Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

tecno skrev:Flatrem är mjuk och smidig, det är vi väl ändå överens om?

Kilrem är varken eller och bynglig att hålla på med, kräver speciella kilremshjul. Styv = Rumble kommer som på posten.
Nästa fråga, var fan hittar du klena såna remmar?
Gillar det här svaret, tack!

Varför måste en kilrem vara styv, menar du?

Och kilremshjul, är dom speciellt svåra att tom göra själv (om man hade en svarv)?

Sista frågan är dock ett aber men att dom ska behöva vara så klena vet jag inte, jag ser det mest som en svårighet att hitta en kilrem av rätt längd.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5132
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Purre »

hsd skrev:Den flata remmen kan göras i ett mjukare gummi då den har större anliggningsyta och ger bättre grepp mot axel
Ett mjukare material överför inte lika mycket vibrationer som ett hårdare

.
En flat rem har INTE större anläggningsyra utan tvärtom. Det är precis av den anledningen (bland annat) man använder kilremmar som ser ut som ett V.
hsd
Inlägg: 2353
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Purre skrev:
hsd skrev:Den flata remmen kan göras i ett mjukare gummi då den har större anliggningsyta och ger bättre grepp mot axel
Ett mjukare material överför inte lika mycket vibrationer som ett hårdare

.
En flat rem har INTE större anläggningsyra utan tvärtom. Det är precis av den anledningen (bland annat) man använder kilremmar som ser ut som ett V.
Jag jämförde flat med rund och kvadratisk


.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5132
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Purre »

Även rundrem bör ha större anläggningsyra.
Kvadratisk har jag ingen erfarenhet av så den kan jag inte uttala mig kring
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fortfarande inte fått nåt bra svar på varför kilrem är så dåligt.

Rätta mig om jag har fel men har/hade inte dom flesta, inklusive exklusiva, kasettdäck små kilremmar?

Jag vet i alla fall att min Freestyle och och mitt hyfsat exklusiva Yamaha KX1200 hade kilremmar för drivningen.

Men de kanske inte kallas kilremmar för...att dom är så små :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12481
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Electricguy »

De exklusiva (läs studio-klass) kasettdäck jag har skruvat i har haft flatrem och ett rejält svänghjul för den primära drivningen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Min KX1200 hade definitivt små nästan kvadratiska kilremmar som, mycket riktigt, drev ett tungt kapstan-svänghjul.

Och speciellt mycket svaj eller rumble och andra problem en del av Er tjafsar om fanns det sannerligen inte.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8415
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag är helt novis på detta så jag kanske tänker fel, men finessen med en kilrem är väl att den på grund av att den spänns ner i kilspåret ger bättre friktion på sidorna.

Detta borde ju då medföra att den dels kostar verkningsgrad (går tyngre) och dels så kunde man tänka sig att det uppstår friktionsljud när den pressas ner i kilspåret och även när den lämnar kilspåret. Det kanske kan vara en olägenhet i en grammofon med känslig pickup?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6934
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rvl »

En intressant fråga är hur man ska definiera remskivans effektiva radie (eller diameter), om man är ute efter nån specifik utväxling.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Jag är helt novis på detta så jag kanske tänker fel, men finessen med en kilrem är väl att den på grund av att den spänns ner i kilspåret ger bättre friktion på sidorna.

Detta borde ju då medföra att den dels kostar verkningsgrad (går tyngre) och dels så kunde man tänka sig att det uppstår friktionsljud när den pressas ner i kilspåret och även när den lämnar kilspåret. Det kanske kan vara en olägenhet i en grammofon med känslig pickup?
Jag är också novis på detta, det är därför jag ställer så många korkade frågor :D

Jag tänker bara att bandare har använt små klena kilremmar (tror jag bara att det är) sen bandarnas födelse och få har klagat på mer än måttligt med svaj (för visst, svaj eller "wow and flutter", var vad man pratade om på den tiden).

Men om jag förstår saken rätt så kan en relativt tunn och flexibel kilrem vara ett ypperligt sätt att även driva en skivtallrik med.

