Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Ja en rak plint må vara lättanvänt, men signalkablar bör ju som du upptäckt gå raka vägen från källan till förstärkare utan något som helst avbrott. Helst vill man inte ha en enda kontakt på vägen heller. Det blir dock liiite svårt att förflytta saker och ting. Tänk om alla skulle sitta fast i sin navelsträng. Hur skulle det se ut? Trassel! :lol:
Det är ju så jäkla käckt med en rak plint, förstärkaren på ena sidan, alla signaler ut i kabinettet på den andra, man kan skarva så förbannat fint också jag gjorde det ju med extra typ 3cm långa stumpar så man kunde mäta på grejerna också, dessutom blir det busenkelt att installera förstärkaren och dess sockerbit i kabinettet, sedan bara dra alla tåtar på andra sidan, medans jag testade blev det nästan ännu bättre för förstärkeriets plint kunde jag ha på ena sidan, panelens plint på den andra allt dessutom öppet för mätning på godtyckligt stift, allt blev perfekt, tills det kom till själva signalen :D

Vilket fiasko det var för brummet!

Det brummade ju bara jag förde handen över skarven, det brummade också lite när jag förde handen över ingångsrörets undersida fast inte så mycket.

Så öppen signalkabel, ajjabajja, vilken tabbe!

Nu hoppas jag min stump ut från KGA ska räcka så jag slipper göra om den.

Men först ska jag faktiskt testa min allra första typ av signalkabel (har typ 100m a' 3 spänn), det är en enkelledare med skärm (för jag har ju tagit bort trafon och återgått till gamla hederliga obalanserat)

Märkte förresten idag att det räcker att sätta fingret på jordplanet för att få ner brummet ytterligare några dB, på bussen idag bestämde jag mig således för att bygga in en seriös jordskruv för matningen, jag har alltså köpt på mig en del jordskruvar för RIAA samtidigt som jag också köpt på mig en del C7-nätkontakter så istället för att köpa ytterligare jordat apparatintag kommer jag kombinera dessa två, skillnaden i brum är inte så stor men det ska bli lite skojigt att testa :)

Tack för din kommentar!

MVH/Roger
superx

Inlägg av superx »

Bra jobbat, och kul att du löste det!

Gitarrgrejer är väldigt känsliga. Kombinationen av hög impedans och hög förstärkning är knepig. Rör är förvånansvärt bra på detta!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack superx!

Jag har precis gjort lite fler mätningar.

Supra-kabeln (MBS) var verkligen inte dyr och jag lurade faktiskt seriöst ett tag på att köpa en hel rulle om 100m.

Jag håller ju nästan uteslutande på med AF och jag vill ha en riktigt bra kabel, men 2900 spänn är saftigt.

Tänkte att jävlar, jag måste i alla fall prova min riktigt gamla enkelledande kabel med skärm som jag redan har typ 100m av och då till typ 10-delen av priset.

Kan du gissa vad som hände?

Den var precis lika bra som Supran :D

Kan verkligen inte fatta hur min "optimala" Monacor-kabel (MC102/SW, Partvinnad Kabel med Skärm) kunde vara så kass!

I min teoretiska värld (tror nog ändå att jag är något bättre på teori än praktik) så tyckte jag ju att partvinnat är suveränt mot magnetiska störningar medan skärm runt båda ledarna är perfekt mot elektriska störningar.

Men vad hjälpte det.

Brummet gick alltså från 700mVpp till 50mVpp bara genom att byta ut skiten :D

Sen är inte sista ordet sagt för dels har jag en ofördelaktig skarv av signalkabeln dels har jag märkt att ett jordat uttag är en bra ide' som uppenbarligen sänker brummet ytterligare (nu hör jag min Weller Magnetostat till lödkolv i högtalaren :D ).

En annan rolig upptäckt jag precis gjorde, på tips från ovan, var att vända på stickproppen.

