Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jaaa, den är ju inte sådär jättemycket monterad än.. :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag upptäckte när jag pillade med min Raspberry Pi att USB enheterna kopplade ifrån när jag lade fingret på USB controllern..
Det visade sig att controllern är extremt instabil, och mest troligt avsaknar vettigt jordplan.
Så för att lösa detta så lödde jag fast en lite bit kopparlaminat liggande mot controllern, och lödd mot baksidan på USB portarna. Detta löste problemet helt, och pajen är stabil.

(Kylflänsen är för att hålla systemet lite svalare när det rullar på i 1GHz)
Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja och allt för att det ska bli så billigt, billigt.. Sen får man stå för lösningar själv när problemen uppstår.. :(
Bra lösning dock, hoppas att den inte krånglar mer då! :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja, jag hade glatt betalat 100kr till och fått bättre design, bättre konstruktion och bättre I/O, typ som VGA och RS232 rakt på kortet, och liknande.
Istället fick jag köpa ett sånt här, och "laga" kortet själv..
http://www.suptronics.com/RPI.html
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Merförsäljning ;) Vad kostar ett sånt där tilläggskort då? Har ingen paj själv, vet inte riktigt vad jag ska ha den till heller..
Men det är ju bra att det fanns ett sådant kort förstås :P

Det är väl dock så det sett ut ett tag och kommer bara bli värre i framtiden.. allt ska vara så billigt som möjligt och är man inte billig får man inga jobb :P
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det lite ironiska är att expansionskortet kostar mer än pajen i sig, på vissa ställen.. Jag gav ca 250kr för det. Dock har jag inte betalat något i pengar för pajen, så expansionen blev rätt billig ändå.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ursäkta att jag svarar på gamla inlägg, jag har läst ikapp rätt många sidor ;)
1802 skrev:Tydligen en het potatis der här. Kul med fördjupning. Jag kommer fortsätta att se transistorn som en elstyrd pot. Jag skall försöka få ihop en relädrivare till SCART. Där finns en växlande 12V som är svag. Har byggt en för 5V TTL. Kan den funka direkt? Hmmm kanske får öka resistorerna lite. är lite osäker på spänningen på reläsidan.
Om du tänker på styrspänningen på pin 8 så har standarden ändrats. Från början var det 0/12V som gällde men när 16:9 widescreen började dyka upp så ändrade man så att 12V = gamla 4:3-formatet, 6V = nyare 16:9-formatet. Om du ska styra något från pin 8 så bör du alltså bestämma dig för hur du ska hantera detta. Oftast är det bäst att bygga så att ingången på det man styr reagerar bra på allt mellan säg 5V och strax över 12V.
Walle skrev:Kan man köra ett peltierelement "åt båda hållen"? Tanken har aldrig slagit mig, utan jag har alltid antagit att dom har en varm sida och en kall sida och att man måste vända på peltierelementet om man vill ha värmen på andra sidan. När jag experimenterade med peltierelement själv testade jag aldrig att bara byta polaritet :)
T.ex. den här minikylen/värmeskåpet hos Teknikmagasinet lär väl funka så att man polvänder matningen till peltierelementet.
Tekko skrev:Jag har ett exakt likadannt slutsteg!! Mitt funkar felfritt men vissa av säkringshållarmetallbitarna på kortet sitter åt fel håll(byggsats?) och nästan alla skruvar är lösa, vissa av sluttrissorna hade inte ens termisk kontakt med kylflänsen.
Sentec fanns vad jag förstått både färdigbyggda och som byggsatser. Huruvida man fick montera korten själv om man valde byggsats minns jag inte, men det verkar väl troligt att nån monterat själv och gjort lite fel.
rajraj skrev:Blev precis klart med lagningen, och det tycks fungera rätt fint.
Mitt slutsteg var i lite bättre skick då :p dock skulle jag vilja byta ut kontaktdonen mot lite mordernare varianter, DIN-kontakterna som sitter har nog sett sina bästa dagar vi det här laget :D
Om du inte har grava problem med oxid eller liknande så låt DIN-kontakterna sitta. Om de *ser* oxiderade ut så beror det säkert på någon beläggning som faktiskt ska se ut så, t.ex. silverplätering. DIN-kontakterna har, jämfört med RCA, fördelen att de har separat signal- och chassijord så samma kabel kan i princip ha både "fin" signaljord och även "ful" chassijord. Dessutom har du *en* signaljordanslutning för båda kanalerna (eller för alla fyra ledarna för en bandspelarkabel) vilket åtminstone i teorin minskar risken för jordslingor. (I praktiken kör man ju oftast med RCA-kablar som ligger invid varandra så det inte blir nån vidare slinga, och dessutom är de normalt lika långa för båda kanalerna så slingan kan visserligen ge en felström men vid god kontakt överallt inte nån nämnvärd påverkan på signalen).

