Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
larky
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av larky »

Jag har dubbla Y-motorer och det är inget problem. "Nolla" rent fysiskt mot stopp genom att lite försiktigt köra in i väggen. Sen kommer du om du har stegmotordrivare som fungerar inte att ha fler problem.
Helt säkert ingen programmering som behövs.

Kör fräsen manuellt med piltangenterna till där du vill börja fräsa, välj "Touch off" för att nolla vald axel, upprepa för de andra axlarna, sen är det bara att köra.
Och med nolla menar jag att skriva in aktuellt fräsprograms minsta X/Y koordinat i rutan som hoppar upp.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det går alldeles utmärkt att lösa i 2.7 med gantrykins som har funnits i många år.

Dock kräver det en del manuell konfigurering av hal och ini-filer.

Ett exempel från forumet där några diskuterar konfigureringen: https://forum.linuxcnc.org/38-general-l ... ns?start=0
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu ska jag göra en sodjan och citera á la fidonet/usenet :)

> "Nolla" rent fysiskt mot stopp genom att lite försiktigt köra in i väggen. Sen kommer du om du har stegmotordrivare som fungerar inte att ha fler problem.

Det förutsätter ju dock att fräsen är helt korrekt rak och likformig, alltså att " väggen" befinner sej på samma ställe på båda axlarna.

Jag fick det problemet på min 3d-skrivare som har dubbla motorer för Z, insåg sedan att det viktiga är inte att det är lika långt till s toppen, det viktiga är att man är 90 grader mot glidskenorna.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

mrfrenzy skrev:Det går alldeles utmärkt att lösa i 2.7 med gantrykins som har funnits i många år.

Dock kräver det en del manuell konfigurering av hal och ini-filer.

Ett exempel från forumet där några diskuterar konfigureringen: https://forum.linuxcnc.org/38-general-l ... ns?start=0

Gjorde en sökning och där skrivs det bara om 2.8 därav mitt inlägg.

https://www.google.se/search?q=Linuxcnc ... e&ie=UTF-8
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dokumentationen är ju minst sagt bristfällig, men tråden där dom driftsätter det är från 2012 och det är ju långt före 2.8.

Gantrykins finns också i filerna för Master 2.7: https://github.com/LinuxCNC/linuxcnc/bl ... ntrykins.9
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

larky skrev:Kör fräsen manuellt med piltangenterna till där du vill börja fräsa, välj "Touch off" för att nolla vald axel, upprepa för de andra axlarna, sen är det bara att köra.
Och med nolla menar jag att skriva in aktuellt fräsprograms minsta X/Y koordinat i rutan som hoppar upp.
Ja men problemet jag har med G54 eller vad det heter vet jag inte var jag ska skriva in, och jag tror att det löser problemet med att maskinen kan jobba där den ska jobba, nämligen inom det fysiska arbetsområdet som maskinen har, inte utanför som den vill nu.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag kom 3 meters kabeln jag beställde från Dustin med tillhörande omvandlare så den passar mellan dator och BOB..

25års garanti... hmm, låter ju otroligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Finns G54 med i G-koden?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nej.. det gör den inte...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Då måste du nog sätta dig in i ditt CAM-program bättre.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Ladda ner manualen: http://www.linuxcnc.org/docs/2.7/pdf/Li ... tation.pdf och läs noga kapitel 4.1 (jag tyckte mig se på ett inlägg, att du använder Axis GUI).
Du hittar alla svar angående koordinatsystem, Offset, G54, Touch off, mm. som du frågar om.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

WOW... en manual på 713 sidor.. utbildade mig till PC tekniker på 90 talet.. kan lova att inte ens manualen Novell är så stor.. har väl hänt en del i utvecklingen sen dess kan jag tro..

Tänkte jag skulle skicka över den till min Xerox.. men tänkte när jag såg 713 sidor att jag skippar det.. kanske skriver ut kapitel 4 dock var väl bara en 50 sidor eller så..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Borde jag inte kunna skriva in G54 i MDI Command rutan så borde maskinen kunna köra "utanför" dess fysiska arbetsområde, har för mig det var så jag gjorde på min förra CNC.. och jag har för mig att jag bara gjorde det en gång faktiskt..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

När jag joggar in maskinen till där jag vill börja fräsa och ställer in alla axlarna där dom ska vara.. måste man trycka på Home All då ? Touch off vet jag att man måste göra för att bekräfta att alla axlarna är där dom ska vara..

När jag klickar på home på alla axlarna så blir nåt väldigt galet ... den går inte längre att jogga som tidigare, är inte Home ett kommando för att bekräfta att maskinen är i Home läget .. alltså där man bestämt att home är, där alla axlarna är i läge 0 (noll) ?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Har inte hunnit läsa ikapp än, men kan det här klippet hjälpa dig något? Obs, jag är dålig själv på sånt här...

Skriv svar