Dina mini-projekt!
- Electricguy
Re: Dina mini-projekt!
Nej inte för tillfället. Men det är en väldigt bred flood i princip. Ingen större skillnad mot att köra helt utan optik. Skillnaden är att man slipper ströljuset på sidorna, och det riktas framåt där det gör mer nytta. Hur det ska fungera för tillfället är att jag helt enkelt riktar den mot taket i mitt "labb", som är vitt. Och sen sprids ljuset därifrån. Det fungerar riktigt bra faktiskt.
Senare kan det hända att jag köper en riktig softbox och sätter över den.
Senare kan det hända att jag köper en riktig softbox och sätter över den.
Momenten
- gänga på 2 muttrar! Inte tappa ner i motor!
- lås muttrarna mot varann
- gänga ur stiftskruven
- bryt loss muttrarna
- gänga loss muttrarna
Upprepa 28 gånger
- ta en ny skruv
- gänga på två muttrar
- lägg på en droppe gänglåsning
- gänga på plats
- gör illa dig på fingrarna
- mät utstick
- gänga lite till
- upprepa mätprocedur
- bryt loss muttrarna
- gänga loss muttrar, tappa inte ner i motorn!!
Upprepa 28 gånger!
Tur man inte kör V12
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Sådär då.. Då var LED videolampan färdig.
Mycket simpel, Men fungerande.

Mycket simpel, Men fungerande.

- Electricguy
100Watt LEDen var lite elak mot nätdelen vid start, så nätdelen slog ifrån av överström. Så jag byggde en väldigt simpel mjukstart till den.
Den fungerar så att kondingen parallelt över reläspolen laddas upp sakta (ca 300ms) via motstånd, och kortsluter effektmotståndet som sitter i serie med lasten. Otroligt simpelt och i princip idiotsäkert.

I låda

Med nätdel (20V 7,5A laptopladdare)

Den fungerar så att kondingen parallelt över reläspolen laddas upp sakta (ca 300ms) via motstånd, och kortsluter effektmotståndet som sitter i serie med lasten. Otroligt simpelt och i princip idiotsäkert.

I låda

Med nätdel (20V 7,5A laptopladdare)

Som andra påpekat så ger LED nog mer än halogen. LED är väl däremot rätt jämförbart med vanliga lysrör, så kan man montera sådana (d.v.s. till i princip allt utom spotbelysningar) så är det mer prisvärt med lysrör.Walle skrev:Vad är poängen med LED om de utvecklar så satans med värme? Nej, tanken om att byta ut halogen till LED på båten försvann illa kvickt! Verkar fullkomligt meningslöst om halogen ger lika mycket värme men inte kräver kylning med kylflänsar och sånt skit.
Kylningen är väl för att själva LED'en inte tål alls så mycket värme som andra ljuskällor.
Om du ska ha belysning till en båt så är det väl bara för t.ex. sökarlykta som du behöver en såndär fläskig kylfläns.
För såpass starka effekter och spotbelysning, speciellt i fordon, så är väl xenon det som gäller idag?
- Electricguy
Det blev fortfarande startproblem med det swirchade nätagget och 100W LEDen. Så jag tänkte att jag bygger väl en enkel låda med en trafo, likriktare och konding. Jo jo.. Det blev som vanligt satta funktion, fast med en massa lull lull.
Så på något vis lyckades det att bli en universal nätdel för belysning och liknande, med funktion för fjärrstyrning av utgångarna..
I botten är det helt enkelt en 300VA toroid trafo med likriktare och filterkonding. Den ger ca 24V ut.

Så på något vis lyckades det att bli en universal nätdel för belysning och liknande, med funktion för fjärrstyrning av utgångarna..
I botten är det helt enkelt en 300VA toroid trafo med likriktare och filterkonding. Den ger ca 24V ut.

