DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av SVK Customs »

Okej. Det går ju kanske att åtgärda botten på verktygshållaren om det är det enda negativa.
Priset känns ju annars ganska vettigt?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Prislappen är vansinnigt bra för det man får, helt klart!
MSV

Inlägg av MSV »

drlove, har du någon länk till exakt den spindeln du har? Det finns ju några olika, och eftersom du är nöjd med din så är det ju lika bra att köpa samma!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Denna t.ex. Frågan är hur länge länken är giltig :)

Inte samma säljare men ser ut att vara samma grejor. Dock vet man ju aldrig vad man får från Kina :)

/Love
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Grym engelska i annonserna får man iaf med 100% säkerhet av kineserna :D
translate.google.com månne? :D
Agwan

Inlägg av Agwan »

Oj då, jag köpte visst den där spindeln. Jag hade nog räknat med 10k för spindel, fast då har jag inte tittat så mycket på det innan nu. Det här är ju ett bra pris, hoppas bara man inte får vad man betalar för (jag förväntar mig mer än bara skräp).
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Nog får du mer än du betalar för. Själva spindeln håller helt ok kvalla för oss hobby'ister skulle jag tro.
VFDn är lite "smutsig", viktigt med avstörningsfilter osv. RS485 chipet saknas ofta oxå men går att löda dit. Dock fungerade det bara sporadiskt för mig så kör PWM mot min VFD nu tills jag fått ordning på RS485 delen. PWM verkar inte helt stabilt dock, ganska svajig RPM, speciellt vid 20000RPM, nästan okörbart där. Hoppas få ordning på RS-länken framöver. Vet inte om det är USB->RS485 länken eller mitt RS485 chip i VFDn som bråkar, eller kabeln där emellan.. ja ni hör ju, kul läge.

EDIT: Läste just lite nya inlägg i VFD-plugintråden och det kan mycket väl vara en EMI choke på USB-kabeln som saknas, ska testa det asap.

//L
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Ca 6kg, 24000rpm, 2,2kw, eBay :) Betalade under 3k för spindel och VFD där."
SVK Customs skrev:Jag antar att det inte är iso 40 fattning på den :roll: Så hur ser verktygshållaren ut på en sån liten godbit?
Du har kanske bilder nånstans i tråden på det?

:ajabaja: Iso 40 och 24000 rpm kostar skjortan... Dessutom kan du inte få den vikten på iso 40 ifall det inte är gjort av titan och kevlar. Glöm den kombinationen för rimliga pengar.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Det var ett skämt alltså :)
Jag har iso 40 på min gamle g-conti fräs här i verkstan så jag vet hur mycket det väger :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

PWM verkar inte helt stabilt dock, ganska svajig RPM, speciellt vid 20000RPM, nästan okörbart där. Hoppas få ordning på RS-länken framöver. Vet inte om det är USB->RS485 länken eller mitt RS485 chip i VFDn som bråkar, eller kabeln där emellan.. ja ni hör ju, kul läge.

EDIT: Läste just lite nya inlägg i VFD-plugintråden och det kan mycket väl vara en EMI choke på USB-kabeln som saknas, ska testa det asap.
Har du använt skärmade kablar? Det är ju ändå rätt mycket effekt som skall switchas och det med hyfsat hög frekvens. En sån manick gjord av en kinafirma är säkert inte helt rätt designad, så det sprutar nog störningar åt alla håll. Skärmade kablar från VFDn till motorn är nog ett absolut måste. Sedan skulle jag ha skärmade kablar för styrningen också. Det räcker dock inte med att de är skärmade, de måste vara anslutna till en sjysst jord i vardera ände också. Vid motorn ser det ut att vara lätt, skärmen skall vara ansluten till metallen i kontakthuset. Kontakten borde vara gjort för att fästa/klämma skärmen någon stans. Hur det ser ut i VFD-änden ser jag inte.

Är det själva VFDn som strålar så är det till att sätta den i en försluten metallbox/bur. Sedan ansluta skärmarna från motorn till den.

Att sätta EMI-choke på USB-kabeln är att bara bota symptomen. Men vad fasen, funkar det så räcker väl det? Jag skulle dock inte misstänka USB-kabeln om det inte är så att datorn tappar kontakten med USB-RS485-dongeln. Funkar den biten så skulle jag se till att skärma RS-485-kabeln istället.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Jag har fått för mej att man bara ska ansluta skärmjord i ena änden, stämmer inte det?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag skulle säga nej så länge du inte kör din fräs i ett induktions-stålsmältverk. Man vill inte ha jordströmmar som går lite här och där, eller jordloopar som kan fånga upp magnetfält (så som de i induktions-stålsmältverk). Om du vill så kan du se till att din spindel sitter fäst utan metallisk kontakt till övriga fräsen. Dvs så att enda jorden går via skärmen i kabeln. På så vis kapslas ändå den "smutsiga" strömvägen in iom att spindeln är av metall och täckande.

