jag har gjort en simulering i multisim å båda trisserna håller sig inom temperaturgränsen med "rimligt" stor kylfläns, där imot så är likriktarbryggan lite mer problematisk....den termiska resistansen hos mellanlägget till likriktaren har stor betydelse för resultatet.....har du multisim förresten....jag skulle kunna skicka filen i så fall...
Hur som helst så skall du sträva efter ett mellan lägg med så lågt värde som möjligt....det möjliggör att du kan använda dig av en mindre kylfläns...
hmm det känns som om multisim är ett program man bör skaffa och lära sig, jag hade undvikigt ett antal problem om jag hade använt det programmet först...
Ja....i detta enkla kretsexempel kan man använda sig av multisim....men ibland så blir resultaten "lite konstiga"...ska dock erkänna att jag inte vet hur man gör diverse omställningar i programmet....men som sagt här är det ju DC vi talar om...så det lär inte vara något bekymmer.
En annan tanke...är det nån som vet om det går att konvertera filerna till bilder........ med instrument-tavlorna också?
Kom på en sak som är väldigt viktig......lufttemperaturen kring kylelementen är ju av stor vikt....om allt ligger i en låda..så blir den omgivande temperaturen högre...vilket medför att komponenterna kyls otillräckligt...om man kör med fläkt å har "ett bra utblås" ellervad det nu heter så är det kanske mindre problematiskt....
så där ja, nu är jag tillbaks och ska börja fibbla igen när veckan drar igång igen.... då får vi se om allt börjar arta sig... Det där problemet med utblås får jag ta när jag har kommit till lådan
japp, ska in till stan idag och köpa darlington trissorna och zenerdioderna, kresten med L7805:an är redan klar, så nu är det nästan bara LM317:an kvar att fixa
På den darlington trissa jag har valt är I(b)max = 0,1A, och zenerdioden vill ha minst 5mA. För att komma fram till vilket värde jag ska ha på resistorn är det då bara att räkna så här?:
R = U / I
R = 20V / 0,05A
R = 400Ohm
(jag bara antog att man behövde 50mA för att trissan ska sluta sig, vad heter det värdet i databladet?)