Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Du är galen! Känns det som efter man fått reda på vad det där är för något :P :shock:
Forser

Inlägg av Forser »

Min första post här på forumet.

Mitt lilla projekt just nu är att öppna upp en sådan här Snögubbe som drivs av 3 stycken AG13 batterier.
Vilket tar slut väldigt fort.

Det som är mest intressant är att den verkar har en RGB led (eller 3 små ledar av tre färger då den byter mellan tre olika färger).

Efter jag öppnat den utan att förstöra dom så vill jag modifera så den kan drivas av en adapter eller 9V batteri.

Bild

Så ser en av dom ut.

Bild

Undersidan av Tomten
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Välkommen till forumet Forser!
Vet inte vad som finns i de där, men ser gärna fler bilder när du har fått isär den! :D
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Fått igång min C64 med hjälp av CPU-kylare och skruvtving!
Underdimensionerat orginalnätagg, speccat 1.5A med en okyld 7805!

Bild: https://www.dropbox.com/s/eflac7nt8rmni ... 134746.jpg
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Snickrat ihop ett par aluminiumbitar för att kunna vrida kameran runt objektivets nodal punkt (eller vad det nu heter) och därmed få mindre problem när man sätter ihop bilderna, typ panorama odylikt.

Skyndar mig ut innan solen går ner och bränner av ett gäng testbilder i närmsta skog (just för att få med objekt både på nära och långt håll). Kommer hem och kollar på bilderna som tyvärr har skakoskärpa. Jaha, tydligen blev det lite svajigt ändå, nåja det är bara att köra spegeluppfällning nästa gång. Parallaxfelet tycks i alla fall vara borta. :tumupp:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Efter att piggnat till lite efter öroninflammationen så testade jag min DBV-T+DAB+FM-USB sticka som jag köpte på ebay för ca $12 som Software Defined Radio mottagare med programmet SDR#.

I stickan sitter det en R820T tuner som skall klara från typ 25MHz-1850MHz. Sedan samplas och skickas informationen mha RTL2832U via USB2. Den ger I/Q samples. Den skall klarar upp till 3.2 MSPS, men av någon anledning så kan jag inte ändra värdet på 2.4 MSPS som den är satt till i drivrutinsinställningen. Kanske behöver en specialversion för högre samlingsfrekvens.

Funkar fint i vilket fall som helst. Sitter och lyssnar på MIX Megapol just nu...
Liten plan är att testa SDR-GNSS som jag läste om på någon site. Verkar intressant. Dock är kristallen för kass kvalitet för i original så, antigen får kan mäta upp frekvensen bättre och sedan korrigera i mjukvaran, eller fixa kristallen till något vassare.
sdr.png
Eftersom man kan spara I/Q-sample data till fil också så gjorde jag en snabbtest i matlab för att se om jag kunde avkoda lite ljud. Följande rader kod gjorde faktikt att jag kunde få ut lite musik (om än inte världens bästa kvalitet. Avkodaren i SDR# är mycket vassare)
mixmegapol.zip

Kod: Markera allt

[Y, FS, NBITS] = wavread('D:\Download\SDRSharp\sdrsharp_dev\SDRSharp_20140104_234207Z_104140kHz_IQ.wav');
ph = unwrap(atan2(Y(:,1),Y(:,2)));
ph = detrend(ph);
s = ph(1:50:end)/max(abs(ph));
sound(s,48000);
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

toffie skrev:Du är galen!
Kan vara så, har inte fått det svart på vitt, ännu :humm:
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Andax skrev: Liten plan är att testa SDR-GNSS som jag läste om på någon site. Verkar intressant. Dock är kristallen för kass kvalitet för i original så, antigen får kan mäta upp frekvensen bättre och sedan korrigera i mjukvaran, eller fixa kristallen till något vassare.
På denna sidan http://www.gnss-sdr.org/documentation/g ... t-receiver så beskrivs en mjukvaru lösning på frekvensstabiliteten
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Forser skrev:Mitt lilla projekt just nu är att öppna upp en sådan här Snögubbe som drivs av 3 stycken AG13 batterier.
Vilket tar slut väldigt fort.
Jag råkade komma över ett par änglar som verkar ha liknande elektronik. Dessa var redan "isärplockade", d.v.s. elektroniken/"bottepluggen" hade lossnat ur resten. Det verkar vara någon slags lim som håller fast elektroniken/"bottenpluggen" i resten.

Nu gissar jag bara men det går kanske att peta in något supersmalt "blad" och köra det ett varv runt "bottenpluggen" så den lossnar. Risken är väl att "frostningen" på glaset skadas. Eller är det plexi/plast i den där? På "änglarna" jag råkade komma över så verkar det vara riktigt glas (förutom i "bottenpluggen").
Forser

Inlägg av Forser »

Det är plast och botten sitter som ett berg.

Måste komma på vad jag ska använda för att få loss botten.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

en liten multislip typ dremel hade säkert funkat fint.. tar ju bort en del material.. men på undersidan gör ju inte så mkt.. och går att sätta ihop med het lim sen..
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Måste botten loss? Den drivs av 4.5 volt, och drar naturligtvis väldigt lite ström, så att köra med en resistor eller en linjärregulator är inga problem. Det bör altså inte vara några som helst problem att få plats med det i batteriutrymmet.
Forser

Inlägg av Forser »

Walle,

Är nyfiken på vad finns i den också :P
Därav öppna en av dom.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det är en mycket god anledning att öppna dom! :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Misstänker att den är väldigt tråkig inuti, min gissning är att där bara sitter en enkel lysdiod med lite inbyggd logik för att den ska ändra färg, men alltså bara ser ut som en vanlig lysdiod. :P
Skriv svar