Ser egentligen inga problem utom kanske det du säger med friktion men att det skulle fortplanta sig hörbart till den ofta tunga skivtallriken och därmed pickupen är jag tveksam till.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:En intressant fråga är hur man ska definiera remskivans effektiva radie (eller diameter), om man är ute efter nån specifik utväxling.
Det har jag också funderat över för man har bara en chans om man ska använda synkronmotor, det gäller alltså att träffa rätt med utväxlingen redan från början och då måste man kunna definiera exakt diameter.

Mitt fall förenklas dock av att jag bara kommer köra 100/3 rpm.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Har funderat lite på tillgängligheten (inte googlat än) vad beträffar (klena) kilremmar.

Tänker att kanske man får ta till den desperata åtgärden att låta en skomakare skära ut en läderrem :D

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3598
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Det finns gott om färdiga tabeller vad gäller utväxlingen för olika profiler av kilremmar. Utväxlingen är även beroende på hur sliten en kilrem är och storleken på den förändringen beror i sin tur på hur stor diameter-skillnaden är på de bägge kilrems-hjulen.
Temperaturen inverkar då gummit i remmen mjuknar vid värme, varvid remmen går längre ner i spåret.

En skivtallrik är typexempel på en svängmassa som dels har egenfrekvenser men även tillsammans med fjädringsmomentet i drivremmar skapar andra resonanta frekvenser vars egenskaper kan påverka varvtalet och regelbundenheten i varvtalet, under varvet och i värsta fall skapa resonanser i och via tonarm.

En viktig faktor i sammanhanget är drivremmarnas slip vilket enklast kan uttryckas som hur mycket remmen slirar.

Det finns alltid ett visst slip, det är ett fysikaliskt villkor för att någon kraft ska överföras för denna typ av remmar.
Det är samma med en bil. Även om den accelererar sakta blir det ett visst slip mellan däck och markytan. Tillåts inget slip kan bilen inte tillföra dragkraft mellan däck och mark.

Alla flexibla remdrifter har slip. Även vanlig flatrem. När drivmotorn drar töjer sej remmen något och ökar då i längd. Om remmen driver mot skivtallrik, kommer remmen lägga sej med låg dragspänning mot tallriken eftersom motorn inte längre drar i remmen, för att efterhand få ökad spänning när den åter lämnar tallriks-hjulet, där motorn drar i remmen.
Variationen i dragspänningen påverkar remmens längd olika mycket på olika delar av tallriken vilket ger en krypande/slirande effekt.
Hur mycket remmen slirar, beror på hur mycket kraft som behöver överföras för att tallriken inte ska tappa fart.

Att remmen är flexibel i drag-riktningen är inte nödvändigtvis negativt då det är denna flexibilitet som jämnar ut drivmomentet från motorn.
Det är annars inga problem att minska detta slip. En sådan variant är kugg-rem. Den kan inte glida utefter friktions-ytorna.
Den kan fortfarande töja sej något när den befinner sej mellan skivtallrik och motor. Även denna töjning kan minskas genom att förse remmen med en armerad rygg. Sådana remmar är rätt vanliga i större industri-maskiner men finns även som ersättare till cykelkedjor. Eftersom dessa remmar inte töjer sej så mycket blir det viktigt att övervaka remspänningen för att ge rätt anliggningskraft. Det får inte vara så spänt att remmen mattas ut eller överlastar mekaniken men för slappt och remmen börjar klättra på kuggarna.
En lösning är att lägga till ett särskilt spänn-hjul för att hålla remspänningen jämn över hela remmens livslängd.
Denna lösning ser man på somliga kamremmar till bil.
På de flesta bilar är kilremmen för drivning av generator numera ersatt av en variant som kan ses som ett mellanting av kamremmen och vanligt kilrem.
Det är en bred rem med med många längsgående spår, lite som många sammansatta kilremmar och med något mindre armerad rygg.
Även gammaldags kilremmar till bil hade en rygg-armering, men det var en relativt mjuk textil-armering. Jämför bildäck, som också är armerade i gummit av textil plast eller stål-mattor.

Rundrem med särskilda friktions-räfflor i botten på hjulen samt särskilt spännhjul har förekommit där man velat ha remmens isolerande verkan från motor-ljud men ändå hög kontroll på varvtalet. Förekom bland annat i både rullbandspelare och billiga kassetbandare. Det fungerar bra när momentet är måttligt

Fyrkants-rem kan användas som billig alternativ-rem, men då bör remmen vridas 45 grader så att den i funktion lite påminner om kilrem då remmen löper i ett kilfomat spår. Placerat på plan driv-yta vill den vandra och ger mycket slip.

