Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Skall berätta vilket material det blev när jag fått offerten och kanske haft en till diskussion med alumeco.

Vattenskärningen är inte för konturen utan för de >350 hålen som skall göras. Jag tänkte inte köra dem själv. Däremot så tänkte jag kanske gänga själv, och göra försänkningarna till de hål som skall hålla fast skivan i maskinen.
Agwan

Inlägg av Agwan »

De offererade på 5083 planfräst finns som C250. Vad det nu exakt innebär. 3640:-. Så tillkommer bearbetning och frakt.
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Och moms tillkommer väl oxå antar jag om du inte har ett företag som kan dra den...
Var den plattan 1380*880*15mm? Blir 74:-/kg... låter fullt rimligt isåfall tycker jag.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nja, 1480x880x15mm³. Det var fel i de ritningar jag möjligen nämnt tidigare. Det lär inte vara med moms eftersom jag begärt pris till en firma. Bra att priset låter rimligt.
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Ja, då sjönk ju priset till 69:-/kg :D , men den kvaliten är fortfarande mjuk, tänk på det. Du skrev tidigare att du ville ha en tålig yta och det har tyvärr inte den plåten, om den inte eloxeras...
Agwan

Inlägg av Agwan »

Som jag förstod det så var 6061 och 6082 valsade vilket ger dålig precision i tjockleken. Skivan blir ju precisionssättande för hela maskinen för Z-led vilket ju är viktig för min maskin eftersom man tex kan köra stora skivmaterial i den.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Agwan skrev:De offererade på 5083 planfräst finns som C250. Vad det nu exakt innebär. 3640:-. Så tillkommer bearbetning och frakt.
Gjuten och planfräst betyder det.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Aha, tack förförklaringen. Det låter ju bra. Men jag blir ju orolig över att ytan skulle vara för känslig som Gunnar säger.
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Det är ju risk för att jag låter pessimistisk... men tro inte att du kan hålla "precision" över den stora ytan med den konstruktion du nu har. Du får nog räkna med att först se till att hela ditt stativ blir plant genom att vattra upp och justera alla profiler eventuellt fräsa av en del där det är för högt. Alternativt shimsa mellan din bordsskiva och ditt stativ. Men räkna med att det kommer att skilja tiondelar, minst, mellan olika platser på bordet, om du inte fräser det på plats och det kommer ändå att fjädra när det kommer belastning i form av arbetstycken, skruvstycken och skärkrafter. Plus att hela din portal fjädrar en hel del. Jag har gjort några enkla FEM-analyser på hur mycket min konstruktion, som jag inte publicerat ännu ( :D ) fjädrar vid rätt små belastningar och jag har tänkt om och ändrat flera gånger. Och bättre blir det men fjädrar gör det.
Men jag håller med dig om bordets planhets- och tjocklekstolerans betydelse. Och mina inlägg syftar bara till att belysa problem och möjligen, ibland, föreslå ändringar till det bättre. Man får helt enkelt bestämma sig för att så här får det bli... och finna sig i att man inte lyckas till 100%. :tumupp:
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jo absolut Gunnar, jag är nöjd bara jag får 50%+ av maximalt bra. Det är ju en hobbymaskin. Sedan hade jag helt klart tänkt mäta in skivan när jag monterar den. Min maskin är för närvarande nerriven så jag kan sätta ihop den noga och shimsa och hålla på. Men bättre än några tiondelar blir nog inte lätt att få. När jag väl behöver precision så är det oftast på mindre detaljer som jag sätter i skruvstycket. Det är när man skall gravera på något stort som det kan bli problem om jag inte använder fjädrande gravyrstift vilket jag inte har kört med hittills. Jag vill bara inte hamna i att jag beställt fel material i skivan när jag kan lägga några timmar på att resonera fram rätt material.

Sedan står maskinen på ett spånskivegolv. Det känns iofs väldigt stabilt, det är en tjock spånskiva, men det är inte optimalt. Jag hade tänkt riva ut det och gjuta, men fasen vilket jobb. Det får duga såhär.

Jag har tänkt bulta fast fräsen i väggen så att den får mer stabilitet därifrån. Jag hoppas att det inte skall föra över för mycket ljud in i stommen på huset. Det är en jäkla tjockt murad vägg, så jag är inte så nervös för det. I värsta fall får jag lossa den igen och bara dra i golvet. Jag hade lite problem med att bordsskivan skevade sig när jag bytte håll på x-axeln eftersom benen var för instabila. Det gjorde att jag fick cirklar när jag fräste plana ytor eftersom z-måttet pinnfräs-bordsskiva ändrades i skevningen. Jag hoppas bli av med det problemet nu.

Jag har också kört lite simuleringar på böjningen av fräsbordet när jag kör från sida till mitt. Jag tittade på att sätta lite sidor på bordet för att stadga upp det, men det visade sig att mest effekt hade det att dra fast en tunn plåt på undersidan av ramverket till bordsskivan. Får se om jag gör det. Bordet fjädrar inte ner så himla mycket, och sedan fjädrar väl materialet jag fräser på med ner om det är fastspännt i bordet. Det var inte många tiondelar som bordet fjädrade ner.

