Senaste reparationen
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
X-IL: glödtrådsvakten bör bli en av mina kommande reparationer, innan jag får frispel på plinget och noteringen om trasigt bakljus... Har inte satt mig in i det så mycket än, men jag antar att det är en av de reläliknande lådorna i reläboxen i motorrummet som ska åtgärdas genom att fixa dåliga lödningar?
Re: Senaste reparationen
Japp, en orange tingest formad som ett relä, men om den också tar hand om bakljusen vet jag inte, har bara haft problem med framljusen.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Re: Senaste reparationen
Två Samsung 940B skärmar.
Tre svulla kondningar och en blåst säkring.
Tre svulla kondningar och en blåst säkring.

Re: Senaste reparationen
Drar insprut och tändning särskilt mycket på en modern motor, förutsatt att elektroniken är byggd för att klara "vevstart"? En kort körning med bränslepumpen för att bygga upp tryck, men sedan behöver inget dra ström förrän motorrörelse detekteras.
Vad gäller glödtrådsvakten så kolla först att alla lampor som kollas parvis verkligen är likadana. Jag är inte säker men tror att en sådan kan varna om man har en vanlig och en longlifelampa, så skillnaden i ström mellan lamporna kantrar vid uppstart.
En glödtrådsvakt brukar väl funka så att man har en trafo med en fet lindning med mittuttag där man matar in spänning på mittuttaget och matar två glödlampor från ändarna på den feta ledningen, och sedan har man en klen lindning med fler varv kopplad till elektronik som reagerar på spänningsspikar. Eller kör man med hallgivare å annat modernt tricks idag?
Vad gäller glödtrådsvakten så kolla först att alla lampor som kollas parvis verkligen är likadana. Jag är inte säker men tror att en sådan kan varna om man har en vanlig och en longlifelampa, så skillnaden i ström mellan lamporna kantrar vid uppstart.
En glödtrådsvakt brukar väl funka så att man har en trafo med en fet lindning med mittuttag där man matar in spänning på mittuttaget och matar två glödlampor från ändarna på den feta ledningen, och sedan har man en klen lindning med fler varv kopplad till elektronik som reagerar på spänningsspikar. Eller kör man med hallgivare å annat modernt tricks idag?
Re: Senaste reparationen
Har äntligen tagit tummen ur och bytt låset på bakluckan till min S70. Den har inte orkat dra låset och jag har lidit med problemet i över ett år(!)
Nu fick jag äntligen tummen ur och beställde en bättre begad lås/motor för 500:-, tog en kvart att byta och nu slipper jag stänga av bilen för att låsa upp bakluckan med nyckeln, underbart!!! 


Re: Senaste reparationen
Känner nån ens på låset på en bil med blinkande larm, låsta vanliga dörrar men olåst baklucka? 

Re: Senaste reparationen
Jag reparerade ett 400Mhz HP skop med kassa minneskretsar idag, så nu har man ett hyfsat digitalskop som jag köpte för 50kr
Re: Senaste reparationen
Var det en fråga till mig?MiaM skrev:Känner nån ens på låset på en bil med blinkande larm, låsta vanliga dörrar men olåst baklucka?

Re: Senaste reparationen
Gjorde en liten reparation av en av dom manuella svarvarna på jobbet.
Hade för ett par månade problem med att brytarna för tillslaget var brända och glappade, men efter att ha skaffat nya och bytt dom så fungerade allt klanderfritt fram till nu.
Vid inspektion så hade även dom nya brytarna blivit brända vilket fick mig att kolla lite extra i schemat där jag hittade tre dioder och motstånd som sitter antiparralellt med spolarna till kopplingarna och bromsen för att absorbera back-EMF från dom.
Vid närmare kontroll så visade det sig att två av motstånden var brända vilket kan förklara det ökade slitaget på brytarna, och att motstånden var brända är inte heller så konstigt med tanke på det andra felet... Någon annan som också ser vad som är fel?
Hade för ett par månade problem med att brytarna för tillslaget var brända och glappade, men efter att ha skaffat nya och bytt dom så fungerade allt klanderfritt fram till nu.
Vid inspektion så hade även dom nya brytarna blivit brända vilket fick mig att kolla lite extra i schemat där jag hittade tre dioder och motstånd som sitter antiparralellt med spolarna till kopplingarna och bromsen för att absorbera back-EMF från dom.
Vid närmare kontroll så visade det sig att två av motstånden var brända vilket kan förklara det ökade slitaget på brytarna, och att motstånden var brända är inte heller så konstigt med tanke på det andra felet... Någon annan som också ser vad som är fel?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Satt 2D och 3D felvända från början? Ser ju ut att vara original dioderna.
Sabotage från ngn som inte längre ville jobba med manuell svarv
?
Sabotage från ngn som inte längre ville jobba med manuell svarv

- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
- Electricguy
- Inlägg: 12474
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..