POS baublys CNC (4de axel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: POS baublys cnc (ATC-Film!)

Inlägg av POS »

har det nån praktisk betydelse vad man ställer PWMBase freq. på när man styr varvtalet på en spindel?
Default står min på 9Hz vilket ger lång responstid men hög upplösninig om jag fattar rätt.

Hur ska man tänka?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

POS skrev:X-IL skickade dom sista sakerna till min spindelkort, kortet har ett relä och PWM-analog 0-12V
Utspänningen är ställbar eftersom jag bad X-IL rita kortet med en LM317T och en pot att justera på.

Uppkopplat på fräsdatorn för test funkade allt bra och när jag ställt den till 8V som max så provade jag hur kurvan såg ut.
På 60000rpm (max) gav det 8v ut på 30000rpm gav den 4V och på 15000rpm gav den 2V. :)
Det verkar som den är ganska linjär.

I morgon ska jag testa med spindeln också och justera utspänningen så jag får 60000rpm med varvtalsräknaren jag köpte.

Det enda som blev lite tokigt var att potten sitter med justeringen åt fel håll....men det går att pilla på baksidan på den också. :)

Tack X-IL för grejerna och hjälpen! :tumupp:
Du får nog inte ut 12V om du matar med 12V, LM317 tar väl minst 1,25V eller så. Jag skulle dock inte mata med så mycket högre spänning för att inte OP och 4011 ska avlida...

Kul att du fick det att funka, ser att du hade lite plintar liggande som passade också.
Lyser dioden vid spänning också? Det där med poten var en miss, jag tror att det såg rätt ut i Eagle, men din pot hade nog "ratten" på andra sidan då helt enkelt.

Hoppas det funkar bra mot VFD:n också.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ja just, max blir inte 12V, men bara man får ut 10V så passar den till mycket, jag vill ju ha ut ca 8V.
Dioden lyser hela tiden, ja när koret får 12V i alla fall.

Ja jag lödde dit allt jag hittade i elskrot-lådan, tex lite plintar.
Senast redigerad av POS 17 oktober 2011, 20:06:51, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja dioden är bara spänningsindikering.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Efter massor av justerande på allt man kan tänka sig så har jag nu en fungerande spindelstyrning som stämmer i varvtal mot mach3.

VFD:n ville ha ca 1-6V som styrning och 0,7 sekunder på sig att minska varvtalet innan den bromsar spindeln, sen 3 sekunder för att hinna nå maxvarv.

15000-60000rpm är vad jag har att leka med.

Att få det att fungera var lätt men att få det att fungera perfekt tog fyra timmars justernade, men det är det ju värt. :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

:bravo: :tumupp:
Kul att du fått det att funka. VFD:n är ju inte direkt toppmodern så det är nog lite sådär med nivåer osv. Hur som helst är ju det viktiga att det fungerar.

Se nu till att testa ordentligt innan du tar den i "yrkesmässigt bruk"
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag köpte en indikatorklocka av tecno så jag kollade lite hur min spindel kastade idag.
Den verkar ta verktygen lika varje gång, det blir ungefär samma kast efter ett byte till samma verktyg.
Som bäst blir det ungefär 0,008mm kast men flera verktyg kastar ungefär 0,020mm närmast konan.

Det som inte funkar nått bra alls är att ha en adapterhylsa 6-3,175mm, det kastar 1-2 tiondelar, jag ska göra lite fler tester
och se om jag kan få det bättre.

Vad man ska vara nöjd med för kast vet jag inte, men med 0,008mm som minst får jag kanske vara nöjd.
Jag ska kolla min kina-spindel som referens, den har ju alltid funkat bra att fräsa med.
IMG_20111122_131356.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: POS baublys CNC

Inlägg av X-IL »

Ja 0,008mm ska du nog kunna vara nöjd med i min värld i alla fall, men 0,02 är väl på gränsen, beror ju på om du ska gravera eller avverka också.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

0.2 blir det när jag försöker ha en 3,175mm fräs i en adapterhylsa och sen dessutom klämma på en stoppring.
Jag beställde några 2mm fräsar med 6mm skaft i stället, lättaste lösningen. :)
Senast redigerad av POS 22 november 2011, 19:44:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad är det för ursprung på adaptern 1/8" till 6mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har några olika, dom från kina orkar jag inte ens prova, det räcker att kolla på dom.....
Förmodligen är inga speciellt bra av dom jag har verkar det som.
Lösningen är ju att köpa verktyg med 6mm skaft, lite dyrare men mycket enkelt. :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Skrev du inte tiondelar med adapter? 2 hundradelar med adapter är väl ändå rätt "bra", även om det är rätt mycket kast.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jo såklar 0.2mm som max kast fick jag.

en nolla hit eller dig. :wink:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Men du har säkert rätt tecno, det handlar kanske bara om att skaffa eller tillverka rätt adapter.
Det finns ju en del tillfällen då det är bra att kunna få fast 3,175 skaft i maskinen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har själv detta problemet framför mig till min SPV spindel, har för mig att de vill ha skjortan och kallingarna för en adapter. Klara jag inte av att fixa en bra sådan får jag väl krypa till korset :(
Skriv svar