µPhone, min mobiltelefon
- Electricguy
Re: µPhone, min mobiltelefon
Jag tycker personligen att träbiten till höger är snyggast. Men det är jag det 

-
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du ska inte kolla på ett ½ färdigt arbete, rätt olja i många många lager gör en jätte skillnad. Mellan lagren så kör man med 0000 slipull. Detta kommer att ta tid!
Vad är det för olja du har köpt?
Vad är det för olja du har köpt?
- totteflash
Tjusigt!
Fördelen med linolja och terpentin är att du faktiskt kan fernissa/lacka den om du ångrar/ändrar dig.
Bara rugga upp ytan och lacka.
Ingen risk för att telefonen ska kladda av sig då lnoljan oxiderar med syret i luften och hårdnar.
Men visst, torka av den en extra gång innan du stoppar den i byxfickan på linnekostymen.
Dock liten varning bara för gamla linolje-trasor!
Linolja som oxiderar utvecklar värme som kan få trasor att självantända.
Metallburk med tätt lock eller plastpåse med vatten är det som gäller för gamla trasor.
Fördelen med linolja och terpentin är att du faktiskt kan fernissa/lacka den om du ångrar/ändrar dig.
Bara rugga upp ytan och lacka.
Ingen risk för att telefonen ska kladda av sig då lnoljan oxiderar med syret i luften och hårdnar.
Men visst, torka av den en extra gång innan du stoppar den i byxfickan på linnekostymen.
Dock liten varning bara för gamla linolje-trasor!
Linolja som oxiderar utvecklar värme som kan få trasor att självantända.
Metallburk med tätt lock eller plastpåse med vatten är det som gäller för gamla trasor.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Eller så bränner man upp dem.
Vad man inte ska göra är iaf att glömma dem, då kan man åka dit för allmänfarlig vårdslöshet, inte att rekommendera
Vad man inte ska göra är iaf att glömma dem, då kan man åka dit för allmänfarlig vårdslöshet, inte att rekommendera

En annan mobiltelefon i trä:
http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/1736_m ... giganterna
http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/1736_m ... giganterna
Wow vilken telefon! 
Tänk en sån, fast typ 10 gånger mindre = victor_passe's telefon

