"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag får ständiga reklamblad från maxim som jag river ur sidorna ur och skriver ut på.

Jag har ingen laminator utan jag kör med ett litet resestrykjärn på 200W, kanske är att det är för klent, hade ett stort laminat.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag har kört ett antal kort med toner metoden och tycker den är kanon (kör med canon glossy photo paper för bläckstråle). Min kreativitet har ökat massor sen jag lärde mig denna metod!
Men när jag etsar med natriumpersulfat så tar det oootroligt långt tid (>30 minuter) trots att jag rör om hela tiden.
Finns det någon tumregel på hur mycket etsvätska/koncentration som behövs för en viss kortyta?

Jag vill gärna inte köra med starkare typer av etsvätskor eftersom jag bor i lägenhet utan några "oömma utrymmen"!

Jag kör med laminat från Kjell. Tvärr står det inte vilken koppartjocklek det är... ...Någon som vet?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Tekko, problemen kan bero på flera faktorer. Om du kollar mina senaste inlägg i den här tråden så har det gått åt pipan med min hp lj 6l sen jag bytte toner i den. Körde orginaltoner från HP både före- och efter bytet. Den nya tonern sitter jättedåligt och känns "spröd".
Vilka blad från Maxim använder du? Är det de där blanka häftena med olika teman? Jag tycker det papperet känns alldeles för tjockt.

Andax, vilken temperatur kör du med? På min påse med natriumpersulfat står det en rekommenderad temp på 40-50 grader, men jag tycker det skyndar på processen ordentligt att ligga 60-65 grader faktiskt.

Jag rör inte så häftigt i vätskan, utan låter den mest cirkulera. Ska fixa mig en akvariepump så jag slipper stå där och röra. Mina etsningar brukar ta 15 minuter, men jag etsar inga stora grejor. 3x5 cm kanske.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Andax:
Vad har du för skrivare?

När du skrev att du använde fotopapper för bläckstråle så fick jag lite förhoppningar om att det fungerar med bläckstråleskrivare. Hoppas att det är så. :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tyvärr Jimmy, jag måste göra dig besviken... Det är fotopapper för bläckstråle som jag kör med, men i en laserskrivare... (en Dell 1100)

Korp, brukar koka upp vatten i vattenkokaren och hälla i ett etskar som jag sedan löser etsmedlet i. För att sedan hålla värmen så länge som möjligt (kör ej doppvärmare) tappar jag upp varmvatten i handfatet och låter etskaret flyta kring där, medan jag vippar det fram och tillbaka och rör runt i vattnet.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Andax, men vilken temp? Kollar du med en termometer? är det för varmt ska den kemiska processen tydligen försämras avsevärt- eller avstanna helt.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nej, jag kollar inte med termometer... Får köpa hem en! Kan vara så att jag har för varmt kanske?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Här är mina resultat efter strykning: http://diymania.hv4all.com/failed%20toner%20transfer/
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det jag tror:
Du har för stort kort, så kopparn leder bort all värme. Klipp upp i lagom bitar först.
Du har för tjockt papper, så det isolerar före tonern smälter fast på kopparn.
Du har för mycket toner/för högt tryck på strykjärnet, så det smetar ut på kopparn före det bränner fast. Ev att pappret inte ligger helt stilla när du rör järnet fram å tillbaka.

Det här är bara vad jag tror. Jag har inga som helst vetenskapliga belägg för det jag skriver, bara en sammanställning av erfarenheter.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag håller järnet still i några sek, sen flyttar jag det till nästa ställe å upprepar, håller på så i runt minuten.

Papperet e från sånna där komponentblad som maxim skickar ut när man har beställt samples.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Har du för hög temperatur på strykjärnet så kan tonern sätta sig djupare i pappret och smeta ut sig på laminatet.

Prova med att ställa in strykjärnet på Silke och lägg det på pappret/laminatet några minuter (3-5 minuter) innan du börjar med strykningen.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Dessa lägen finns på järnet: Off, Acrylic, Cotton och Linen.

Jag funderar på att ge upp, thinnern e nästan slut å jag börjar bli hög som om jag druckit.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Silke är väl någonstans mellan Acrylic och cotton.

Du behöver inte använda så mycket thinner/aceton om du först börjar med små kort som 30x30 mm och små ytor på ledningsbanorna.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Testade sänka värmen lite, detta blev resultatet: http://diymania.hv4all.com/almost%20suc ... uccess.JPG
Användarvisningsbild
Pean

Inlägg av Pean »

Tekko: Vad är det röda för nått? i vänstra hörnet på kortet.
Skriv svar