Sitter och drömmer om en handkontroller likt din undrar lite om joggratten från videon är det en pulsgivare?
När du nu använt kontrollern ett tag är det något du saknar?
GeekJoan: Hur blev den slutgiltiga lösningen på upphängningen?
JimmyAndersson: lådan är någon urgammal serverlåda.
jeda007: Om jag saknar någon funktion i lådan, hmm. Den kunde ju varit trådlös, inbyggd tv, rakapparat, snusdosa mm
Nä, men det är ju joggen som är huvud funktionen, att kunna stå framför arbetstycket & jogga i stället för att sträcka ut armen & fibbla på tangentbordet som är 1,5 meter bort!.
Jepp det är en vanlig quadraturencoder, & elfas för 30-40kr funkar också perfekt!. Den enda sjusteringen jag gjorde var att limma in tyngder under ratten så att känslan blir mer gedigen & att man kan sätta snurr på skivan.
Och så länge man driver handkontrollen med datorns egna 5V så behöver man inga optokopplare.
Känner inte till quadraturencoder, hur många pulser/varv har du?
jag tänkte använda en pulsgivare meed 250 pulser/varv, lite kass i och med att jag behöver dra upp En extra 5V.
Kan man göra så att man sätter en mellankoppling vid datorns parallelluttag och använder några av 0V tamparna, det finns ju 8 pinnar till detta, till datorns interna +5V istället, den borde ju lätt kunna driva min pulsgivare samt att jag då kan använda den 0V som redan finns!
Quadraturencoder & pulsgivare är väll samma sak egentligen.
Min ligger på runt 15pulser/varv vilket är lagom. Att använda en med 250/varv blir nog total katastrof p.g.a fingrarnas precision. Dessa är väll tänkta att sitta på servomotorer & liknande för återkoppling, men absolut inte som jog.
Har ju inte tittat på detta så mycket men borde man inte kunna ställa in så att en puls är lika med 1/100 mm eller 1/10mm då borde det ju fungera bra eller?
Använder du din pulsgivare på LPT2 eller? för det är ju inte så mycket över på LPT1!
Skall testa om den fungerar först gör den inte det så är ju allt(nästan) löst!
Annars med ingångarna sätter du bara en brytare mellan ingångspinne och 0V? ing dumma motstånd eller nått?
Jo du kan sätta en puls per din minsta upplösning. Men vitsen med joggen är ju att man ska känna ett hack per förutbestämd förflyttning 0,1/ 0,01...mm men med din högupplösta jogg så får du en okontrollerad förflyttning (inga bestämda hack alls). Så ett pytte litet ryck med fingret kanske ger 5=pulser & nästa ger kanske 15pulser...
Jo hela LPT 2 går åt till hand kontrollen!. Så nu lär det inte bli någon elektrisk utbyggnad mer, eftersom båda portarna har blivit fullproppade nu .
Fagge skrev:GeekJoan: Hur blev den slutgiltiga lösningen på upphängningen?
Tog ett fyrkantsrör och fräste ur ett spår som jag stoppade upp skylten i. Limmade på en list längst upp på skylten på båda sidor, listerna vilar på kanen uppe i "röret". Där inne gömmer sig belysningen också.
tecno skrev:
(...) en pinne som löper i en optogaffel. Pinnen är givetvis en lång skruv för att det ska vara enkelt att justera in det hela.
Sen kör man ett macro i Mach3 för nollställning/längdkompensering av verktyget.
Eftersom jag hade ett par läsgafflar "över" slog jag till på en längd m3 gängstång för att experimentera litet ang detta. En fråga som infann sig är hurpass bra precisionen egentligen blir (tänker här främst på läsgaffeln), om man tänker 0,1 mm?
Senast redigerad av Mizzarrogh 18 april 2007, 22:43:22, redigerad totalt 1 gång.