att endast en transistor driver sin last. Detta gör jag både för fallet med high/low side.

Anledningen för att kortet ska klara både high och low side är att strömmen ska kunna gå åt båda hållen för varje adress, detta för att man låter strömmen gå år ena hållet vi skrivning och åt andra hållet vi läsning.

Bild

A. PNP-transistorer av typen 2N2904, obsolete men inte omöjlig att köpa på eBay eller av X-IL :)
B. Dioder som gör tricket för att
C. Utgångs transistorn (NPN) av typen MM1008 (super obsolete) ska kunna vara high/low-side drivare. Den går att ersätta med 2N3444 (svår) eller möjligen med 2N3725 (som i gick att köpa av X-IL).

Schemat på G221

Resultatet så långt:
Två kort av åtta testade och fungerar!
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Jag har ett gäng 2N2905 som du kan få om du vill.. Nästan samma som 2N2904 tror jag.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hoppas att transistorerna kommer till nytta! Du har ju några att leka med. Hör av dig om du vill köpa fler eller av någon annan modell.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Med två fungerande kort så kanske du kan stoppa i ett på en X-position och ett på en Y-position och lämna övriga positioner tomma, och testa fyra bitars bredd av en fjärdedel av adressrummet i taget? Förhoppningsvis borde du kunna läsa och skriva något från/till minnet för att få en uppfattning om hur resten av burken mår.

Om du märkt upp var korten satt så är det kanske bra att prova i de positioner korten satt, dumt att bränna de två fungerande korten du har ifall det skulle vara något annat fel som skadat de andra korten.

Det är väl för övrigt inte helt otänkbart att trasiga kort för X skadar korten för Y och vice versa.

Jag antar att alla de här transistorerna är kisel men om det skulle finnas någon halvledare som är av germaniumtyp så kan det vara bra att veta att vissa germaniumtransistorer har tydligen så dålig tålighet mot backspänning att de kan skadas av spänningen på ohm/diodtestläget på en vanlig multimeter.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Iden som du är inne på har jag faktiskt funderat på, men det krävs fyra kort eftersom X och Y internt är matriskopplade. Det betyder att man får tillgång till hälften av adressbitarna eller 1/64 del av minnesrymden.

x och Y är inte elektriskt ihopkopplade så ett trasigt kort i X kan nog inte göra sönder ett i Y. Många av korten är faktiskt märka av föregående ägare!

Alla transistorer är kisel, vilket är tur. Jag har nämligen mätt alla med multimetern sedan tidigare, kände faktiskt inte till att man kunde ta sönder germaniumtransistorer på detta vis. Jag har också tidigare upptäckt att bara för att en transistor eller diod mäter rätt med multimetern så behöver det inte betyda att den är hel. Det verkar vara ett ålderstecken.

Det går ganska fort att testa korten, men tiden har inte funnits.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev:Resultatet så långt:
Två kort av åtta testade och fungerar!
Intressant att föja det här.
Lite tvetydigt, hade du testat två kort eller åtta?
Eller var testresultatet två ok. av åtta testade?

Vi får hoppas att du finner något defekt kort.
Då finns ju hoppet att själva kärnminnet är helt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har testat två av åtta och dessa två är hela. Jag hoppas precis som du att jag hittar något defekt kort, men det kan finnas en förklaring till att två eller flera X-Y lindningar väljs.

Alla adressbitar i MA (Memory address) finns representerade både som inverterade och icke inverterade. Det är de icke inverterade man ser på fronten, så någon av de inverterade kan vara trasig. Då skulle man få problem med adressavkodningen eftersom båda representationerna används och man skulle teoretiskt sett kunna avkoda två adresser.
Skriv svar