Tänk en sån, fast typ 10 gånger mindre = victor_passe's telefon

Strömpulserna är gissningsvis radiomodulen som lyssnar då och då för att höra om basstationen försöker kontakta den.
Dessutom kommer den med olika intervall (dock så sällan att du lär få logga under rätt lång tid) sända en "jag är fortfarande igång"-uppdatering till basen.
Lite mobilnätteori, om jag inte minns galet:
Radionätet/basen styr hur ofta både "jag är igång"-sändningarna och lyssnandet ska ske. Det är en anledning till att exakt samma telefon kan ha olika batteritid på olika platser. Min erfarenhet är inte helt oväntat att telefoner brukar ha bättre standby-tid på landet än i större städer, helt enkelt eftersom att det "kostar" mycket att "efterlysa" en telefon som stängts av på fel sätt om det sker i ett rätt hårt belastat nät i en stad men kostar rätt lite på landet där nätet inte är så hårt belastat. Det här hänger bland annat ihop med hur stora geografiska områden som i "var är telefonen"-avseende räknas som "samma plats". Typiska avgränsare är t.ex. större vattendrag, i Stockholm kan t.ex. Södermalm tänkas vara en "enhet". Vid små områden behöver telefonen tala om för radionätet att den byter område ofta, vid stora områden behöver radionätet "efterlysa" telefonen över många radiobaser.
Dessutom kommer den med olika intervall (dock så sällan att du lär få logga under rätt lång tid) sända en "jag är fortfarande igång"-uppdatering till basen.
Lite mobilnätteori, om jag inte minns galet:
Radionätet/basen styr hur ofta både "jag är igång"-sändningarna och lyssnandet ska ske. Det är en anledning till att exakt samma telefon kan ha olika batteritid på olika platser. Min erfarenhet är inte helt oväntat att telefoner brukar ha bättre standby-tid på landet än i större städer, helt enkelt eftersom att det "kostar" mycket att "efterlysa" en telefon som stängts av på fel sätt om det sker i ett rätt hårt belastat nät i en stad men kostar rätt lite på landet där nätet inte är så hårt belastat. Det här hänger bland annat ihop med hur stora geografiska områden som i "var är telefonen"-avseende räknas som "samma plats". Typiska avgränsare är t.ex. större vattendrag, i Stockholm kan t.ex. Södermalm tänkas vara en "enhet". Vid små områden behöver telefonen tala om för radionätet att den byter område ofta, vid stora områden behöver radionätet "efterlysa" telefonen över många radiobaser.
-
Jag har ännu inte mätt upp telefonen, men jag har haft fullt upp med att cadda en V2.0.
Jag kommer att bygga klart V1.0 innan jag börjar på 2.0, men jag kommer nog att skynda på och inte göra 1.0 fullt så bra som jag först hade velat.
Tanken med 2.0 är att ha en LCD med 240x320pixlar och 18bit(kommer nog bara köra 16bit.)
Skärmen är den från xtune, 2.8" med touch. Utöver en vettigare skärm så kommer jag att bara ha pcb under halva skärmen, andra halvan kommer att ha ett batteri istället.
Då kan jag få ner tjockleken till ca 9mm för all elektronik.
Chassit är jag inte helt bestämd på men det lutar åt träd igen.
Har kollar lite på kevlar men hittar inte kevlar utan kolfiber i plattor, och kolfiber+RF=ingen RF.
Jag vill helst ha någon fiberväv, kolfiber går bort, glasfiber är otroligt fult. Finns något annat?
Materialet måste vara tunt <2mm och hyggligt hållbart.
Har funderat på faner, men då kan jag lika gärna fräsa hela chassit ur en bit + front.
Kommer att ha riktig microsd sockel och mini/mikro usb (Dubbel footprint)
Interface kommer att vara touch(Resistiv) och en knapp under telefonen.
Den blir helt enkelt rätt lik en IPhone. Fast utan appar som gör fisljud.
Bilder på Layout:
Den IC:n man se utöver PIC och FTDI är en switchad drivare till bakgrundsbelysningen.
1S lipo och vit led går inte så bra ihop. Så det är en strömreglerad buck/boost med 4 utgångar.
Perfekt!
Jag tror att den nya blir totalt ca 12mm tjock, men 10mm hade kanske gått om jag hittar kevlar eller likande.
Fronten lär bli metall igen, men kommer nog inte beställa någon titan, alu får duga. Man märker ju ändå ingen skillnad.
PCB:et kommer vara 0.8mm eller tunnare.
Har också beställt högtalare till 1.0 så jag kommer fortsätta på den där högtalaren kommer.
Processorn blir en pic24fj256ga106 eller någon pic32, men tror mest på pic24.
16KiB RAM och 256KiB Flash.. mums.
Så har ni någon ide på material i tunna skivor (helst <1mm) som släpper igenom RF och går att fräsa i? Och några andra ideer?
Jag vet att jag borde bygga klart V1.0 först, men det är ju roligast att alltid bygga en bättre.
Och jag kommer bygga klart 1.0 innan jag börjar tillverka denna.
Jag kommer att bygga klart V1.0 innan jag börjar på 2.0, men jag kommer nog att skynda på och inte göra 1.0 fullt så bra som jag först hade velat.
Tanken med 2.0 är att ha en LCD med 240x320pixlar och 18bit(kommer nog bara köra 16bit.)
Skärmen är den från xtune, 2.8" med touch. Utöver en vettigare skärm så kommer jag att bara ha pcb under halva skärmen, andra halvan kommer att ha ett batteri istället.
Då kan jag få ner tjockleken till ca 9mm för all elektronik.
Chassit är jag inte helt bestämd på men det lutar åt träd igen.
Har kollar lite på kevlar men hittar inte kevlar utan kolfiber i plattor, och kolfiber+RF=ingen RF.
Jag vill helst ha någon fiberväv, kolfiber går bort, glasfiber är otroligt fult. Finns något annat?
Materialet måste vara tunt <2mm och hyggligt hållbart.
Har funderat på faner, men då kan jag lika gärna fräsa hela chassit ur en bit + front.
Kommer att ha riktig microsd sockel och mini/mikro usb (Dubbel footprint)
Interface kommer att vara touch(Resistiv) och en knapp under telefonen.
Den blir helt enkelt rätt lik en IPhone. Fast utan appar som gör fisljud.
Bilder på Layout:
Den IC:n man se utöver PIC och FTDI är en switchad drivare till bakgrundsbelysningen.
1S lipo och vit led går inte så bra ihop. Så det är en strömreglerad buck/boost med 4 utgångar.
Perfekt!
Jag tror att den nya blir totalt ca 12mm tjock, men 10mm hade kanske gått om jag hittar kevlar eller likande.
Fronten lär bli metall igen, men kommer nog inte beställa någon titan, alu får duga. Man märker ju ändå ingen skillnad.
PCB:et kommer vara 0.8mm eller tunnare.
Har också beställt högtalare till 1.0 så jag kommer fortsätta på den där högtalaren kommer.
Processorn blir en pic24fj256ga106 eller någon pic32, men tror mest på pic24.
16KiB RAM och 256KiB Flash.. mums.
Så har ni någon ide på material i tunna skivor (helst <1mm) som släpper igenom RF och går att fräsa i? Och några andra ideer?
Jag vet att jag borde bygga klart V1.0 först, men det är ju roligast att alltid bygga en bättre.
Och jag kommer bygga klart 1.0 innan jag börjar tillverka denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag hatar allt med iPhone, men din version (utan fisljud) köper jag utan problem!victor_passe skrev:Den blir helt enkelt rätt lik en IPhone. Fast utan appar som gör fisljud.

Vore kul att lämna in en sådan där telefon för reparation.. vilken min! 

En tokig ide är något bomullstyg, enfärgat eller mönstrat, som sedan marineras i klar epoxi. Antingen helt ingjutet så det blir en slät plastyta eller bara dränkt så ytan fortfarande har lite struktur. 

Svart glasfiber? Ser typ ut som kolfiber http://www.carbix.se/product.html/svart ... gory_id=11victor_passe skrev: Chassit är jag inte helt bestämd på men det lutar åt träd igen.