Skarattade när jag ens kom på tanken, men fanimej, brummet ändrade fullständigt skepnad (dock samma ljudnivå ut).

Jag tyckte detta fenomen var mycket roligt :)

Så slutligen, till mätvärdena (klippt betyder att ändan bara är klippt, inte minsta antennspröt mao):

1) Ur(Uo, Ug, 10k solo): [30;0,2]mV (referensmätning bara dvs samma som förut)
2) Ur(Uo, Ug, hel Supra MBS panelkabel terminerad med 10k): [40;0,2]mV (kabel skarvad)
3) Ur(Uo, Ug, Grå enkelledande kabel med skärm, 3dm, klippt): [30;0,2]mV
4) Ur(Uo, Ug, Monacor Partvinnad Kabel med Skärm, 3dm, klippt):[40;0,2]mV

Kabellängden hos 2) är över 0,5m och dessutom skarvad ändå är dess brum i paritet med 4)

3) visar jämfört med 1) att min gråa superbilliga kabel fungerar alldeles utmärkt (säg till om ni vill ha en bit ;) )

Jag tycker egentligen att inget av det här "makes sense".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Snyggt rogerk8! 700mVpp till 50mVpp är jäklar ingen dålig sänkning på att bara byta kabel, tack för den lärdomen :tumupp:

Har du chans att bifoga en bild på före/efter kabelbytet? Det vore väldigt intressant att veta vad som orsakade det här.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack Magnus_K!

Det är värt att notera en viss skillnad mellan före/efter nedan.

Före så var jag lite nitisk med att alla kablar som jag ville använda externt skulle gå via plint (socker), tänkte tom att den interna plinten skulle utgöra det enda gränssnittet.

Senare kom jag på att det är ännu bättre med en mer lätt-accessad plint utanför på ett bekvämt avstånd från förstärkaren så då blev det en extern plint också.

Genom denna externa plint med långa silvertrådar för enkel mätning på signalerna, hade jag ju sedan också mycket smidig möjlighet att separera/montera sakerna både vad gäller min testuppkoppling med testpanel och inuti själva kabinettet.

Fast smidighet är inte alltid bäst :D

Nu när jag bytt kabel har jag alltså skippat första plinten (vet egentligen inte varför annat än att den sitter lite otillgängligt och är bökig att skruva fast kablen i, samtidigt som extern plint gäller).

Dock beslöt jag mig för att ändå nyttja extern plint och montera första stumpen där.

I den externa plinten öppnar man emellertid upp kabeln fullständigt, säkert 4cm^2 öppen area, och när jag som sagt för handen över den skarven händer en hel del med brummet.

Så skarvar när det gäller lågnivåkablar är tydligen ett stort no-no :)

Jag tror dock att den första stumpen räcker för kabinettet så att jag slipper skala och montera en ny kabel, det beror på vart jag väljer att montera extern plint (som kommer bli nära MIC-ingången).

Jag monterar alltså extern plint nära MIC-ingången, sen snor jag kabel-tåtarna direkt till MIC-ingången och så att säga bypassar extern plint.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Så, nu har jag uppdaterat mitt schema.

Observera att volympotten är borttagen :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Schemat uppdaterat ännu en gång (ville inte ändra ovan).

I detta schemat finns precis alla elektromekaniska komponenter med så nu behövs bara placeringsplanering.

Jag har ritat in två nya "produkter" som jag kallar KTA (Knoppson Test Amplifier, välkänd vid det här laget) och KSB (Knoppson Spis Blinkare) som är "ny".

KTA kommer ta hand om batteridriftsförstärkning för gatumusiker, KSB kommer då bara sitta där och blinka för att indikera batteridrift samtidigt som blinkandet i sig gör att strömförbrukningen blir minimal.

