Jag kan ingenting om elektronik, inte ens om rörförstärkare
Jag börjar tappa lusten för det här.
Jag tror nämligen soundbrigade har rätt samtidigt som jag inte kan förklara eller riktigt förstå varför.
Så min senaste filter-lösning gå bort, jag måste se till så att förstärkaren alltid ser 4 Ohm annars blir det varken bra eller seriöst.
Vad jag tror problemet med öppen last delvis kan vara är att den dynamiska arbetspunkten hamnar till vänster utanför anoddiagrammet dvs rören kommer jobba i typ Klass C, eller nåt.
Man får också c.a 6dB högre förstärkning som bidrar till att HP-filtret's första oktav neråt kanske inte dämpar mer än 3dB/oktav.
Jag överväger nu fyra saker:
A) Komplettera filtret så att alltid 4 Ohm ses (spolarna kommer behöva staplas på varandra pga platsbrist men hur mycket påverkar den induktiva kopplingen ljudet?)
B) Införa en Tone-kontroll istället (här har jag noll koll på elektrisk utformning men varianten används t.ex av Pevey)
C) Införa en bas och en diskant-kontroll (ungefär som ursprungligt tänkt)
D) Lägga ner projektet
Diskanten avser jag fortfarande kunna koppla i och ur (samtidigt som jag enkelt switchar in ett motstånd istället för elementet).
Hur bra är egentligen min ide' med två vipp-brytare som on/off för HP/LP?
Jag menar visst, detta ger förstärkaren en omisskännlig karaktär (som man lätt återskapar) men samtidigt passar det verkligen så bra att bara skära bort LF respektive HF på det viset?
Som jag förstått det så ska dock LF skäras bort lite för att gitarren ska låta okej, men ett 6dB/oktav filter från 400Hz?
Det är ju onekligen mer intressant att kunna steglöst styra hur mycket man vill dämpa (även om brytfrekvensen väl ändå blir rätt fixerad?).
Frågan är mest om jag klarar mig med mina enkla trick map HP/LP eller om man "måste" ta till andra åtgärder?
Om jag bygger om filtret och sätter spolarna ovanpå varandra så har jag tänkt ut att det kanske ändå kan gå för vad är det som händer?
När frekvensen<<400Hz kopplas dessa toner (i den stora spolen) induktivt till lilla spolen (HP@400Hz, konding) som sitter i serie med basen och omvänt för frekvenser>>400Hz (där dock den inducerade signalen termineras i 4 Ohm).
Det som dessutom är intressant är att HP-filtret bara avses användas för gitarr så vid HiFi-mod finns inte dessa problem.
Men hur stora är dom?
Min andra fråga är: om dom kopplar för mycket kan jag montera en järnplåt emellan och hur mycket påverkar det egeninduktansen/brytfrekvenserna?
MVH/Roger
PS
Så vad röstar ni på? A, B, C eller D

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.