Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit
Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit
Verktyget skall absolut snurra åt "fel håll" (moturs) när man mäter, och det gör det också. Har dubbelkollat nu.
Vad som förvillar mest i filmen är att när jag slår av spindeln så rör den sig lite medurs innan den stannar helt. Det ligger troligen en liten offset på styrspänningen till servot och den stannar inte helt innan jag gör disable på driven. Har 1 sekunds fördröjning innan jag gör disable för att spindeln skall kunna stanna lite mjukare. Har satt en max-acceleration i servot. Kör man den i 8000 RPM vill jag inte ha tvärstopp.
Vad som förvillar mest i filmen är att när jag slår av spindeln så rör den sig lite medurs innan den stannar helt. Det ligger troligen en liten offset på styrspänningen till servot och den stannar inte helt innan jag gör disable på driven. Har 1 sekunds fördröjning innan jag gör disable för att spindeln skall kunna stanna lite mjukare. Har satt en max-acceleration i servot. Kör man den i 8000 RPM vill jag inte ha tvärstopp.
Status = vänta på plåtslagare.
Jag ligger inte på längre utan väntar tills efter midsommar nu. Det går inte fråga varje dag och jag kan kanske själv behöva göra lite annat
Jag ligger inte på längre utan väntar tills efter midsommar nu. Det går inte fråga varje dag och jag kan kanske själv behöva göra lite annat
Nu äntligen är inneslutningen färdig!
Har testkört en liten bit och konstaterar att jag måste täta lite inneslutningen lite då det läckte något i framkant, men i stort sett var det tätt.
Så här ser det ut:
Har testkört en liten bit och konstaterar att jag måste täta lite inneslutningen lite då det läckte något i framkant, men i stort sett var det tätt.
Så här ser det ut:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trevligt bygge. Ser ut som en proffsmaskin. 
Är det bara för hobby eller ska du köra lite legoarbeten?

Är det bara för hobby eller ska du köra lite legoarbeten?
Tackar för de uppmuntrande orden.
Har även en del ideer på egna produkter.
--Per
Jag har startat en firma och skall försöka få lite legojobb. Blir det inget är det ingen katastrof utan då blir det en hobbymaskin.Jugge skrev:Är det bara för hobby eller ska du köra lite legoarbeten?
Har även en del ideer på egna produkter.
--Per
Kan vara en god idé att starta en firma innan man börjar bygga så kan man kvitta momsen vid senare tillfälle, dessutom är det lättare att göra affärer med företag.
Inser att jag måste satsa på servos med riktig encoder och broms om jag vill komma upp i en snabbmatning på 30 000mm/min, din snabbmatning är lika snabb som jag vill ha min arbetsmatning
Ser bra ut annars men varför rotera verktyget under mätning? Det förstör ju bara mätytan...

Inser att jag måste satsa på servos med riktig encoder och broms om jag vill komma upp i en snabbmatning på 30 000mm/min, din snabbmatning är lika snabb som jag vill ha min arbetsmatning

Ser bra ut annars men varför rotera verktyget under mätning? Det förstör ju bara mätytan...
Proben tål det. Den är gjord för att köras så.
Om man har en planfräs med inserts t.ex så kommer man inte träffa proben om man inte roterar.
Om man har en planfräs med inserts t.ex så kommer man inte träffa proben om man inte roterar.
Ett litet första filmklipp där jag fräser ut ett motorfäste till min tävlingsmaskin i konstflyg (IMAC).
Inte så upphetsande kanske, men nu är maskinen i drift i alla fall
https://www.youtube.com/watch?v=kCK4Dbu6EBY
Inte så upphetsande kanske, men nu är maskinen i drift i alla fall

https://www.youtube.com/watch?v=kCK4Dbu6EBY
Riktigt kul att se den köra!
Fungerar spindeln bra och så nu när du kört lite med den?
Fungerar spindeln bra och så nu när du kört lite med den?
Inga problem alls med spindeln!
En hel del jobb återstår men inget som det är panik med.
Tänkte fixa proben först.
Sedan blir det nog en riktig konsol. Har inte bestämmt än hur den skall se ut. Om jag skall köra med externa knappar eller ej. Har ju en touch-skärm, men den funkar bara i 10-15 minuter, sedan kalibrerar den om sig. Skall se om det hjälper med om man kan få igång den via seriellt kommunikation i stället för usb. I samband med en konsol skall jag också fixa pendanten.
Har även fått in några intressenter för att köra lite småjobb vilket är trevligt
En hel del jobb återstår men inget som det är panik med.
Tänkte fixa proben först.
Sedan blir det nog en riktig konsol. Har inte bestämmt än hur den skall se ut. Om jag skall köra med externa knappar eller ej. Har ju en touch-skärm, men den funkar bara i 10-15 minuter, sedan kalibrerar den om sig. Skall se om det hjälper med om man kan få igång den via seriellt kommunikation i stället för usb. I samband med en konsol skall jag också fixa pendanten.
Har även fått in några intressenter för att köra lite småjobb vilket är trevligt

Bra jobbat Perra_e! Du får ta med och visa lite prylar nästa gång.