Skivspelarbygge

hsd
Inlägg: 2357
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Ett mellanhjul ,mellan motoraxel och skivtallrik.
I Lenco är axeln konisk vilket ger en steglös hastighetsreglering beroende på var mellanhjulet befinner sig på motoraxeln och reglerspaken som har jack för de 4 hastigheterna
Lenco löste hastighetsvarationerna som normalt uppstår vid mellanhjulsdrift med en TUNG skivtallrik

.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är ju genialiskt!

Tack för din förklaring, mycket bra förklarat!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Platis »

hsd skrev:Lenco löste hastighetsvarationerna som normalt uppstår vid mellanhjulsdrift med en TUNG skivtallrik

.
Varför orsakar det mer hastighetsvariationer med mellanhjulsdrift? Nyfiken! :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är också nyfiken :)

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2357
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Platis skrev:
hsd skrev:Lenco löste hastighetsvarationerna som normalt uppstår vid mellanhjulsdrift med en TUNG skivtallrik

.
Varför orsakar det mer hastighetsvariationer med mellanhjulsdrift? Nyfiken! :)
beror på att mellanhjulet rör sig lite, går inte i exakt samma spår , och en extra lagring påverkar också

remdrift ger stabilare/jämnare gång samt mindre rumble, motorljud som tas upp av pickupen och förstärks ut i högtalarna, eftersom den mjuka remmen dämpar vibrationerna

övergången till remdrift var nödvändigt då pickuperna blev bättre/känsligare

stabilaste och störningsfrias är Direktdriften

här är lite mer info:
https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... rektdrift/
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26636
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Icecap »

Min gissning, baserat på logik för pärlhöns på första pinne:
* Ett mellanhjul på en sned yta vill "dra iväg" och det ska en viss kraft till att hålla det på plats.
* Den kraft betyder mindre spelrum och då ett kullager ger oväsen måste det vara glidlager.
* Det ska vara en beläggning som greppar på mellanhjulet, alltså gummi.
* Då den går mot en sned yta måste gummiytan vara smal och då måste trycket vara högt för att den inte ska slira.

Allt i allt är det en lösning som måste glappa lite för att inte nötas ut mycket snabbt, detta ger såklart en instabil hastighet iom. att mellanhjulet vill "klättra" på den sneda ytan och kontakttrycket kan inte bli så stort.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:
Platis skrev:
hsd skrev:Lenco löste hastighetsvarationerna som normalt uppstår vid mellanhjulsdrift med en TUNG skivtallrik

.
Varför orsakar det mer hastighetsvariationer med mellanhjulsdrift? Nyfiken! :)
beror på att mellanhjulet rör sig lite, går inte i exakt samma spår , och en extra lagring påverkar också

remdrift ger stabilare/jämnare gång samt mindre rumble, motorljud som tas upp av pickupen och förstärks ut i högtalarna, eftersom den mjuka remmen dämpar vibrationerna

övergången till remdrift var nödvändigt då pickuperna blev bättre/känsligare

stabilaste och störningsfrias är Direktdriften

här är lite mer info:
https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... rektdrift/
Läste Svalanders artikel om Mellanhjusdrift/Remdrift/Direktdrift.

I samband med remdrift lyckades jag få höra bland det mest dumma i hela mitt liv: "Problemet är när pickupen spelar av skivan så bromsas skivan av pickupen, mer i starkt utstyrda partier än i svagt."

Och hur mycket hör man av det? :rofl

Det finns så mycket fjanterier inom HiEnd-världen att jag inte vet vart jag ska ta vägen!

Undrar om nån egentligen gillar musik? :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1355
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av stenD »

Svalander är ju (ö)känd. Han sålde väl speciella klämmor att sätta runt vattenledningsrören i köket tex
När någon börjar bladdra om "sioså låter mycket bättre", så brukar jag fråga om ulf lundell sjunger bättre genom den apparaten
Ingen har sagt "ja" än :)
hsd
Inlägg: 2357
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

rogerk8 skrev:
hsd skrev:
beror på att mellanhjulet rör sig lite, går inte i exakt samma spår , och en extra lagring påverkar också

remdrift ger stabilare/jämnare gång samt mindre rumble, motorljud som tas upp av pickupen och förstärks ut i högtalarna, eftersom den mjuka remmen dämpar vibrationerna

övergången till remdrift var nödvändigt då pickuperna blev bättre/känsligare

stabilaste och störningsfrias är Direktdriften

här är lite mer info:
https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... rektdrift/
Läste Svalanders artikel om Mellanhjusdrift/Remdrift/Direktdrift.

I samband med remdrift lyckades jag få höra bland det mest dumma i hela mitt liv: "Problemet är när pickupen spelar av skivan så bromsas skivan av pickupen, mer i starkt utstyrda partier än i svagt."

Och hur mycket hör man av det? :rofl

Det finns så mycket fjanterier inom HiEnd-världen att jag inte vet vart jag ska ta vägen!

Undrar om nån egentligen gillar musik? :D

MVH/Roger

jooråå
nog gillar jag musik, tror jag ska gå ner å lägga på en vinyl på min Ariston Audio RD40 8)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Fin pjäs!

Jag ser att den har rak tonarm, det har min Thorens TD320 MkII också.

Men där slutar nog likheterna :)

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2357
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

jag har en s-formad arm, ädelstensupphängd....
däremot har jag en Thorenspelare med rak arm undanlagd i ett skåp :|
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Har du byggt om den då alltså?

För s-formad arm stämmer inte med dom bilderna jag hittade på nätet.

MVH/Roger
PS
Thorens är mekaniska underverk, trissan i min spelare är t.ex konvex dvs som gjort för att remmen ska ramla av tycker amatören jag, men icke då, den rullar på (så länge man spelar på den ofta, gör man det inte så har TeleHå lärt mig att gummit spricker, torkar ut och åldras).
hsd
Inlägg: 2357
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

De såldes med och utan arm
Men den jag har har jag inte köpt som ny ,som kurosa så är det manuell, lyfta och peta på remmen, varvtalsväljare.
Thorens och andra har bubblan på drivaxeltrissan just för att centrea den flata remmen


.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6934
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rvl »

rogerk8 skrev:som gjort för att remmen ska ramla av tycker amatören jag
Gör en lätt konkav remskiva ...om du vill garantera att remmen trillar av. Konvext är självcentrerande, fastän det kanske inte "känns" så vid första anblicken. (Kilrem blir en annan historia.)

Citat ur wikipedia:
Because flat belts tend to climb towards the higher side of the pulley, pulleys were made with a slightly convex or "crowned" surface (rather than flat) to allow the belt to self-center as it runs.
Edit: jo ett konvext hade blivit konkavt i farten, rättat.
Senast redigerad av rvl 7 augusti 2016, 22:19:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:
rogerk8 skrev:som gjort för att remmen ska ramla av tycker amatören jag
Gör en lätt konkav remskiva ...om du vill garantera att remmen trillar av. Konkavt är självcentrerande, fastän det kanske inte "känns" så vid första anblicken. (Kilrem blir en annan historia.)
Konvext, menar du nog i din argumantation.
Citat ur wikipedia:
Because flat belts tend to climb towards the higher side of the pulley, pulleys were made with a slightly convex or "crowned" surface (rather than flat) to allow the belt to self-center as it runs.
Intressant!

Min tanke är helt klart kilrem ;)

Dvs en form av konkav drivning för konvex drivning förstår jag mig inte på trots ditt fina Wiki-citat.

MVH/Roger
Skriv svar