Om jag kör det här materialet och eloxerar då? Det var inte så dyrt som jag trodde det skulle vara, runt 1500:- höftade han.
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Ja, eloxering gör det mycket bättre men... som alltid är det en massa men... eloxeringen gör ju ytan MYCKET hård (det är ju i praktiken aluminiumoxid, dvs samma material som i många slipskivor) men det är ju ett mycket tunt skikt så resultatet blir reptålighet men inte slagtålighet. Jag hör till de som tycker man ska vara försiktig med hur man hanterar saker och därför tror jag att eloxeringen skulle vara ett acceptabelt alternativ för mig. Man lägger upp skruvstycket eller arbetsstycket till skillnad från att man "slänger" upp det på bordet, och man är lite försiktig så man inte får spån under spännjärn mm innan man drar åt bultarna osv.
Du hade oxå gjort en del FEM-analys skrev du... har du kollat hur mycket, exvis, nederdelen på plattan som frässpindeln sitter i (alltså i närheten av chucken/fräsverktyget) fjädrar i X och Y om du betraktar infästningen av hela portalen i Y-skenorna som den fasta punkten, dels med spindeln i närheten av bordsytan och dels i ett läge mycket högre upp? En realistisk kraft kan vara 2-300N. Kraften kan man ju uppskatta/räkna ut med kännedom om effektbehovet och varvtalet. Dessa värden kan man ju i sin tur få ur exvis Dormerselector när man valt material och operation och verktyg osv. Jag har för mig att jag räknade på en 10mm pinnfräs i aluminium, men ingrepp och fräsdjup kommer jag inte ihåg. Egentligen gjorde jag ju detta bara för att få en uppfattning om vad det handlade om och vilka deformationer detta skulle resultera i, PÅ ETT UNGEFÄR :tumupp: .
Om inte så gör det :) (analysen) , det gav i min maskin högst tänkvärda resultat. Även om man inte VET är det ju bättre att åtminstone ha en uppfattning om var styrkor och svagheter finns... och så är det ju roligt att försöka få det bättre.

Vad gäller eloxeringen så ska väl den göras efter bearbetning (borrning och gängning) men före montering av insatsgängor, om du nu ska ha det, vilket nog är bäst :tumupp:
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja då kör jag väl på det materialet och eloxering med helicoils. Jag tänkte ha skruvstycket monterat hela tiden på ena sidan maskinen och plats för skivmaterial på andra sidan. Det är sällan jag kör större skivor och de gångerna får jag ta bort skruvstycket.

Jag mätte upp deformationen du pratar om. Kommer inte ihåg hur mycket det blev vid vilken kraft. Det kanske står tidigare i min tråd. Men jag har för mig att när jag drog "hårt" i spindeln så kunde jag inte uppmäta någon deformation ute vid skenorna. Inte 1um ens. Kan söka efter resultaten senare, det är så segt att göra med mobilen.
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

"Men jag har för mig att när jag drog "hårt" i spindeln så kunde jag inte uppmäta någon deformation ute vid skenorna"

Nä, det tror inte jag heller, men hur mycket flyttade sig spindeln när du drog i den? Ute/nere vid vagnen/skenan borde det väl inte röra sig... men vad mätte du relativt eftersom det inte rörde sig "ens 1my".
Det som är intressant är ju hur mycket fräsverktyget fjädrar relativt arbetsstycket, men att få med allt i samma analys är mer än jag klarar av och därför har jag gjort, vad jag tycker, relevanta delanalyser.
Vad jag menar är att kraften ska ju gå från fräsen upp genom spindeln och över Z-skenorna över till X-skenorna och över till bryggan och ner genom pelarna och över Y-skenorna till stativ och bord och slutligen till arbetsstycket... det är många ställen det fjädrar och eventuellt glappar på. Men glappet kan man ju strunta i för det vet man inget om i förväg.

Men återigen... huvudsaken är att man blir nöjd med det man gjort. Varken du eller jag siktar väl på att konkurrera med de på forumet som talar om gjutjärnsstativ och epoxigranit mm. Därmed INGET negativt sagt om deras projekt :D .
Agwan

Inlägg av Agwan »

Hittade mätningen. 0.4 tusendelar per newton rörde sig x-axeln vid vagnarna när jag drar i x-led på spindelmotorn. Det är relativt skruvstycket. Får mäta mer när maskinen är uppe igen.

Mitt mål med fräsen är att få bra resultat i alu. Och ok resultat i stålplåt. Jag tror det skall gå. Fräste en väldigt fin liten detalj tidigare. 120mm i diameter, 10mm tjock och vägde 6 gram färdig. 0.3mm tjocka väggar i den.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Då så, då var skivan beställd. Skall bli jäkligt spännande att se resultatet och få skruva ihop fräsen igen. Det var ju över ett år sedan jag körde den senast nu. Hoppas nu bara att jag ritat allt rätt så att det inte blir en massa moddning. Men jag mätte upp noga och laddade ner alla skenor och andra delar från tillverkarnas hemsidor. Det SKA stämma.

Jag tog skivan utan helicoils, det sparar över 6000:- och om jag till slut sliter ut någon gänga så får jag väl byta ut den då. Man skall inte behöva dra så jäkla hårt heller, det är ju inte så att frästrycket från en 3mm pinnfräs rycker loss en M8.
Skriv svar