Fäster man skärmen i bara ena änden så blir den snarare en antenn än en skärm. Som jag sa, antingen så måste man kapsla in, eller filtrera. Och kapslar man in så måste man kapsla in allt. Så att allt som kan störa sitter i samma inkapsling. Och då räknas såklart skärmen i en kabel som en förlängare av den inkapslingen.

Är systemet komplext så kan störningarna faktiskt bli värre när man börjar skärma in. Men om allt störande är inskärmat och allt som kan bli stört utanför, så skall det gå bra.
Super7

Inlägg av Super7 »

Brukar man inte i audio-sammanhang sätta ett motstånd på 10-100 Ohm i ena änden om man jordar skärmen i båda ändar?
för att ev. inducerad spänning skall "förbrukas". Kan väl inte skada, iallafall om man håller sig till det lägre Ohm-området?
H.O

Inlägg av H.O »

Det där med att ansluta skärmen i endast ena änden brukar rekomenderas när du ska hindra störningar från att "komma in" i kabeln, läs enkoder-kablar etc. På en VFD-styrd motor, där man är ute efter att "stänga in" störningarna i kabeln bör man ansluta skärmen i båda ändarna, i alla fall är det vad dom rekomenderar i dokumentationen till bägge mina omformare (ABB och Siemens).

Om man på en signalkabel ansluter skärmen i båda ändar kan man få en jordloop vilket resulterar i att ström flyter genom skärmen, denna ström kan i sin tur inducera störningar i ledarna i kabeln - som transporterar de "ömtåliga" signalerna. På en motorkabel, där man vill hindra störningar från att "läcka ut" brukar man som sagt jorda skärmen i båda ändar. Om det flyter lite ström i skärmen här spelar inte så stor roll då det ska rätt mycket till innan det påverkar funktionen hos motorn.

Tillverkare av omformare brukar som sagt ha rekomendationer i manualerna till respektive omformare men det är inget jag förväntar mig finns till dessa omformare från Kina. Du kan ju alltid titta i ett par manualer från någon mer namnkunning tillverkare.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag skulle ansluta skärmen i båda ändar i alla fall när det gäller en CNC-fräs som man bygger ihop hemma. Elmo Motion Control är ett företag som används rätt mycket i industrin. Här är installationsguiden till en av deras servodrivare. http://www.elmomc.com/support/manuals/MAN-CELIG.pdf Scrolla fram till 3-7 och vidare. Som ni ser ansluter de skärmarna i båda ändar på alla kablar, motor, encoder, CAN, RS232 och allt.

Som jag sa innan, ansluter man inte i båda ändar så blir skärmen i sig en antenn. Om folk har haft problem med att de anslutit i båda ändar och då inte fått signalering att fungera så beror det på något annat. Glömt att ansluta jorden ordentligt hårt för någon effektslukande pryl som då får fin retur genom skärmen? Sedan beror det ju på hur bra jord man har där ute vid spindeln tex.

För jordning när det gäller högre frekvenser brukar man säga att jordledaren skall vara dubbelt så bred som den är lång om det skall vara en bra HF-jord. Så det handlar egentligen inte alls om att dra en AWG1-kabel och så har man fin HF-jord. Nu är det ju ofta rätt svårt att jorda dubbelt så brett som långt, men man kan ju göra så bra man kan. Har man många olika enheter som switchar och brusar skall man försöka samla dem på en stor plåt.

När det gäller hobby-CNC så är det mest spindeln som förbrukar effekt (om det inte är en STOR CNC). Men eftersom spindeln ofta är gjord i slutande metall så skall det gå bra att skärma av den via skärmen i kabeln man matar den.

Kan tillägga att det mesta av den erfarenhet jag har på det här området fick jag när jag var med och utvecklade ett system på 11 kW. Det brusade jävligt mycket första gången vi körde i mätlabbet (en sån stor hall med koner på väggarna). Det värsta gubbarna hade sett sa de. Men med en hel del pulande och lite utbildning så fick vi det till klart godkännt.
Skriv svar