"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

korp:Inte testat ännu. Har inga kort på G just nu heller men kan testa senare i veckan!
Användarvisningsbild
Pean

Hej

Inlägg av Pean »

Blev inspirerad att köra igång min gamla laserskrivare o testa denna metod, men har lite toner kvar så överföringen till laminatet blev sådär bra, det blir väl att köpa refill o testa igen...jeje

Är det någon som testat etsa dubbelsidigt med denna metod? så som de gör på:
http://www.instructables.com/id/EN4JHYI8R7EYF7IYHZ

och i så fall vilket papper använder ni?... man måste väl kunna se igenom pappret för att få ett braresultat antar jag
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det går bra att göra dubbelsidiga kort. Ett sätt är att borra två st hål och passa mha dem. Finns säkert fler sätt.

Pappret "fastnar" på laminatet när man väl börjar få fjutt på det dvs tonern överförs. Men just i inpassningen använder jag vanligt limstift.
Användarvisningsbild
Pean

Inlägg av Pean »

Borrar du hål igenom pappret och kortet då eller hur ska man bära sig åt?

limstift säger du... smart! limmar du på tonern också eller bara runt omkring så det blir som en ficka?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ja det är väl enklast så. Hål genom båda papprena och laminatet gärna på två eller fler ställen så man inte vrider dem gentemot varandra. Lite passningsjobb är det ju. Man ser snabbt om det är rätt efter en tur genom laminatorn. Efter 2-3 turer brukar inte pappret flytta sig för mig.

Limmar mot kanterna där inget skall vara. Jag gör som så att jag kapar laminatet efter jag fått på tonern på det (gärna medans pappret sitter kvar). Detta för att det är enklare att styra en stor bit genom laminatorn. Fast gör man ett större kort kan man säkert kapa det närhelst man önskar.

Jag "försöker" ta lite lim så det inte kommer på rullarna i laminatorn. Limmet verkar också släppa typ när tonern börjar fästa, tror det torkar ut, så det är mycket praktiskt.

Brukar också (när jag gör enkelsidiga kort) vika runt kanten och limma ut mot kanten på kopparsidan, på så sätt vet man att inget kan läka ut i laminatorn.

Iofs är det ingen fara om lite lim kommer ut i laminatorn men jag antar att det kan sätta igen rullarna så småningom så de blir för glatta.

Hoppas något är till hjälp! :)
Användarvisningsbild
Pean

Inlägg av Pean »

Tackar för hjälpen ska se om jag får nått vettigt kretskort så fort jag fått hem ny toner :)
jockew
Kontakt:

Inlägg av jockew »

Tjenare alla!

Mitt första inlägg här på forumet, men har varit här och smygit ett tag. Väldigt bra och roligt forum!

Beslutade mig för att testa denna metod när jag ändå köpt en ny laserskrivare. Mitt första kretskort ever! Blev väldigt överaskad av det fina resultatet. (enligt min mening). :D

Bilder och resultat på min hemsida: http://www.jocke.net

// Jocke
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

jockew:Välkommen och grattis till resultatet!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

jockew> Vad tyckte du om skrivaren? Hur blir kvaliteten på utskriften när man skriver ut layouter? Skulle den klara 3 mil?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Gjorde några SOIC8-DIL8-adaptrar igår, postade en bild här.

Får gott resultat med min HP LJ 2300DN på jobbet när jag håller mig runt 10 mil. Min HP LJ 6L hemma är nu helt värdelös till toner transfer-metoden sen jag bytte toner i den. Någon ny miljövänligare sk*t med mindre plastmaterial antagligen. :evil:
jockew
Kontakt:

Inlägg av jockew »

v-g> Tack!

RDX> Gjorde ett test som inte blev så lyckat.

För det första så är jag inte 100 på att det är 3 mil men tror det (är inte bra på eagle).
Det blev lite suddigt, antagligen beroende på skrivaren. Eller att papperet inte låg plant mot kopparen. Papperet jag använde tejpade jag på ett vanligt A4 papper och det kan ha gjort lite med resultatet också. Men som sagt stor chans att det är skrivaren.

Suddig bild. Banorna uppe och till höger ser väldigt bra ut och skulle funka fint.

Bild

Edit: Tackade v-g. :D
jockew
Kontakt:

Inlägg av jockew »

Testade och skriva ut på fotopapper nyss och där såg utskriften väldigt bra ut.
Problemet är att jag inte kan få tonern från fotopapperet till kortet med lamineringsmaskinen.
Behöver ha tunna papper och dom fastnar i skrivaren tyvärr, så jag måste
tejpa fast dom på ett annat papper som jag skrev ovan.

Jag får göra mer tester. Ska också läsa om tråden och se vad folk använder för papper o s v.

// Jocke
Användarvisningsbild
Pean

Inlägg av Pean »

Jag hade testat vanligt glansigt katalogpapper... testade med framsidan på sifs tidning det verkade fungera men hade för lite toner så det blev inte så bra men är övertygad om att det hade gått med mer toner... annars har jag hittat det här innan tidigare i tråden men kom inte ihåg vem som skrev det tyvärr:

IKEA-katalogen.
Discshop.se-katalogen.
Linear Tech Monthly Design Notes.(funkar näst bäst för mig)
Teknikmagazins katalogen.
K och CO, jul broshyr.
Maxim IC design notes.
Villaägaren.
Privata affärer.
Högskolekatalogen (funkar bäst för mig).
Diverse vecko magazin, tex Antik o Auktion, etc.

Testat med dessa jag:
Kjell.com - Uselt resultat
Jula - Uselt resultat
Teknikmagasinet bra resultat
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag har nu testat denna metoden 2ggr med en hp lj 1018 och det funkar inte, tonerna sitter inte fast på kortet utan följer med när man tvättar bort papperet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har du låtit pappret suga upp vattnet ett tag? Ev. kan du ha för låg värme på laminatorn. Har du testat olika papper?
Skriv svar