Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
Dina inställningar för Y-axeln är i sig ok, men personligen jobbar jag hellre med positiva värden. Förstås en smaksak.
Jag hade alltså kanske satt Home-läget till 577.0 och travel till 0 -> 577.0.
I själva verket har jag mina Home brytare en bra bit från ändlägena. Man kan då köra Auto-homing i full fart, utan att vara orolig för att fräsen dänger i väggen.
Det som det nu faller på är, att du inte satt Offset rätt.
Ifall du i CAM-programmet har definierat arbetsområdet (Y-axeln) ex. mellan +20 och +250, så måste du i LinuxCNC först sätta Y-axelns offset så stt det området förflyttas så att det helt ligger inom ditt område -577 och 0 (noll).
För att dessutom understryka det som Tecno säger: *_Nu_* gäller det att läsa på sig hur om hur LinuxCNC egentligen vill ha det.
Jag hade alltså kanske satt Home-läget till 577.0 och travel till 0 -> 577.0.
I själva verket har jag mina Home brytare en bra bit från ändlägena. Man kan då köra Auto-homing i full fart, utan att vara orolig för att fräsen dänger i väggen.
Det som det nu faller på är, att du inte satt Offset rätt.
Ifall du i CAM-programmet har definierat arbetsområdet (Y-axeln) ex. mellan +20 och +250, så måste du i LinuxCNC först sätta Y-axelns offset så stt det området förflyttas så att det helt ligger inom ditt område -577 och 0 (noll).
För att dessutom understryka det som Tecno säger: *_Nu_* gäller det att läsa på sig hur om hur LinuxCNC egentligen vill ha det.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Perkla skrev:Jag tror absolut inte att home brytare är orsaken till att maskinen tycker att den vill arbeta åt ett annat håll än vad mjukvaran säger, absolut home brytare i all ära men så mycket vet jag i alla fall att det inte är helt avgörande för hur vida maskinen ska gå använda eller inte...
Försöker faktiskt fokusera på det faktiska problemet nu istället för att lägga energi på sånt som kanske kan vänta lite till.. men en sak är ju säker, brytare är ju fantastiskt bra att ha om man vill undvika en krasch om man inte riktigt är med på vad som händer..
Men om tecno tror att home brytare är problemet så kanske han kan vara så snäll att förklara för mig på vilket sätt avsaknaden av dessa skulle göra så maskinen inte fattar var den ska jobba nånstans ? Så kanske jag fattar lite bättre också och lär mig nåt.
Problem och problem, utan att köra en home mot brytare så vet ju inte maskinen/LCNC var den är.
Avslutar varje dags körning med att ställa maskinen i home, nästa gång jag kör är det snabbt att home:a och sätta igång och jobba och systemet vet var home är!
Visst kan du köra utan men risken är stor att det skiter sig med förstörda verktyg/material. Bättre då att få in en rutin i att ställa maskinen rätt.
Och iom att du har två Y så är det ännu viktigare att börja rätt och ha båda dessa nollade på rätt sätt. Du kanju ha tappat steg under förra körningen som du inte vet om osv...
Så jag säger fortfarande att fixa dina home brytare så blir livet enklare framöver.
Problemet är att jag inte kunde får axlarna med minusvärde att röra på sig utan att jag sätter ett minusvärde, vet inte vad detta beror på men jag är säker på att det måste ha med det att göra... vet inte hur jag fixar så dessa axlar går som dom ska med positiva värden ?Hesabon skrev:Dina inställningar för Y-axeln är i sig ok, men personligen jobbar jag hellre med positiva värden. Förstås en smaksak.
Det är precis så det är, jag har börjat förstå hur det fungerar på så vis, har dock ingen jätte bra koll på hur jag får dessa axlar med minus värde att röra på sig med plus värde ?X-IL skrev:Du verkar ha satt ett arbetsområde mellan -577 och 0 på Y?
Om du då har ett G-kodsprogram som ligger på positiva värden och inte skapar ett lokalt koordinatsystem(G54, work offset), så lär ju maskinen vilja gå utanför arbetsområdet ja. Eller har jag missförstått något?
Inverted eller inte inverted vid sidan om inställningen i stepconf kanske ? har för mig att jag har testat det dock...
Jag håller fullständigt med dig om att det är bra att fixa detta med brytarna.. jag ställde en fråga lite tidigare i tråden ang hur jag ska koppla dessa eftersom jag har två Y motorer.. fick inget svar dock... och på dom andra axlarna borde jag koppla dom i serie med varandra eller på nåt annat sätt... finns uppsjö av massa alternativ på nätet, har dock ingen aning om vilket som passar den här maskinen..Så jag säger fortfarande att fixa dina home brytare så blir livet enklare framöver.
X-Il skrev svaret.har dock ingen jätte bra koll på hur jag får dessa axlar med minus värde att röra på sig med plus värde ?
G54, work offset.
Ja just det säter.. tur att det finns människor som har ögonen med sig för det har inte jag ibland..
Jag hade dessa problem med min förra fräs också.. men jag minns inte var jag satte in G54 work offset ?
Jag hade dessa problem med min förra fräs också.. men jag minns inte var jag satte in G54 work offset ?