Jämför för övrigt att den brittiska audiofiltillverkaren Naim fram till nyss envisades med DIN-kontakter på i princip allt.
Tekko skrev:Har även ett försteg men det verkar heldött förutom lite brus, händer inte ett jävla skit oavsett vilken ingångsknapp man trycker på eller vilken ingång man bankar in en signal i.
Testa vad som händer på "record out" i bandspelarkontakten medan du skickar in saker på radio/phono...

Det där försteget i 77-serien har ju för övrigt extremt märklig vändning på tonkontrollerna, med minus åt höger (medurs) och plus åt vänster (moturs)... :wacko: :wall:
Tekko skrev:Man kan ju undra varför de ska hålla på att lalla med en massa elektronik som kan pajja i en tandborste när en enkel på/av brytare hade räckt.
Styrning av batteriladdningen, indikering av batteristatus, kanske hastighetsreglering och kanske skydd mot för hård urladdning av batteriet?

----------

Apropå purjulökar :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=roi-88Yv9EA
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Åkte till verkstan i går för att fräsa isär ett par kretskort, slutade med att jag gjorde en hotplate ist.
Ja hoppades på få 100 grader, och efter första testen nu så landar den på 97.5 grader så det var helt okay.

Nu så är det ingen styrning, utan bara räknat lite på effekt.
Nu kör jag bara med 20v, om jag orkar så blir det aktiv styrning med 36v vilket ger 100W

Plattan är 110x80mm

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Snyggt och smart! Men du behöver väl mer än 100 grader för att det ska bli en bra reflow?
Har absolut ingen aning men det känns som om det ska vara några fler grader? Har ingen aning, så ta det inte negativt ;)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Den är inte till för att köra ensam, utan endast som undervärme.
Jag behöver denna då jag har ett kort med 4 lager och mycket jord yta.
Så jag kör med hetluft + undervärme :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Snyggt!

Det gäller att inte glömma bort sig och stödja handen emot kanten :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det hade väl varit smidigt att göra typ ett T-spår eller dylikt i hotplaten så att man kunde ha ett par flyttbara stödbackar att spänna fast kretskortet med?
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Ett snabbt kvällsprojekt: Inte alls nödvändigt men det är en ström-till-pip mätare (STP) .
Den fungerar på följande vis. Ingångarna på framsidan är kopplade till en 0.1ohm shunt. Spänningen över shunten förstärks av en OP och matas in i en µC's ADC.
µC´ns generar en fyrkantsvåg som matas till en högtalare, frekvensen på sagd fyrkantsvåg beror på ADC'ns mätvärde.
Kort sagt: Det är en pipande strömmätare!

Vad är det bra för? Jag vete fan, jag tyckte mest att det skulle vara kul att bygga. Det är rätt kul att ”lyssna” på en hallonpaj när den bootar upp, den låter som när modemen kopplade upp sig på den gamla goda tiden! :)

Insidan:
Guts.jpg
Intesåinsidan:
Exter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kul grej! :D
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

ElectricNooB Kan vi få ett ljud exempel?
Gillar bygget och idén :tumupp:
Skriv svar