Som jag skrivit tidigare så har jag en teori om varför minnet inte fungerar. Jag tror inte att kärnorna blir magnetiserade eftersom man väjer ut mer än en åt gången och att strömmen då inte räcker till för att ändra kärnans magnetiska tillstånd. Jag tänkte då undersöka G221-korten "memory selector" närmre. Två av dessa korten utgör tillsammans en 3/8 avkodare med drivtransistorer för X/Y lindningarna. Totalt behövs det 8 stycken kort för att avkoda hela adressen och välja X-Y lindningarna (nåja lindning är fel ord eftersom tråden bara passerar rakt genom kärnan).
Om något kort skulle välja en skicka ut ström i en X/Y tråd som inte ska vara aktiv, då har man problem. Eftersom detta verkade svårt att mäta i maskinen bestämde jag mig tillslut för att bygga en simpel testrigg till korten. Som tur har jag bitar av ett bakplan och virtråd hemma. Jag har inte virat något sedan 1995...
Resultatet blev detta:
Jag lastar kortet med motstånd 8st för ett kort, detta för att göra det enkelt för mig. Det är nämligen så att kortet har två dioder och en transistor kopplad på ett listigt sätt så att man både kan agera high- och low-side drivare. Eftersom jag ville slippa koppla om lasten så dubblade jag antalet istället. En lysdiod för vare last för enkel visuell kontroll. Endast en ska kunna vara tänd på samma gång. För att vara riktigt säker matar jag enable pinnen med en fyrkantsvåg på 1MHz och mäter på lasten med oscilloskopet för att se att allt hänger med vid den frekvensen som kortet normalt jobbar med. Jag testar de fyra kombinationerna på adressen som varje kort hanterar och ser att endast en transistor driver sin last. Detta gör jag både för fallet med high/low side.
Anledningen för att kortet ska klara både high och low side är att strömmen ska kunna gå åt båda hållen för varje adress, detta för att man låter strömmen gå år ena hållet vi skrivning och åt andra hållet vi läsning.
A. PNP-transistorer av typen 2N2904, obsolete men inte omöjlig att köpa på eBay eller av X-IL
B. Dioder som gör tricket för att
C. Utgångs transistorn (NPN) av typen MM1008 (super obsolete) ska kunna vara high/low-side drivare. Den går att ersätta med 2N3444 (svår) eller möjligen med 2N3725 (som i gick att köpa av X-IL).
Schemat på G221
Resultatet så långt:
Två kort av åtta testade och fungerar!