Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Då var filtret klart.

Nu ska jag bara borra ett extra hål i panelen för HP sen ska jag borra ett par hål för dragavlast för signalkabel sen ska jag montera min KVR, därefter blir det testa av :)

MVH/Roger
PS
Stora spolen hade Rdc=0,6 Ohm så jag har nu minskat den resistiva lasten (3R9) för att matcha 4 Ohm totalt, pedantiskt jag vet men varför inte, det är ju så enkelt gjort :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Panelen färdigbyggd :)

Nu ska det bara till lite interface-kablage, tänker mig en 7P-sockerbit och sen typ nån cm silvertråd emellan så man enkelt kan mäta på grejerna.

När jag sedan trycker i den här "kontakten" i rörförstärkarens navelsträng får jag ett litet akademiskt problem.

Insignalen till KGA är nu balanserad, jag har bara två poler på navelsträngen (skärmen hänger löst "ovanpå").

Jag tänker högt nu alltså...

Jag vill göra om panelen till balanserat men då får jag skärmen över (3P Socker).

När navelsträngen möter "kontakten" blir signalen obalanserad, dock kan man få fatt i skärmen "ovanpå".

Tror jag gör så att jag kopplar in mig på skärmen "ovanpå" före "kontakten", nyttjar PKmS, skarvar vidare och kopplar in PKmS till panel.

När jag gör så är det således helt fritt fram att återgå till obalanserat genom att koppla ihop skärm med ena tampen och jag kan göra det vart som helst på vägen, min metod innebär alltså fullständig valfrihet.

MVH/Roger
PS
Fast jag måste byta RCA mot 3P DIN :D Alternativt skippar jag signalkontakt för jag har ju "kontakten" (som alltså gör att jag fysiskt kan koppla bort hela panelen från rörförstärkaren) som dock måste skruvas loss...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Då var min testpanel helt klar :)

Återstår dock ett litet test, koppla mitt labbaggs båda kanaler i serie (<64V) och försiktig testa om KVR fungerar som den ska (borde reglera från 64V till c.a 20V och det hyfsat linjärt, fast jag undrar hur den beter sig utan last).

Jag byggde in balanserat i min "kontakt", vill man köra obalanserat så kortsluter man helt enkelt vit med skärm.

Personligen tror jag inte så mycket på balanserat men vad vet jag :)

Man har dock länge byggt obalanserat med bra funktionalitet, mina rör-RIAA är t.ex obalanserade och fullständigt utan problem.

Jag vet inte om jag kommer behålla trafon eller inte, hänger lite på om jag får köpa några kabelsnuttar av Retroperra eller ej.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Testet fungerade perfekt, jag matade med 64V och fick som mest ut 62V sen kunde jag någorlunda linjärt reglera ner spänningen till Vz (dvs 20V).

Kom efter en stund på att KVR visst lastas, med poten m.m så det var inga problem.

Nästa steg, koppla ihop grejerna och testa.

Nu skulle jag helst haft en gitarr, jag har faktiskt en stålsträngad akustisk gitarr (som jag dock inte kan spela ett skit på :D) men dels är utnivån lite missvisande dels är det inte direkt akustiska gitarrer jag siktat in mig på.

Kan gå att testa med ändå.

Annars funderar jag på att bygga ihop "Pink-noise"-generatorn jag haft liggande i en låda i typ 30 år :D

Då kan jag iaf höra hur klangfärgen ändras vid "Tone" och det kan även vara intressant hur det låter när brus klipper :)

MVH/Roger
PS
Alla som tycker jag ska bygga ihop brusgeneratorn räcker upp en hand :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Testuppkoppling :)

Kopplade in min stålsträngade akustiska gitarr.

Maxvolym gav knappt hörbart ljud ut :(

Brummet var dock okej.

Gick in och tog bort 1:11-spänningsdelaren dvs lämnade bara kvar 10k som galler-motstånd.

Brummade som fan men ut kom lite roliga toner i alla fall, disten lät t.ex skön :)

Dessutom verkar minst BASS funka, TREBLE var tveksam men över 4,2kHz från gitarr...

