bilder på verkstäder "mekrum" mm
Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm
Har nu röjt ur min gamla lokal och skaffat en annan. Här lite från den gamla lokalen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senaste tillägget i "verkstaden". Riktigt härligt överexponerade bilder, men det bjuder jag på.

Schysst! Men vad har du för spänningar i bananerna då? Förmodar att den lilla switchen är för bananuttagen?
- Electricguy
Ska man gå på färgerna, och att det sticker upp en ATX 24-pin kabel bakom bänken så skulle jag tippa på att det är GND, +5V,+12V och +3,3V till höger, och 1-fas 230VAC till vänster 

Helt riktigt Electricguy.
Skall märka upp bananerna vid tillfälle. Men eftersom det bara är jag som använder det är det ingen brådska med det.
Skall märka upp bananerna vid tillfälle. Men eftersom det bara är jag som använder det är det ingen brådska med det.
Men hallå.. den missade jag helt
hehe
Jo vänstra glömde jag skriva, men förmodade att det kunde vara PE, L och N enligt färg. 5V och jord tänkte jag på de andra men var inte säker på om det kanske kunde vara 12V och kanske 24V eller något.. men ja 3.3V är väl kanske troligare.. inte mindre så när TtompaA dessutom svarat på det
Vart har du hittat de banankontakterna för övrigt? Skulle va skoj att se hur de ser ut i övrigt.

Jo vänstra glömde jag skriva, men förmodade att det kunde vara PE, L och N enligt färg. 5V och jord tänkte jag på de andra men var inte säker på om det kanske kunde vara 12V och kanske 24V eller något.. men ja 3.3V är väl kanske troligare.. inte mindre så när TtompaA dessutom svarat på det

Vart har du hittat de banankontakterna för övrigt? Skulle va skoj att se hur de ser ut i övrigt.
- Electricguy
Mest troligt något såhär

Rätt så trevliga jack faktiskt.

Rätt så trevliga jack faktiskt.
Köptes på ELFA för alldeles för mycket pengar. Väldigt lika de som Electricguy postat, fast utan "tungan".
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... amid114421
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... er_tds.pdf
Angående den lilla brytaren till nätaggregatet så skall även den gröna lysdioden lysa för att indikera ok spänningsnivåer, men den lyser bara en kort stund vid start trots att jag lagt ett 10ohms motstånd på 5-voltslinan till jord. Aggregatet är ett antec truepower 550 W, och de flesta aggregat verkar nöja sig med 0,5A för att fungera stabilt.
+12 V = 12,4 V
+5 V = 5,3 V
+3,3 V = 3,5 V
Nivåerna är ju rätt ok tycker jag. Borde jag gå upp till 1 A för att få ok?
Under byggskedet

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... amid114421
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... er_tds.pdf
Angående den lilla brytaren till nätaggregatet så skall även den gröna lysdioden lysa för att indikera ok spänningsnivåer, men den lyser bara en kort stund vid start trots att jag lagt ett 10ohms motstånd på 5-voltslinan till jord. Aggregatet är ett antec truepower 550 W, och de flesta aggregat verkar nöja sig med 0,5A för att fungera stabilt.
+12 V = 12,4 V
+5 V = 5,3 V
+3,3 V = 3,5 V
Nivåerna är ju rätt ok tycker jag. Borde jag gå upp till 1 A för att få ok?
Under byggskedet

*Ursäkta* Jäklar vilken flätning! hahaha!
Hur är agget fäst när det är färdigt? Kan inte tänka mig att agget hänger i kablarna nu? 
Hur många Ampere får du ut på vardera lina, det är väl en väldans massa?
De där banankontakterna ser ju långt mer hållbara ut än de flesta, som givetvis är billigare också. Det verkar som om allt vad gäller banankontakter är ganska dyrt oavsett, både hanar och honor i alla dess former. Det är ju lite tråkigt för de är ju annars ganska bra för test, mät och utveckling

De där banankontakterna ser ju långt mer hållbara ut än de flesta, som givetvis är billigare också. Det verkar som om allt vad gäller banankontakter är ganska dyrt oavsett, både hanar och honor i alla dess former. Det är ju lite tråkigt för de är ju annars ganska bra för test, mät och utveckling

Det hänger under bordet i två hemgjorda hållare som jag handbockat av ett par stag till ett gammalt skåp. Fullösning, men det är inget som syns
Kan ta en bild imorgon.
Det blir ju några ampere

Kablar med banankontakter är ju löjligt dyra på ELFA, har inte scannat marknaden, om någon vet var det finns billiga så hojta gärna till.

Det blir ju några ampere

Kablar med banankontakter är ju löjligt dyra på ELFA, har inte scannat marknaden, om någon vet var det finns billiga så hojta gärna till.
Köpte dock ett gäng där på rean för några år sedan. Det lönar sig att köpa bra kvalitet på mätkablar. De fulkablar som säljs på Kjell, biltema etc är bara skräp.Kablar med banankontakter är ju löjligt dyra på ELFA,
Hur flätar man sådär? Tänkte på den gula till exempel. Kan du inte göra en instruktionsvideo på hur man gör?toffie skrev:*Ursäkta* Jäklar vilken flätning! hahaha!Hur är agget fäst när det är färdigt? Kan inte tänka mig att agget hänger i kablarna nu?
Man börjar med att vara uttråkad för att man är hemma och sjukskriven.
Sen börjar man fläta
Varannan motsols och varannan medsols, över och under.
Om du söker efter eight strand braid eller liknande så finns det säkert redan gott om instruktionsfilmer.
Sen börjar man fläta

Varannan motsols och varannan medsols, över och under.
Om du söker efter eight strand braid eller liknande så finns det säkert redan gott om instruktionsfilmer.
Ok, jag googlade men hittade bara det som handlade om stickning och sleeving. Får väl ta fram ninjakunskaperna i googling och försöka igen.