Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Shunt

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Shunt »

Såja, tror inköpslistan är klar, så gissar att det blir att sitta och trycka iväg beställningar i helgen. :)

Ny leverantör av RAMPS (denna gång med LCD). Riktigt billigt, så man får hoppas innehållet matchar beskrivningen.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing

Ska bara avvakta med AliExpress och EBay då vissa försäljare har rea den 2:a december.

Edit: Det kanske blir att ta hem ett par reservdelar på en gång. Kan vara dumsnålt annars, när frakten på smådelarna är så pass hög. 220-300:- borde ge dubbel uppsättning av remmar, lager mm.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Fick hem lite godis idag.. Har nog så jag klarar mig över helgen iaf :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Wow! :shock:

Du kan då lätt skriva ut ett par versioner av mattan man ser i överkant. :)

Var är det beställt ifrån? Lila rullen ser ut som samma färg som jag tänkt beställa mina Kossel-delar i.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Shunt skrev:Wow! :shock:

Var är det beställt ifrån? Lila rullen ser ut som samma färg som jag tänkt beställa mina Kossel-delar i.
Jag gissar på att Peter handlat från iGo3D.com "fri frakt" inom EU och billig/bra plast.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Shunt skrev:Wow! :shock:

Får skanna mattan först :)

Precis som drh skriver så har jag beställt från iGo3D.com.. Det är min andra beställning från dom och jag tycker att dom har bra grejer till bra pris, det enda är att dom flesta färger dom har inte är solida utan semitransparenta och det är i vissa lägen lite störigt.. Skall plocka hem några rullar från http://www.plastic2print.com/ då dom har ett rätt bra sortiment med solida färger och dom skall tydligen vara bra..

När det gäller delar till Kosseln så har jag skrivit ut ett gäng kit till folk här på forumet och om du vill kan jag fixa ett till dig med, dra ett PM i så fall..
Shunt

Inlägg av Shunt »

peter_larsen skrev: När det gäller delar till Kosseln så har jag skrivit ut ett gäng kit till folk här på forumet och om du vill kan jag fixa ett till dig med, dra ett PM i så fall..
Tack för erbjudandet. Kan bli ett PM, men som det ser ut nu så känner brorsan nån som känner nån som... känner nån? Men man vet aldrig om det blir något när kedjan blir så lång.

En fråga: går fortfarande igenom min inköpslista... passar vanliga molex-kontakter på RAMPS-kortet? Känns som det ska vara mindre kontakter. Räknat med 4x 2-pin och 4x 4-pin för microswitchar och motorer.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Molex passar inte, det sitter "vanlig" stiftlist 2.54mm på RAMPS.
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Sök på 'dupont connector' på ebay så finns det kontakter som passar :)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Ni som kör med linjärlager, hur många skruvar har ni satt fast varje linjärlager med? Jag tänkte köra 3, en i var ände och en på mitten. Borde väl duga?
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Jag har 8st i varje men det är bara den översta och understa som är ordentligt dragna än så länge, men med tanke på hur stabila skenorna är så lär det räcka alla dagar i veckan med 3st..
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Oj, 8!?! Overkill deluxe?

Jag körde på 3 och "vaggorna" trillar nästan ner av sig själv - minsta touch så åker de hela vägen ner - tror det är tillräckligt för att motorerna ska orka och precisionen ska bli bra.

Bild på bygget hittills.
Bild
Svarta profiler till "tornen" ska beställas när det finns i lager igen.

Nu måste jag vänta på mer delar som ska vara på väg. (Kugghjul, lager, kolfiberarmar mm)
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Jupp, 8st är mer än vad som behövs, men iom att BOM:en sa 8st per torn och min mamma har lärt mig att man skall göra som man blir tillsagd så blev det just 8st :) Nästa Kossel får nöja sig med tre per torn istället :)

När det gäller vaggorna så kommer motorerna utan problem att orka dra dom med den precision som behövs, faktum är att det är väldigt lite belastning på motorerna och dom motorer som anges i BOM:en är egentligen överdimensionerade.. Jag kör med mindre motorer på min maskin och dom fixar utan problem att putta runt skrivhuvudet med 150+ mm/s med bibehållen precision och utan att drivarna ens blir varma.. Har inte testat vid vilken hastighet dom börjar att kugga över, men i mitt fall kommer mina remmar att hoppa på mina printade pullys långt innan motorerna inte fixar att hålla emot vid snabba stopp..
Shunt

Inlägg av Shunt »

Det verkar som om http://www.omc-stepperonline.com fått några kommentarer angående tull osv, för nu stog det så här när jag beställde (under fältet där man kunde lämna en kommentar till dem):

*** In order to avoid or lower your import customs duties, we will create customs invoice with a lower value. If you need invoice with real amount, please leave instructions here.

Så vi får se hur det går... annars kan jag bara säga: pust!! Antalet beställda komponenter stiger raskt.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Fick mina ändlägesbrytare idag och bra att gänga hålen direkt med M3 för att slippa köpa M2.5
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Vilka ändlägesbrytare köpte du? Jag har inte fått mina än, men förbereder gärna om jag vågar - har du beställt samma?
OMRON SS-5GL13 köpte jag.. (i 10-pack)

Vad jag ännu inte beställt är lite kontakter till elektroniken, PTFE-rör ID:1,8-2mm, nätaggregat. Samköp någon?
Skriv svar