Gitarrpedal Fuzz Face

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Gitarrpedal Fuzz Face

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu har jag läst igenom tråden för att se vad det är en sån lång diskussion om. :D

Först och främst så verkar flera här fullständigt ha missat vad effekten "fuzz" innebär.
Den *ska* låta kraftigt överstyrd och övertonsrik. "Bruset" är alltså inget fel:

En fuzz-effekt har väldigt hög förstärkning som klipper på ett speciellt sätt och därför ger
mycket små variationer i t.ex motståndstolerans, olika mängd skärmning i gitarren, olika kablar,
bildskärm som avger störningar, grannens lysrör, osv osv olika mycket påverkan av slutresutatet
beroende på "vem" som testar.

Sedan sitter ni och jämför olika gitarrer och en simulering?!
Lycka till med att kunna se på FFT-analys och vågformer att det inte ser ut som det låter i det här fallet...

I simuleringar ser man bara en perfekt värld och det finns ingen specifik "bild" (vågform/FFT-svar)
på hur ett tilltalande fuzz-ljud ser ut. Dessutom är det som tilltalar specifikt för varje individ.

Dessutom:
Olika gitarrer ger olika stark utnivå och är olika bra byggda.
Summan av detta blir att signal/brus-förhållande blir olika från gitarr till gitarr.
Det är inget fel att man hör störningar i ljudet. Dessa störningar skulle låta precis
lika stark och likadant i vilken stark förstärkning (dist, overdrive, fuzz, osv) som helst! -Även välbyggda köpta.

Eller har jag missat att trådskaparen och Perkla har identiska gitarrer och
att Labmasters mjukvara simulerar just dessa gitarrer, kablar och prylar i omgivningen?
Troligen inte. :)

Jag hoppas att trådskaparen hittar fram till ett resultat som han är nöjd med.
Om någon ber dig (trådskaparen) att lägga upp fler inspelningar så rekommenderar
jag dig att stänga av bildskärmen under tiden. (Gärna även lödpenna och lågenergilampa/lysrör också.)

Nu ska jag inte lägga mig i tråden mer.
labmaster

Inlägg av labmaster »

"Nu ska jag inte lägga mig i tråden mer."

Det var ju bra ty det förefaller som om du missat en del när du läst igenom tråden JimmyAndersson. Fram för allt har du missat att TS nu har lyckats med att anpassa konstruktionen så att den låter som han vill att den skall låta till sin gitarr.

PoorCadaver, du skall använda en lampa eller lysrör som ger UV ljus med en våglängd på cirka 370 nm. Jag använder en stor lampa som lyser korten jämt och bra över hela layouten men lysrör kan ofta ge ännu jämnare spridning av UV-ljuset. En del bygger exponeringslådor med lysdioder men jag tycker det är en omväg enär det är enklare med ett par tre lysrör.

Här kan du läsa lite om processen för att framställa kretskort.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Efter försök nummer två med min UV-belysning fick jag faktiskt en perfekt framkallning! En stund i etstanken och så hade jag ett klockrent mönsterkort! Den här gången var jag mer noggrann när jag placerade lampan över kortet. Jag tror att det är anledningen till att jag lyckades den här gången och inte förra.
Har köpt en UV-box av thepirateboy här på forumet som borde komma med posten den här veckan. Ser fram emot att få testa med den och se vad jag får för resultat!

Kortet jag lyckades göra igår blev dessutom snyggt med komponenterna på. När jag gör PCB i datorn försöker jag göra det så snyggt som möjligt också. Inte av någon direkt praktisk anledning, utan snarare för att det är roligt när det blir snyggt ^^
Kan lägga upp bilder senare.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag gör en kombinerad trådstöld och bump :-)
Här ligger nu komponenter till en "germanium-fuzz". Jag tänkte bygga en version med lite fler justeringsmöjligheter:

Bild

Något som slog mig var att jag ju inte äger någon förstärkare :oops:
Enda lösningen var att bygga en.
Här använde jag ett befintligt schema som påstods simulera en Fender rörförstärkare:

Bild

Bygget blev av typen snabbt och enkelt:

Bild

Resultatet låter faktiskt ganska likt en Fender rörförstärkare.
Vid efterforskningar visade det sig att distkretsen har vissa likheter med en pedal som heter: Ibanez Tube Screamer. Tydligen skall den ha varit väldigt vanlig en gång i tiden, men jag har missat den fullständigt. Den enda distpedal jag någonsin ägt var en MXR Distortion +.
Tube Screamern verkar inte vara någon höjdare. Den tycks vara ganska "brölig" jämfört med en Fuzz Face. Jag skall bara fixa fram en inbyggnadslåda, sedan skall jag rapportera resultatet av Fuzz face med AC128.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om du tycker att distortionen blir för häftig när du närmar dig ändläget på 1k-potten som sitter i Q2 så kan du testa med att koppla ett lagom stort motstånd i serie med 20 mikrofaradaren.

Vad är det för op-ampar i förstärkaren?
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Så, nu har jag testat runt lite och kom fram till att 100 ohm var lagom sett till hur mycket volym och dist den tar ner i förhållande till reducerat brum (eller vad man vill kalla det. Missljudet i max-läget). För högt värde tog ner volymen och disten i kretsen och det vill man ju inte.

Detta medgav dock en annan bra sak, nämligen att jag kunde ta bort ingångs-motståndet, en 27k ohm som satt direkt på "in" på kretsen. Denna satt där för att minska missljudet, men en 100 ohm i serie med 22uF på fuzz-potten gjorde jobbet för denna också!

Tror jag har hittat min optimala krets nu, men jag måste testa lite mer i morgon när grannarna har överseende med gitarr-spel =)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Efter en del testande kom jag fram till att 100 ohm var bäst. Ett lägre värde medförde mer missljud, och ett högre värde tog ner både dist och volym för mycket.
Dock så upplever jag att hela "soundet" i kretsen blev med basig och att disten på de låga tonerna (typ låga E) blev väldigt grötig. Är detta något som går att råda bot på?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Testa med halva värdet på ingångskondingen från gitarren (orkar inte leta upp ditt schema).
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Jag har tagit bort det motståndet helt eftersom det bara var till för att ta bort missljuden genom att sänka insignalen. Men det nya motståndet på 100 ohm på fuzz-potten tänkte jag att ingångsmotståndet inte längre behövs.
Jag jag sätta tillbaks det igen? Kommer det inte då bli mycket lägre volym i kretsen?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nej, inte motståndet!
Det sitter väl en konding på ingången? C1?
2,2µF?
prova med 1µF istället.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Jaha, oj, jag läste fel ^^. My bad...
Det är lite sent att testa ikväll tyvärr, men jag gör det imorgon!
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Tja, testade med en 1uF konding, men det var ingen elektrolyt så det lät nästan ingenting om kretsen! Ingångskondingen är 2.2uF, så vad ska jag testa med istället?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det är något som inte stämmer.
2,2 uF funkar, men med 1 uF nästan inget ljud?
Jag fattar inget!
Antingen var inte värdet 1 uF eller så måste du ha ändrat på något annat samtidigt :cry:
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Testade igen att byta kondingen som du sa, och jag måste ha gjort nåt idiotfel för nu lät det. Men det blev inte högre, utan snarare basigare.
tokfan

Inlägg av tokfan »

nu har jag skavit igenom hela tråden från start nästan. intressant.
har inte något viktigt att tillägga. kan bara inte hålla mig med att berätta en sak.
sm7tjc. Tubescreamern är fortfarande tidernas urpedal som 9,45 av 10 bluesgitarrister och många andra använder.
sjukt gött ljud. Coolt att den fortfarande ligger på topp!
cool förstärkare föresten. blev lite avis.

(Inte meningen att vara besserwisser. ville bara dela med mig lite information).
låt inte detta inlägg göra att tråden spårar iväg åt nåt annat håll nu. kör hårt!
Skriv svar