MVH/Roger
PS
Jo, jag har lagt in en "jordskruv" också för att jag märkt att seriös jordning drar ner brummet något. Jag har tidigare köpt på mig en del jordskruvar för mina RIAA-byggen men dessa passar egentligen inte så bra i detta fallet. Dock är det jordskruvar och även om jag skulle önska banan-interface så får gaffel-interface duga i detta läget, fan man har ju inte hur mycket pengar som helst :) Så jag kommer köra C7, som Kjell kallar det, plus jordskruv men observera att detta bara är eventuellt, det är faktiskt bra nog ändå.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Din Monacor-kabel är ju en mikrofonkabel avsedd för balanserad signal. Och partvinnat hjälper endast om signalerna man överför är balanserade.
Och kör man stereo i en sån kabel blir det överhörning mellan vänster och höger.

Ser inte riktigt hur det är kopplat på din brummande skarvplint där, men det ser ut som du kopplat skärmen till blå på ena sidan, och till röd på andra sidan?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:Din Monacor-kabel är ju en mikrofonkabel avsedd för balanserad signal. Och partvinnat hjälper endast om signalerna man överför är balanserade.
Och kör man stereo i en sån kabel blir det överhörning mellan vänster och höger.

Ser inte riktigt hur det är kopplat på din brummande skarvplint där, men det ser ut som du kopplat skärmen till blå på ena sidan, och till röd på andra sidan?
Intressant teori det där med partvinnat, i stereo-sammanhang skulle jag nog inte använda det för just att dom ligger så tätt och dessutom är tvinnande ger maximal (magnetisk) koppling och överhörning, då är det bättre med två separata enkelledare med skärm, dvs standard stereo-kabel.

Min brummande plint har naturligtvis skärmen dragen till samma "färg", blir konstigt annars även om jag håller med dig om att det syns dåligt på bilden.

Tack för din kommentar!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan väl säga också att som signalkabel till min subwoofer har jag en egentillverkad kabel av RG59/U med RCA-kontakter på. Funkar väldigt bra.
Dock ska man inte ha 75 Ω -kabel till analog audio, utan 50 Ω så en RG58 hade i detta fall varit "rätt".
Den går från stereon, genom ett rör under vardagsrumsgolvet, upp bakom soffan och sen några meter åt sidan till subben. Inget brum. Inga störningar. Större ledararea än de flesta lågnivåkablar. Så... jag vet inte om jag orkar byta till en RG58. :)
Men den var billig, och absolut inte sämre på något sätt än nån superduperkabel med 17-dubbel skärmning och kryogeniskt behandlad koppar som ska kopplas åt rätt håll...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Intressant, tack för att du delar med dig.

Fast du missar det där du själv säger med "kryogeniskt behandlad koppar som ska kopplas åt rätt håll" :D

Som anektdot kan nämnas att mina högtalarkablar består av ren och superbillig standard nätkabel :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var ironiskt. De där fantasikablarna som kostar skjortan och ena armen är ju bara trams. :)
Jo 230V-kabel funkar utmärkt till högtalarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag var också ironisk :D

MVH/Roger
superx

Inlägg av superx »

Varför är det bättre med 50ohm?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... tja :P
Det har jag hört så länge jag kan minnas. Det är nog riktigt gammal info som lever kvar antar jag. Innan man kom underfund med att utimpedansen skulle vara hundratals gånger lägre än inimpedansen. Säg 100Ω mot 10kΩ är i runda slängar vad det är.
Kollar man en graf för impedans i en 75Ω-kabel vid audiofrekvenser börjar det på 6kΩ vid 10Hz och strax under 75Ω vid 20kHz.
Ser man det så tycker jag att 75Ω vore bättre. :humm:
Det spelar nog ingen större roll. Däremot står det lite här och där, där det pratas om digitalkablar (S/PDIF), att det ska vara 75Ω och dessa ska inte användas till audio.
Någon borde ha testat om det blir någon nivåskillnad vid 20kHz. Där börjar det ju likna en transmissionslinje.
Men för så låga frekvenser som till en sub har det absolut ingen betydelse ser jag, så då skiter jag i det. :D
Skriv svar