OM du ska ha separat home av höger och vänster del av portalen, då kan de inte vara kopplade i serie. Om du kör som du konfigurerat nu så kan du ha dem i serie, men då behövs knappast två, för du har ingen möjlighet att justera det i alla fall (alltså ingen möjlighet att köra ena motorn men inte andra).
För att återgå till din förra fråga. Om du kör till låt oss säga X,Y: -250,-250, byter till lokalt referenssystem och nollar där, då kommer du alltså att ha en lokal 0,0 där, men maskinkoordinaterna(som dina travel limits osv refererar till) är just -250,-250. Om du då kör ditt program i ditt lokala referenssystem kommer det funka som det ska. Om du sen har problem med att maskinkoordinaterna räknar upp när du tycker att de borde räkna ner osv, då kan du byta polaritet på riktningssignalen.
Hoppas att detta hjälper.
För att återgå till din förra fråga. Om du kör till låt oss säga X,Y: -250,-250, byter till lokalt referenssystem och nollar där, då kommer du alltså att ha en lokal 0,0 där, men maskinkoordinaterna(som dina travel limits osv refererar till) är just -250,-250. Om du då kör ditt program i ditt lokala referenssystem kommer det funka som det ska. Om du sen har problem med att maskinkoordinaterna räknar upp när du tycker att de borde räkna ner osv, då kan du byta polaritet på riktningssignalen.
Hoppas att detta hjälper.
Lokalt referenssystem ....
lite obegripligt för mig med dessa begrepp i nuläget..
På min förra fräs satte jag in G54 nånstans för att få grejerna att fungera och få maskinen att jobba "utanför" maskinens arbetsområde, jag minns inte var eller hur jag gjorde detta men speciellt svårt kan det inte ha varit eftersom jag klarade det utmärkt 2014 när jag absolut inte visste ett smack om CNC maskiner..
Ang brytarna så fattade jag det rätt att man inte kan sätta i serie på Y eftersom då skulle det räcka med en och då kan jag inte få varje motor att köra för sig, i och för sig fattar jag inte hur varje motor kan köra för sig i alla fall eftersom maskinen är en 3 axlad med 4 motorer..

På min förra fräs satte jag in G54 nånstans för att få grejerna att fungera och få maskinen att jobba "utanför" maskinens arbetsområde, jag minns inte var eller hur jag gjorde detta men speciellt svårt kan det inte ha varit eftersom jag klarade det utmärkt 2014 när jag absolut inte visste ett smack om CNC maskiner..
Ang brytarna så fattade jag det rätt att man inte kan sätta i serie på Y eftersom då skulle det räcka med en och då kan jag inte få varje motor att köra för sig, i och för sig fattar jag inte hur varje motor kan köra för sig i alla fall eftersom maskinen är en 3 axlad med 4 motorer..
Det är ju det som de här olika portalgrejerna som det pratats om tidigare (gantrykin t ex) löser. Du får två motorer som i normalfallet alltid kör samtidigt, men som kan köras individuellt för att räta upp portalen mot två brytare. Med din nuvarande konfiguration skulle du bara kunna köra på och låta ena motorn missa steg tills båda brytare är aktiverade, inte så snyggt...
Och det fixar man till i HAL och ini filerna som nämnts några gånger förut ? Behöver nog i sånna fall plugga till programmerare först, antagligen inget jag behöver direkt lära mig eftersom gör man det en gång så antar jag att det kommer vara så... tills man kodar om till nåt annat..
Det har jag faktiskt inte en aning om då jag inte kör LinuxCNC, jag pratar bara utefter allmänna principer och vad jag läst i den här tråden eller googlat fram för att kunna svara dig. Jag tror att du bör läsa på åtminstone litegrann om offset och så vidare, börja här: https://www.cnccookbook.com/g54-g92-g52 ... nc-g-code/
EDIT: Bättre här kanske: http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... ateSystems
EDIT: Bättre här kanske: http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... ateSystems
- tecno
- Kontakt:
Du kan ju göra som jag gjorde med mitt portalbygge en gång i tiden.
1 motor / kulskruv mitt på och sedan se till att lösa det mekaniskt så båda sidorna rör sig parallellt = livet blir fan så mycket enklare
1 motor / kulskruv mitt på och sedan se till att lösa det mekaniskt så båda sidorna rör sig parallellt = livet blir fan så mycket enklare

Ja livet är säkert enklare med en Y axel... dessvärre har jag två och har inga planer på att bygga om den ...
- tecno
- Kontakt:
Nu har ju inte jag detta problemet med två Y axlar och är således måttligt insatt i problematiken i LCNC med den typen av konfiguration, trodde nog att senaste 2.7 skulle kunna hantera detta men tydligen är det 2.8 utvecklingsversionen som gäller för att få bukt på problematiken.
Och då vill jag påstå att det är linuxcnc forumet som gäller för att få hjälp. Jag kan inte hjälpa till för jag ger mig inte in på 2.8 Master innan det har blivit rumsrent och ej längre är utvecklings version.
Och då vill jag påstå att det är linuxcnc forumet som gäller för att få hjälp. Jag kan inte hjälpa till för jag ger mig inte in på 2.8 Master innan det har blivit rumsrent och ej längre är utvecklings version.