På "bättre" grammofoner förekommer magnetisk motorkoppling. Ger inget slip såsom en flexibel rem ger men dämpar ändå till viss del motorn oregelbundenheter från att överföras till grammofonens skivtallrik och tonarm. Det finns ett slags slip även för magnet-koppling, men av lite annan natur.

Bra val av rem-typ beror på en mängd faktorer, vilket kan vara olika från en grammofon till en annan.
Generellt ger slipen 5-10% värmeförlust av tillförd motor-effekt.

Somliga av ovan begränsningar är betydelselöst små då skivan i sej ofta är ocentrerad och tryckt ifrån mastrar som är inspelade med måttlig varvtals-noggrannhet, varför det inte finns anledning till att överdriva.

Ett av de förmodligen enklaste och billigaste sätten att skapa skivtallrik med stabilt varvtal är att göra skivtallriken tillräckligt tung men vällagrad och balanserad. Det går då bra att driva den via cykelkedja utan att det begränsar avspelningskvaliteten.

Mer om remdrift: http://www.robotpark.com/academy/roboti ... lts-51045/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34928
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Standard är väl oftast tunnare rundremmar, synnerligen sällan platta remma och aldrig kilremmar. De senare torde vara helt förkastliga.
Jean Hiraga boss för franska l'Audiophile påpekade en nackdel med remmar i sin konstruktion av föreningens/företagets skivspelare på 80-talet, att skarven i remmen kan höras. Remmen blir ju lite hårdare där den skarvas.
Jag har sett konstruktioner där man använt splicade trådar för att eliminera "dunk" från remskarvar.

Glöm inte bort att skivtallriken är lagrad så att friktionen är MYCKET LITEN. Däremot kan ju startmomentet vara stort då man vill ha en ansenlig massa i skivtallriken då rörelsemängds/vrid-momentet ser till att hålla jämn snurr på tallriken. Den klassiska brittiska spelare Connaisseur 2 hade förutom remdrift (där en enkel spak pillade remmen upp eller ned på en trissa med två diametrar) en startspak som samtidigt mekaniskt petade igång tallriken (mest för att den skulle starta åt rätt håll, en fördel som Connaisseur 1 saknade).

Behöver man spår för remmarna? Jag tror den del spelare har det men tallriken SKA ligga helt parallellt med motorns drivtrissa och då sak snodden/remmen INTE kunna glida av.

Att jämföra med bandspelare är inte helt relevant då drivningen inte sker via spolarna utan via kapstanaxel och kapstanhjul. Rullarna tar ju bara upp slacket.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev:Det finns gott om färdiga tabeller vad gäller utväxlingen för olika profiler av kilremmar. Utväxlingen är även beroende på hur sliten en kilrem är och storleken på den förändringen beror i sin tur på hur stor diameter-skillnaden är på de bägge kilrems-hjulen.
Temperaturen inverkar då gummit i remmen mjuknar vid värme, varvid remmen går längre ner i spåret.

En skivtallrik är typexempel på en svängmassa som dels har egenfrekvenser men även tillsammans med fjädringsmomentet i drivremmar skapar andra resonanta frekvenser vars egenskaper kan påverka varvtalet och regelbundenheten i varvtalet, under varvet och i värsta fall skapa resonanser i och via tonarm.

En viktig faktor i sammanhanget är drivremmarnas slip vilket enklast kan uttryckas som hur mycket remmen slirar.

Det finns alltid ett visst slip, det är ett fysikaliskt villkor för att någon kraft ska överföras för denna typ av remmar.
Det är samma med en bil. Även om den accelererar sakta blir det ett visst slip mellan däck och markytan. Tillåts inget slip kan bilen inte tillföra dragkraft mellan däck och mark.

Alla flexibla remdrifter har slip. Även vanlig flatrem. När drivmotorn drar töjer sej remmen något och ökar då i längd. Om remmen driver mot skivtallrik, kommer remmen lägga sej med låg dragspänning mot tallriken eftersom motorn inte längre drar i remmen, för att efterhand få ökad spänning när den åter lämnar tallriks-hjulet, där motorn drar i remmen.
Variationen i dragspänningen påverkar remmens längd olika mycket på olika delar av tallriken vilket ger en krypande/slirande effekt.
Hur mycket remmen slirar, beror på hur mycket kraft som behöver överföras för att tallriken inte ska tappa fart.

