Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

En liten dipolantenn för 20m.

Ska uppgraderas till 300Ω bandkabel istället för coax framöver, förhoppningsvis kan den få fungera hyggligt över alla HF-band tillsammans med en tuner.
Byggd på 1,5mm² FK, plastglas, ett par repstumpar och lite olika beslag från biltema, samt annat smått som fanns hemma.

Hela bygget:
DSC_0039.JPG
Infästning i mataränden, tillsammans med en väldigt simpel strömbalun (inte en aning om den hjälper eller ej, känns bättre i alla fall :P ):
DSC_0038.JPG
Fäste i andra änden, ena öglan på repet är justerbar så att jag kan sträcka eller slappa kabeln som jag vill.
Även fästet av kabeln i plastbiten är rätt smidigt. Släpper jag på repet kan jag utan problem justera längden där fästet sitter också, så att jag kan korta ner antennen litet sen.
DSC_0036.JPG
Och hörnet:
DSC_0037.JPG
För övrigt, tanken är att den ska gå att ta ner ganska enkelt, sambon är måttligt förtjust i den. :P

Synd bara att Schenker är långsamma, får inte hem min rigg förrän tidigast måndag så jag kan inte använda den nu. :wall:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Trevligt med lite antennbyggen! Hur strålar den där egentligen, mestadels uppåt? Vad blir det för rigg?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Med tanke på den låga placeringen så blir det nog ganska mycket uppåt, ja. Men mycket bättre än sådär lär det nog inte bli under mina premisser.. :)
Gör inte heller mig så mycket just nu, börjar gärna med kontakter inom landet.

Riggen blir en Yaesu FT-897d, verkar som en rätt trevlig maskin. Inte för jobbig att ha på bänken, men samtidigt smidig nog att kunna ta med sig och köra portabelt. :tumupp:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Häftigt Klas-Kenny! Önskar att man hade ens så bra, själv bor man i lägenhet högre upp i huset :P

Däremot så verkar det vara någon som satt upp en kabel mellan lägenhetshusen här.. förmodligen för ett antal år sedan.. Kollar man kontakten som sitter nere vid ett fönster i källarhöjd så ser det definitivt ut som en "radio" kabel. Nu är jag kanske inte den bästa på att avgöra sådant.. men varför skulle man sätta upp något annat än just radio kabel på detta sätt?

Kabeln går upp i en stupränna upp till taket för att vandra över en stålvajer till nästa hus som är en 25-30 meter ifrån kanske.. kabeln slutar tvärt precis innan nästa hus. Måste vara någon radioamatör.. Men har har ingen aning om vem som använder det hela.. :P

En gammal chef var SSA och hade en riktigt fin rigg ute i Saltsjö-bo, han har flyttat neråt och har en ganska ordentlig mast neråt i landet nu.. Lyssnar man på radio via någon sajt på nätet så är det ju ruskigt skoj att höra vad som sägs, synd bara att man inte har cert och utrustning för att prata tillbaka :P

Skoj dock med ditt bygge! :D (inte meningen att skriva en hel artikel ;)) Meddela hur det fungerar!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför har de en stupränna, skulle det inte vara mycket lättare att leda regnvattnet i ett stuprör?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Givetvis går det vatten i stupröret :P men kabeln går däri också.. Tjocklek som.. ja.. en vanlig installationskabel 5G2.5 kanske?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Tjock som en RG213 kanske? :D

Kontakten lär väl vara en PL259 om det är någon amatör som haft det, det är ju vad som sitter på all "vanlig" utrustning.

Gällande hur man bor, allt har ju för och nackdelar, bor man på översta våningen kan man ju hissa master ut genom fönstret hur högt man vill, det värsta är väl i och för sig om man bor på en mellanvåning..
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Haha ja.. en mellanvåning blir det nog inte så populärt i :P

PL259 ser det definitivt ut som och RG213 verkar det definitivt kunna vara om jag tittar på bilder och jämför storlekar :P Du verkar ju kunna det där ;) Det absolut roligaste hade ju varit om någon bott här och faktiskt använder det.. men inte så stor chans kanske ;) Kabeln ser visserligen ganska så "ny" och fräsch ut..

Men det kanske den gör efter något år också :P
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Skruvade dit en RF modul på min hallonpaj, och snickrade ihop ett litet radiomodem. Detta för att få en linuxkonsoll från pajen på en dum terminal inom 500 Meter radie. Därmed kan jag också IRC chatta med samma setup.. :vissla:

Bild

Modemet.
Bild
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Smart att vrida SMA-kontakten så antennen pekar uppåt!

Jag såg att det finns ju färdiga hål i kretskortet för att göra så. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jajamen :) Dom är mycket smidigare att använda så i vissa applikationer. Den enda nackdelen är att den yttre hylsan bara sitter med 2st pinnar i kortet, Men chassimonterar man det så är det ju inga som helst problem, eller bara att man ger fan i att bryta på antennen.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ja, eller så köper man bara en sån här för 5kr som har rätt hålbild.
http://www.ebay.com/itm/290486705691

Jag tror dock att jag ska 3D-printa en låda till min så man kan dra fast kontakten med muttern, så det är nog inga problem för mig. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja man kan ju helt resolut bara byta den. Dock inte till en RP! ;)
Helt klart är det bättre att skruva SMA'n direkt i en låda om man ska ha en permanent installation.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Heh, så går det när man inte kollar så noga i texten. :P
Bilden hjälpte ju inte direkt att avgöra om det var en RP eller inte...

Ändrade länken så ingen råkar beställa fel.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

toffie skrev:Däremot så verkar det vara någon som satt upp en kabel mellan lägenhetshusen här.. förmodligen för ett antal år sedan.. Kollar man kontakten som sitter nere vid ett fönster i källarhöjd så ser det definitivt ut som en "radio" kabel. Nu är jag kanske inte den bästa på att avgöra sådant.. men varför skulle man sätta upp något annat än just radio kabel på detta sätt?
Om det är halvlänge sen, typ före folk började ha fast internetanslutning, så kan det ju ha varit nån slags koaxnätverk. Även om det normalt skulle vara RG58 i tunn koaxethernet så kunde man givetvis genomgående istället köra en bättre kabelkvalitet, och det är väl rätt troligt att om man bara har två enheter anslutna och mjukvarustyr så att krockar inte uppstår o.s.v. så borde man väl kunna ha "för lång" kabel. En annan möjlighet är att nån helt enkelt kört RF-TV-signaler för att t.ex. kunna kopiera videoband mellan sig och sin polare, eller nåt sånt.

(Just det där att kopiera videoband mellan två lägenheter känner jag till att det verkligen gjorts på 80-talet, fast då var det i samma byggnad)
Skriv svar