Eftersom byte av spänningsdelande motstånd (10k+10k dvs 1/2 isf 10k+100k dvs 1/11) ger ett högre brum samtidigt som förstärkningen rent passivt blir högre så sitter problemet faktiskt i kablaget (10k gallermotstånd ger ett visst helt okej brum allena, sen förstärks uppenbarligen det när ytterligare kablage hängs på).

Det ska inte bli sån extrem antennverkan!

Jag har således problem med kablarna.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ikväll ska jag testa brum med hörseln på följande sätt:
1) Bara 10k som gallermotstånd (inget kablage)
2) 10k som gallermotstånd+trafo+volym på min (dvs kortsluten ingång)
3) 10k som gallermotstånd+trafo+volym på max (dvs 10k över ingången ty fast monterad i TP)
4) Prova att bara montera plus (SG) på TP utan skärm (prova sedan att montera både plus och minus på TP).

Igår upplevde jag dessutom nåt konstigt, kablaget är balanserat ända ifrån primären (och skärmad i chassit) via volymen (där skärm är lödd i kåpan för säkerhets skull) till TP (telepropp) där jag först inte monterade skärmen nånstans utan klippte av den.

När jag sen skulle testa med signalgeneratorn (SG) räckte det med att koppla in minustampen från SG för att få jättebrum, inte nog med det när jag även kopplade in plustampen och satte på SG så fick jag absolut ingen signal ut.

Jag tog sen och mätte resistansen mellan röd och vit vid TP och fick runt 45 Ohm (vol på max), dvs trasfons lindningsresitans (tror jag).

Av ett infall kopplade jag sedan in skärmen på vit på TP, då kom ljudet!

Här tycks alltså inte trafon kunna ta emot signal helt balanserat utan ena sidan av både sekundär OCH primär måste vara jordad (jag upplevde samma problem tidigare men sen försvann problemet).

En sak förstår jag, vitsen med skärmen i balanserad koppling är att den inte är strömförande utan håller samma potential och då är det lämpligt att skärma både vid förstärkaringången och vid mikrofoningången (TP) för på detta sätt är potentialskillnaden (CM) mellan det som faktiskt skall förstärkas och jord minimal (inga E-fältstörningar).

Men jag tycker ändå inte att det ska vara så känsligt att jag inte får ut nån signal alls när jag driver trafon balanserat och skippar skärmen (vid TP).

Jag fattar sen inte alls hur balanserad påförelse utan skärm kan bli till en sån antenn.

MVH/Roger
PS
Nej, det är inte mycket av det här man förstår :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

1) Bara 10k som gallermotstånd (inget kablage)
2) 10k som gallermotstånd+trafo+volym på min (dvs kortsluten ingång)
3) 10k som gallermotstånd+trafo+volym på max (dvs 10k över ingången ty fast monterad i TP)
4) Prova att bara montera plus (SG) på TP utan skärm (prova sedan att montera både plus och minus på TP).

Svar:
1) Svagt okej brum
2) Något pyttelite starkare brum (helt okej)
3) Katastrofalt brum (något överdrivet) [sker vid källimpedans >2k]
4) Inte tillstymmelse till signal ut, dvs som förut (skärmen måste jordas i vit, typ)

Traforesistans: 45 Ohm

Volymen är lite dålig/abrupt (mot slutet/max).

Jag har 10k i TP som maximal käll-impedans (SG är dock 50 Ohm) rätt över 1,5M tydligen (1M-pot) sen tappas den mot trafons primär (säg 10k reflekterat på primären från sekundärens 10k gallermotstånd).

Då har man t.ex

A) 1,5M/1,5M, här ser trafo 10k[//1,5M] (SG ej inkopplad), 100% volym
B) 1M/1,5M, uppåtbenet är här 500k+10k till backe, nedåtbenet är 1M//10k från trafo och båda dessa parallellas dvs c.a 500k//10k~10k och detta på 10/510=2% volym (trots 66% volym inrattat)
C) 500k/1,5M, uppåtbenet är 1M+10k till backe, nedåtbenet är 500k//10k från trafo och båda dessa parallellas dvs c.a 1M//10k~10k och detta på 10/1010=1% volym (trots 33% volym inrattat)

Här ser man varför jag har problem med "digital" volym högt uppe i volympotens utslag.

