Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Meduza »

Jupp, vet dock inte hur många klienter en R-pi orkar i den upplösningen :)

Såhär blev btw 1+1 dockan till slut:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Meduza: Wow! Riktigt snyggt! :bravo:

Själv har jag provat printa lite på för första gången idag...
Det är printat på en K8400 med plast ifrån 3d-grottan.se

Resultatet är jag ganska nöjd med faktiskt, lite småskavanker,
varav endel tror jag att jag kan lösa med att trixa med inställningarna.
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Hehe...
lock.jpg
En av mina bättre prints, fotot gör det tyvärr inte rättvisa.

Cool att det bara gick att plocka av bädden och böja leda... (gångjärnet)..

(går ju dock att bryta upp, om man är desperat... :D )
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Och nu har min print fuckat upp rejält... Får stänga av den när jag kommer hem on någon timme :)
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hehe, tur att du körde litet munstycke och tunna lager, med 0.8 mm hade det blivit ett rejält trassel innan du hunnit hem :-)

Känslan när man precis startat en tio timmars utskrift hemma och sedan inser att man gjort en miss i designen när man kliver in genom dörren på jobbet är annars svårslagen :oops:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Då var jag hemma då :)

Problemet var att bitarna hade lossnat från bädden, så nu startar jag utskriften igen, fast denna gång med tillägget av 10 linjers brim och lite limstift på bädden.

EDIT: Såhär såg det ut under utskriften:
trex1.jpg
trex2.jpg
trex3.jpg
trex4.jpg
Senast redigerad av Meduza 5 februari 2015, 00:39:45, redigerad totalt 2 gånger.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Fortsatt att skriva ut lite idag.
Det blev en hållare för linsskyddet till vår Samsung kamera.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Meduza
Ruskigt snyggt Meduza! Hade varit stolt att visa upp den där om någon såg den, blev riktigt bra :D
Synd att utskriften pajade, men man hade nästan en aning om det.. plasten ute i kanterna började ju fläka upp sig mot himlen, förmodar att det var där som det strulade till sig? Så blev det mycket på min skrivare förut när jag frågade så mycket om hjälp ett tag.

Har inte skrivit ut några större grejer på länge nu, så jag vet inte om det "löst" sig eller om det finns kvar, men förmodligen finns ju problemen kvar ;)

Trodde att du hade fjärrstyrning på maskinen när du hade kamera för den också, men en rpi kanske inte klarar en sådan funktion, det kanske är något annat jag tänker på?

Vad har du för kamera förresten, är det en sån "vanlig" rpi kamera eller någon webbkamera kanske?

Virr3 och olalofberg
Haha roliga, men som sagt, det går väl att bryta upp dem om man är desperat.. Men då kanske man ska ta och be om hjälp :P Fast det kanske man behöver om man ska ha lås oavsett ;) Om det å andra sidan är för att se till så sina barn eller vänner inte snor drickan förstås ;) haha

Även kameralinsskyddet var fint! Har funderat på om man skulle ha sådan till egna kameran, men har kommit på att jag inte skulle använda det iaf. :P
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

toffie skrev:Ruskigt snyggt Meduza! Hade varit stolt att visa upp den där om någon såg den, blev riktigt bra :D
Ja jag blev riktigt nöjd med den :)
toffie skrev:Synd att utskriften pajade, men man hade nästan en aning om det.. plasten ute i kanterna började ju fläka upp sig mot himlen, förmodar att det var där som det strulade till sig?
Vet inte riktigt, men det som hände i slutändan var att bitarna lossnade från bädden, nya utskriften med några grader lägre temp och brim verkar ju fungera än så länge iaf (startade den för 12 timmar sedan)
toffie skrev:MeduzaTrodde att du hade fjärrstyrning på maskinen när du hade kamera för den också, men en rpi kanske inte klarar en sådan funktion, det kanske är något annat jag tänker på?
Jag kör förvisso en Raspberry Pi med OctoPi, dvs Octoprint som har alla funktioner för att fjärrstyra skrivare, dock har Octoprint inte något stöd för Ultigcode ännu vilket gör den rätt värdelös för att fjärrstyra en UM2 med, så det blir att jag kör allt från SD-kortet och bara använder kamerafunktionen.
toffie skrev:Vad har du för kamera förresten, är det en sån "vanlig" rpi kamera eller någon webbkamera kanske?
Varken eller, det är en lite "ovanlig" R-Pi kamera av tredjepartstillverkning med M12-linsfäste på: http://www.ebay.com/itm/281574425243

Dock väldigt trångt att montera den i UM2an :)
(dock går huvudet normalt aldrig riktigt till den här positionen eftersom nozzlen då riskerar krocka i en av bäddens fästvinklar)
2015-01-27 06.49.05.jpg
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Hoppas att du får en komplett print denna gång då! :D Är in och tittar lite då och då ;)

Ah, där ser man, jag visste inte om det var så du hade, men tänkte eftersom det är kamera, då kanske det kunde vara fjärrstyrning också. Synd att det inte stöds än, men det kommer väl snart det också :)

Schysst kamera också, önskar jag kunde något om RPI, men jag har inte satt mig in i det.. De är ju ruskigt populära, likt Arduino.. Någon gång ska jag väl sätta mig in dem, de är ju billiga också om man jämför med mycket annat och även jämför funktionerna man kan få fram..

Skulle vilja ha en kamera också, inte för att jag skriver ut så ofta eller mycket, men ja.. jag vet inte varför jag skulle ha en :P hehe
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Fina utskrifter Meduza. Om man som jag kör med en gammal reprap huxley (som har gett både tillfredställelse och huvudbry), är UM2 det bästa man kan få för pengarna med avseende på enkelhet, utskriftskvalitet och driftsäkerhet?
Är i tankarna och skaffa något som bara funkar och där resultatet blir bra!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja det skulle jag nog påstå att det är i dagsläget, jag är väldigt nöjd med min, den gav fina utskrifter out of the box och communityt är riktigt bra runt Ultimaker.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

... eller vänner inte snor drickan förstås haha
Vad har ni för vänner egentligen..? :D
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Inte jag personligen, men jag vet en vars vänner förmodligen gör eller gjorde sånt.. ;)

Meduza, är printen klar? Printern såg så ensam ut! :P
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Här kommer bilderna på den färdiga utskriften, den är utskriven med 0.04mm lager, 0.25mm nozzle och i 50mm/s grundhastighet med 40mm/s top-bottom och 35mm/s outer shell på en Ultimaker 2.
2015-02-05 00.35.34-2.jpg
Jag har inte efterbehandlat något mer än att pilla bort brim och ta bort ett par strings med fingrarna.

EDIT: Insåg att det var lite svårt att se storleken på printen, så här är en bild med en femkrona i för att få en uppfattning om skalan:
2015-02-05 00.57.38-2.jpg
Skriv svar