Nätaggregat?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och det beror på deras tillåtna max. temp och deras kylyta till omvärlden så analogien håller!
evert2

Inlägg av evert2 »

"Lika bra att posta min andra fråga på samma gång, hur blir det då om man har en fläkt på kylelementet? Jag antar att man kan räkna på samma sätt bara att man sänker Tamp, men hur vet men hur mycket den sjunker med en viss fläkt?"

Det innebär att du kan använda dig av en kylare med högre termisk resistans
evert2

Inlägg av evert2 »

Icecap:

Jo...jag börjar inse det nu (även om det tog ett tag :cry: )
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jämförelsen med motstånd hade inget med värme/effekt på moståndet att göra utan var ett sätt att översätta ett värmeproblem till ett elektriskt problem.

Utvecklade faktiskt den iden, det är ju ett elektronikforum trots allt.

Man kan ersätta termiska resistanser med vanliga resistanser, temperaturer med spänningar och värmeeffekt med ström:

Bild

Strömkällorna är alltså de tre komponenterna som ska kylas, R1 R2 R3 är deras respektive termiska resistans från kisel till kapsel, R4 R5 R6 är deras termiska resistans mellan kapsel och kylfläns, R7 är kylflänsens termiska resistans och spänningskällan är rumstemperaturen. Spänningarna vid de tre markörerna är de interna temperaturerna.

Enheter:

Ampere blir Watt
Volt blir grader (celsius, kelvin, vad du vill)
Ohm blir "grader/watt"
Detraw

Inlägg av Detraw »

evert2 jo jag förstår också att om man har en fläkt så kan man ha en fläns med en högre termisk resistans, men frågan är hur mycket högre? borde det inte gå att räkna ut på samma sätt fast man har ett annat värde för Tamp?
evert2

Inlägg av evert2 »

Kanonförklaring...det blir ju så mycket lättare med en bild också..........nåja det dumma är ju att det i litteraturen sällan vissas upp sådana här lite mer utveklade exempel....det blir bara en halvledare till en kylfläns med en temperatur att ta hänsyn till. Man antas "förstå" det hela utan vidare...för att sedan använda det till mera komplicerade situationer.....om man utgår från en mera komplicerad situation "från början" ....så skulle det bli lättare...i och med att ett mera komplicerat exempel "elimenerar misstolkningar".
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vad fläkten (eller rättare sagt luftflödet) gör är sänker den termiska resistansen hos kylflänsen, för värmen överförs ju mycket mer effektivt till luften.

Hur mycket beror på en massa faktorer, men om jag skulle gissa så halveras den åtminstone med en normal fläns och fläkt.

edit: Får väl erkänna att jag sett en liknande "värmekrets" förklaring tidigare, men jag kommer inte ihåg var. Tycker det är ett bra sätt att förstå problemet på. Man kan även lägga till kondensatorer i kretsen, som symboliserar den "tröghet" som finns (det tar ju ett tag att värma upp en stor metallbit som en kylfläns). På det sättet kan man se hur korta pulser med hög värmeeffekt påverkar temperaturen...
Detraw

Inlägg av Detraw »

ah ok, perfekt, då är det bara ut och leta flänsar och eventuelt fläktar :D Antingen hittar jag en passande på skroten, eller så köper jag en på Elfa helt enkelt...

Jag ska dock upp till fjällen imorrn och är borta en vecka, så att jag får helt enkelt ta upp byggandet igen om en vecka...
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

På sidan 13 finns en graf på hur kylflänsens termiska resistans minskar när man använder en fläkt.

http://www.elfa.se/se/fakta.pdf
evert2

Inlägg av evert2 »

Tack cyr...du har ju gjort den här dagen meningsfull :)
Detraw

Inlägg av Detraw »

fan va nice vikingen, den hade jag missat... :D
evert2

Inlägg av evert2 »

fast hur var det nu med diodbryggan?
evert2

Inlägg av evert2 »

:idea: Man kan ju köra allt i multisim

Vad är komponenternas (och respektive "silikonmellanläggens") termiska resistans? å vilken tempraturnivå skall användas?
Detraw

Inlägg av Detraw »

trissorna är på 1,92C/W likriktaren vet jag som sagt inte.......tänkte att trissorna inte ska bli varmare än 100C och likriktaren värmare än 70C, vad det det du undrade över?
evert2

Inlägg av evert2 »

ja....å isolerbrickorna mellan halvledarna och kylaren....isolerbrickornas termiska resistans också alltså.
Skriv svar