Har dessutom separat mätt upp potentiometern och den fungerar bra.

Intressant i alla fall att trafon alltid ser ~10k.

Uppåtbenet är alltså den delen från löparen räknat uppåt via gitarrens/ingångens impedans till backe.

Nedåtbenet är den delen från löparen som går ner till jord och som är belastad av förstärkarens ingångsimpedans (i detta fallet 10k).

MVH/Roger
PS
Får byta volympot till max 100k :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu lagt detta projekt på is.

Min akustiska gura styr alltså nätt och jämt ut KGA när ingången är "maximal" (dvs inte spänningsdelad och volymen står på max) och gallermotståndet är 10k.

Volymen på minimum bortanför min kassa PKmS om 0,5m ger mycket lite brum, inte störande alls och bara marginellt högre än när gallermotståndet körs naket (dvs utan kabel).

Minsta lilla ökning av volymen (experimentellt konstaterat >2k) och brummet blir katastrofalt, det går helt enkelt inte att ha det så, speciellt om man lurar på att bygga för försäljning...

Mina kablar fungerar alltså som antenner.

Frågan är egentligen vad dom faktiskt snappar upp, vart kommer brummet (50Hz) ifrån?

Och varför kan man inte bara koppla in en 3dm PKmS-stump (klippt på andra sidan) över gallermotståndet utan att brummet även i detta avseende ökar hela minst 10dB?

Vad är det med en dedikerad signalkabel, partvinnad med skärm (PKmS), som gör att brummet ökar på detta viset?

Jag fattar inte.

Så jag lägger ner projektet, förutom att jag nu bett min kompis komma med sin riktiga elgitarr och testa förstärkaren.

Här verkar det dock som min förstärkning räcker ty >200mVe (enligt nån godtycklig gitarrmic-data) så här kanske jag ändå kan just dämpa insignalen 20dB och därmed få tillbaka mitt låga brum.

Samtidigt, min gura kommer då inte fungera.

Och iom att jag uppmätt 2mVpp (50Hz) rätt över gallerkretsen redan vid ipluggandet av nätkontakt (alltså både innan rören blivit varma OCH med AC-glöden till V1 bortkopplad) så kan jag inte öka förstärkningen bara, för eftersom brummet finns där redan på ingången så kommer jag förstärka upp det också.

Jag ger alltså upp :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Om man går tillbaka och läser mina väldokumenterade ( :D ) mätresultat så ser man framförallt att

1) trafo, 3dm balanserad PKmS, Volymen på max, 10k terminering/"mic-simulering", 10k gallermotstånd): 2mVpp/50Hz
2) Ingen trafo, ingen kabel, endast 10k gallermotstånd: 0,2mVpp/50Hz

Alltså 20dB's skillnad!

Det är inte logiskt, nåt är fatalt fel.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Idag kom min kompis över med sin elgitarr.

Vi pluggade in den och jag kollade utgången på skåpet samtidigt som vi lyssnade på högtalaren.

När han vred upp volymen till max och spelade relativt hårt på strängarna blev det idel avrundade snygga fyrkantvågor ut på skåpet och i högtalaren lät det mysigt.

Hans gitarr kunde uppenbarligen styra ut min KGA fullt ut.

Missade att mäta ingångsnivån men uppskattar den till c.a 60mVpp i det här fallet (30mVpp är uppmätt känslighet).

Rattade lite på min KVR medans han spelade, intressant fenomen var att disten var precis samma utmed hela dist-ratten och volymen följde med dist-ratten.