Snyggt! Blir lite sugen på att bygga nåt med liknande utseende fast som ett portabelt labbagg med batteri i och ställbar utspänning...
Och ser fram emot välbelysta videor

Och ser fram emot välbelysta videor

- Electricguy
Tackar!
Jo ett batteridrivet nätagg i samma formfaktor skulle vara kul att ha! Vem vet.. Jag kanske moddar denna lådan i framtiden
Vill man ha det effektivt så kan man ju skaffa en buck converter med spänning och ströminställning, så får man det kompakt med.
Jo ett batteridrivet nätagg i samma formfaktor skulle vara kul att ha! Vem vet.. Jag kanske moddar denna lådan i framtiden

Vill man ha det effektivt så kan man ju skaffa en buck converter med spänning och ströminställning, så får man det kompakt med.
Byggde en programmeringsrigg för PIC microkontroller. Det är på inget sätt universell utan jag har gjort den specifikt för en microkontroller. Om den fungerar till andra så är det en bonus 
På bilden så har jag min Pickit2-klon inställd på Program-to-go (eller vad det heter)

På bilden så har jag min Pickit2-klon inställd på Program-to-go (eller vad det heter)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
På tal om att inte tappa ner saker i motorn. Jag lyckades tappa en mutter ner i kamhuset på kompisens V70 när vi skulle byta termostaten. Jag är dålig på motordelar men vi var tvungna att ta bort något kamhuslock(?) för att komma åt termostaten. Iallafall, efter att ha lyst med ficklampor 10 minuter utan att se något stack jag ner handen för att känna efter och lyckades då stöta till muttern så den ramlade ÄNNU längre ner. Vi trodde att det var kört när jag ålade mig in under bilen och stack upp handen rakt under kamhuset. Fumlade runt lite för att få in handen och då känner jag muttern! Fick ett par öl som tack för hjälpen även om det var jag som hade gjort bort mig från början. Och ja, vi byte termostaten efter många om och men och den fungerar fint idag.gOry skrev:Kvällens terapiarbete bytt 28st m8 stiftskruv som håller kamaxelöverfallen!
Momenten
- gänga på 2 muttrar! Inte tappa ner i motor!
- gänga ur stiftskruven
- bryt loss muttrarna
- gänga loss muttrarna
Upprepa 28 gånger
- ta en ny skruv
- gänga på två muttrar
- lägg på en droppe gänglåsning
- gänga på plats
- gör illa dig på fingrarna
- mät utstick
- gänga lite till
- upprepa mätprocedur
- bryt loss muttrarna
- gänga loss muttrar, tappa inte ner i motorn!!
Upprepa 28 gånger!
Tur man inte kör V12
- Klas-Kenny
Högst troligt fungerar den till alla 8-bens PIC'ar, brukar ha samma pinout gällande matning och programmeringspinnar.ecenier skrev:Byggde en programmeringsrigg för PIC microkontroller. Det är på inget sätt universell utan jag har gjort den specifikt för en microkontroller. Om den fungerar till andra så är det en bonus

Edit: Förresten, såg nu att du hade en stor ZIF-sockel, då är det högst sannolikt att den fungerar till i princip alla PIC i DIP-kapsel upp till de stora som vill ha matning på flera ställen.

Ventilkåpa, kanske?anojak skrev: kamhuslock(?)
Senast redigerad av Klas-Kenny 31 mars 2014, 00:14:42, redigerad totalt 1 gång.
Beskrivningen låter onekligen som ventilkåpa. Men när han kommer till krypa under bilen börjar jag fundera på om det handlar om kamremsskyddet. Tappar man ner något i topplocket så lär man inte hitta det underifrån.
>Tappar man ner något i topplocket så lär man inte hitta det underifrån.
Rostproblem?
Rostproblem?

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Inget märkvärdigt men i alla fall ... Tröttnade på att trixa och joxa när jag skulle testa "balla prylar" som nu senast en fjärrstyrd volympot. Jag har inget nätaggregat utan trixar ihop moduler med väggvårtor lite hursomhelst vilket ofta ger upphov till glapp och risk för felkopplingar.
Nu klippte jag kontakten på en väggvårta och lödde dit tamparna till en skruvplint. Kabeln drogs genomm några hål som dragavlastning och undersidan av kortet är isolerat mha en plastbit, fäst med jobbets dunderhåning (dubbelhäftande tejp).
Nu är grejen den att trots att det står 12VDC ger dosan nära 24V i tomgång och inkopplad till minmotorpot ca 18V (motorn stilla).

Nu klippte jag kontakten på en väggvårta och lödde dit tamparna till en skruvplint. Kabeln drogs genomm några hål som dragavlastning och undersidan av kortet är isolerat mha en plastbit, fäst med jobbets dunderhåning (dubbelhäftande tejp).
Nu är grejen den att trots att det står 12VDC ger dosan nära 24V i tomgång och inkopplad till minmotorpot ca 18V (motorn stilla).