Att remmen är flexibel i drag-riktningen är inte nödvändigtvis negativt då det är denna flexibilitet som jämnar ut drivmomentet från motorn.
Det är annars inga problem att minska detta slip. En sådan variant är kugg-rem. Den kan inte glida utefter friktions-ytorna.
Den kan fortfarande töja sej något när den befinner sej mellan skivtallrik och motor. Även denna töjning kan minskas genom att förse remmen med en armerad rygg. Sådana remmar är rätt vanliga i större industri-maskiner men finns även som ersättare till cykelkedjor. Eftersom dessa remmar inte töjer sej så mycket blir det viktigt att övervaka remspänningen för att ge rätt anliggningskraft. Det får inte vara så spänt att remmen mattas ut eller överlastar mekaniken men för slappt och remmen börjar klättra på kuggarna.

En lösning är att lägga till ett särskilt spänn-hjul för att hålla remspänningen jämn över hela remmens livslängd.
Denna lösning ser man på somliga kamremmar till bil.
På de flesta bilar är kilremmen för drivning av generator numera ersatt av en variant som kan ses som ett mellanting av kamremmen och vanligt kilrem.
Det är en bred rem med med många längsgående spår, lite som många sammansatta kilremmar och med något mindre armerad rygg.
Även gammaldags kilremmar till bil hade en rygg-armering, men det var en relativt mjuk textil-armering. Jämför bildäck, som också är armerade i gummit av textil plast eller stål-mattor.

Rundrem med särskilda friktions-räfflor i botten på hjulen samt särskilt spännhjul har förekommit där man velat ha remmens isolerande verkan från motor-ljud men ändå hög kontroll på varvtalet. Förekom bland annat i både rullbandspelare och billiga kassetbandare. Det fungerar bra när momentet är måttligt

Fyrkants-rem kan användas som billig alternativ-rem, men då bör remmen vridas 45 grader så att den i funktion lite påminner om kilrem då remmen löper i ett kilfomat spår. Placerat på plan driv-yta vill den vandra och ger mycket slip.

På "bättre" grammofoner förekommer magnetisk motorkoppling. Ger inget slip såsom en flexibel rem ger men dämpar ändå till viss del motorn oregelbundenheter från att överföras till grammofonens skivtallrik och tonarm. Det finns ett slags slip även för magnet-koppling, men av lite annan natur.

Bra val av rem-typ beror på en mängd faktorer, vilket kan vara olika från en grammofon till en annan.
Generellt ger slipen 5-10% värmeförlust av tillförd motor-effekt.

Somliga av ovan begränsningar är betydelselöst små då skivan i sej ofta är ocentrerad och tryckt ifrån mastrar som är inspelade med måttlig varvtals-noggrannhet, varför det inte finns anledning till att överdriva.

Ett av de förmodligen enklaste och billigaste sätten att skapa skivtallrik med stabilt varvtal är att göra skivtallriken tillräckligt tung men vällagrad och balanserad. Det går då bra att driva den via cykelkedja utan att det begränsar avspelningskvaliteten.

Mer om remdrift: http://www.robotpark.com/academy/roboti ... lts-51045/
Mycket intressant, tack för din input!
Hur mycket remmen slirar, beror på hur mycket kraft som behöver överföras för att tallriken inte ska tappa fart.
Jag har tidigare funderat på om skivtallriken verkligen behöver vara så tung.

Jag är lite inne på att göra den av 21mm plyfa igen (vilket i sig lite har att göra med om en vän, som har laser, kan skära i 21mm, för sticksåga, njae :D )

21mm plyfa och tallriken blir att väga max ett kilo.

Sen vad beträffar min tvungna användning av nån slags rem, ty jag har bestämt mig för synkronmotor, kan man ju faktiskt få en kvadratisk läderrem utskuren (utan skarv).

Och med ett eventuellt tillägg av ett spännhjul, som du tipsar om, så borde det inte slira så mycket.

Således, kanske en läderrem i kombination med spännhjul och friktionsräfflor?

MVH/Roger
Skriv svar