Det här gör att man kan ställa in en volym och sedan ratta på dist-ratten för att komma till en punkt där distorsionen är tillräckligt skön och sedan sänka den volymen genom att fortsätta ratta på dist-ratten isf volymratten :)

Känns nästan som om jag inte behöver en volymratt :)

Men brummet var lika jobbigt högt (~1Vpp/50Hz när allt stog på max) så KGA får vila tills jag fått tag i nya kablar.

MVH/Roger
PS
Det något biaserade betyget från polaren blev: bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

JAG HAR LÖST DET!

Såhär går historien (citat från annan tråd):

Del I

Idag har jag köpt ett par meter Supra MBS för att försöka få bort uppenbar antennverkan hos min signalkabel (Monacor PKmS) när det sitter som mikrofonkabel i min gitarrförstärkare (KGA).

När jag först skalade 3-4cm av MBS så blev jag nästan full i skratt, visst den var billig (39:-/meter, tror jag), men den var varken partvinnad eller hade nån riktig skärm.

Vad den tycks bestå av är två helt parallella ledare som är isolerade och en ledare som inte är isolerad (SC), alltså mer eller mindre en ren 3-ledare.

Jag beslöt då att avisolera en längre bit för att verkligen få reda på om den kanske ändå är partvinnad, men nej den är helt "rak".

Mycket skumt tänkte jag på bussen när jag gjorde denna avisolering mha min fällkniv.

Sen blev jag att tänka att dels ligger dessa tre ledare i en tajt triangel, dels har man faktiskt lite av jordplan även med "skärmen" som rak, men detta föll mig ändå inte i smaken.

Lite senare blev jag dock att tänka, tänk om den där svarta "tygskärmen" (TSC) som är spunnen runt alltihop kanske är elektriskt ledande?

Så när jag kom hem så var det första jag gjorde att mäta resistansen hos TSC.

Först hade jag DVM på diodtest (summer@<150 Ohm), hände inget.

Sen ställde jag den på Resistans och då hände faktiskt nåt, visade sig att resistansen var c.a 100k/dm.

Eftersom SC är lågimpediv och det normal sett inte går nån ström i den så spelar ju resistansen hos TSC ingen roll då den ju alltid har kontakt med SC (eftersom allt är skapat i triangel), det enda TSC gör är alltså att den guardar alltihop :)

Det spelar mindre roll om man kör obalanserat (najjar ihop SC+blå) eller balanserat (SC) för TSC är alltid i kontakt med SC som är en mycket mer lågimpediv signalöverförare.

Det enda som bekymrar är att ledarna inte är tvinnade (för magnetisk skärmning), samtidigt hade man inte kunnat göra kabeln på det här sättet riktigt för den sväller för mycket och SC hade inte kunnat komma lika nära ledarna, man hade tvingats fläta in en "normal" skärm.

En annan grej med detta är att kanske elektriska störfält är mer påtagliga än magnetiska (speciellt kanske om man kommer bort ifrån höga AC-strömmar och transformatorer, dvs utanför förstärkaren?)

Och med tanke på elektriska störfält så är ju tajt ihopsnorda ledare med en "jordplanståt" (SC) emellan inte så dumt.

Så jag tycks ha gått från stor besvikelse till hoppfull :)

MVH/Roger
PS
Hoppfullheten består mycket i att skärmningen mha TSC blir så väldigt tajt jämfört med om man fördelar ett "fåtal" kardeler över kabeln löpmeter efter löpmeter.

Del II

Jag har alltså problem med 50Hz-störningar.

MVH/Roger
PS
Jag har precis testat MBS på min KGA, mycket intressant skillnad :)

Jag har alltså ett galler-motstånd jag dragit ner till 10k för minimum brum (jag kallar mätningen "solo" när ingen kabel hänger där, Ug=Ugrid och Uo=Uout):

1) Ur(Uo, Ug, ~4dm kabel genom hela KGA och panel terminerad med 10k vid mic-ingång): [700;2]mV
2) Ur(Uo, Ug, Sc, sso): [70;0,2]mV
3) Ur(Uo, Ug, 10k solo): [30;0,2]mV
4) Ur(Uo, Ug, New 3dm): [30;0,2]mV
5) Ur(Uo, Ug, Old 3dm): [48;0,2]mV

Ser ni vad jag ser/hörde?

Den nya kabeln (New) tillför inte ett skvatt i brum!

Detta samtidigt som omväxlande tester visade att min gamla kabel tillförde 20lg(48/30)dB mer brum!

Detta alltså bara av dessa trettio centimeter hängdes på gallerkretsen med klippt ända!

En riktig jävla antenn alltså!

Jag har alltid varit lite skeptisk till Monacor men jag tycker fortfarande att dom gör mycket bra grejer också, såsom t.ex baselement och högtalarspolar. Men kablar ska dom tydligen inte syssla med ;)

MVH/Roger
PS
Det är också intressant att notera att förstärkningen av brummet vid mitt nuvarande kablage är mer än 6dB jämfört med 10k solo och detta tom när mikrofoningången är jordad (2 vs 3).

Del III

Nu har jag monterat Supra MBS enbart från KGA till panel-interface (som f.ö är balanserat kopplat).

Tidigare hade jag alltså runt 700mVpp, nu har jag bara 70mVpp :)

Nån som gissar att jag kommer byta ut samtliga kablar :D

MVH/Roger
PS
En sak till, ingångsripplet går nu inte ens att mäta, verkar ha kommit in bakvägen via dåligt kablage på nåt konstigt sätt.

Del IV

Jag verkar få drass med denna brumnivå men ett par ytterligare intressanta saker har jag upptäckt.

Jag har nu skippat volympoten och dragit rör-ingången direkt till MIC-ingången för "alla" gitarrer har ändå volymkontroll och jag har min KVR som fungerar som kombinerad distkontroll OCH volymkontroll (se annan tråd).

Vad jag upptäckt är att brummet på gallerkretsen plötsligt försvunnit, går inte ens att mäta :D

Verkar som om brum läckt in bakvägen via den kassa kabeln på nåt sätt.

Den andra saken jag upptäckt, och notera detta, skarva aldrig lågnivåkablage!

Jag har nämligen en "käck" liten sockerbit-skarv med alla signaler till och från KGA vars tanke är att jag bara skruvar fast den i lådan och drar resten av kablaget därifrån, smidigt eller hur?

Men vilken katastrof för brumundertryckningen, räcker att man för handen över skarven så ökar brummet ännu mer :)

Så inga skarvar av signalkabel när det kommer till live-installation, kommer jag använda i alla fall.

MVH/Roger
PS
Fast brum under 30mV är tydligen kört :D

Jo, jag har ett mätresutat kvar (ny kabel hela vägen, ingen volymkontroll):

Ur(Uo, Ug, New, not Vol)=[50;<0,1]mV

Magnetostat-lödkolven hörs dock :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Bara för att summera.

Jag har alltså lyckats sänka brummet med mer än 20dB enbart genom att byta kabel :)

Nu ska jag äta lite och gå och lägga mig.

MVH/Roger
Jugge

Inlägg av Jugge »

Snyggt jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja en rak plint må vara lättanvänt, men signalkablar bör ju som du upptäckt gå raka vägen från källan till förstärkare utan något som helst avbrott. Helst vill man inte ha en enda kontakt på vägen heller. Det blir dock liiite svårt att förflytta saker och ting. Tänk om alla skulle sitta fast i sin navelsträng. Hur skulle det se ut? Trassel! :lol:

Kontakter på signalkablar bör vara så lik kabeln själv som möjligt vad gäller diameter och dielektrikum så att impedansen inte ändras.
Detta är otroligt viktigt när man kommer upp i radiofrekvenser.
Audiokablar är väl mindre känsliga på det. Huvudsaken är att det inte finns några hål eller avbrott på skärmen. Särskilt inte i närheten av störande magnetfält.
(parallell väg med spänningsmatning är en klassiker)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jugge skrev:Snyggt jobbat :tumupp:
Jag tackar och bugar för den kommentaren!

MVH/Roger
Skriv svar