Ett litet mätinstrument till CNC-Nätdelen. 0..50V, 0..50A. Mätkretsen (LTC6101) och några metallfilmare jag inte hade är inte monterade ännu. Övriga ICn är en PIC16F690 och en SN7445N.
Förmodligen skulle jag tro han har en shunt som han kopplar där om han mäter 0-50A som han förstärker upp, eller så menar han att han mäter 0-5A och har det draget direkt på kortet
Shunten sitter externt jo. Jag använder den befintliga 2mOhm som sitter i den gamla 24V laddare som vi konverterat. Den övre plinten är shunt +, shunt - och jord, den nedre är matningsspänning.
Har du etsat dubbelsidsigt och lödar det hålmonterade på baksidan, eller hur kan du montera kretsarna på kopparsidan när hållaren täcker lödpadden? Men du har väl inga genompläterade hål, eller hur kan du vara säker på att du får kontakt med kopparen även på komponentsidan? Verkar lite lurigt om man ska få dubbelsidigt att passa ihop om man etsar för hand.
Jag är inte säker på vad du menar. Adaptern ovan är enkelsidig och alla komponenter sitter på foliesidan. Mätaren är dubbelsidig. Löder först tunna trådar genom IC-sockelhålen där det skall vara genomföring, sedan sätter jag i socklarna. Det kortet har bara en ytmonterad komponent, LTC6101.
Tycker det inte är några större problem med passningen så länge korten inte är större än 200x200, men jag gör paddar och vior litet större så att jag har marginal. Viorna är 1,5 och paddar för motstånd etc 2mm:
Inte riktigt färdigt ännu. Har experimenterat med genompläteringen. Hålet är tyvärr inte perfekt borrat 4,5mm med vanlig borrmaskin, 0,8 mm är körda med cnc och riktiga borr.
Jag har nu ett val jag måste göra, jag skulle kunna köra vanligt med positiv mask och bara etsa bort på kortet som vanligt men jag är lite osäker på att fotolacken kommer ner i hålen och att etsvätskan då sabbar genompläteringen. Alternativt kör med negativ mask och sedan tennpläterar alla ledarna inklusive hålen och sedan ta bort fotolacken för att sedan etsa, genompläteringen är då skyddad av tennet. Vet inte riktigt hur jag skall förtenna, har tidigare provat kemisk förtenning vad har ni för erfarenheter? Skulle kunna börja köra elektrolytisk förtenning kanske?
Jag pläterar en del kort på jobbet. Då kör jag först genom kortet i 2st tvättvätskor, sedan körs det genom en aktivator som är en svart sörja som göra att hålen blir ledande. Därefter kör man elektrolys där ena polen kopplas till kortet och andra polen kopplas till 2st kopparplattor. Det ser väldigt likt ut det resultatet du fått. Inga problem att köra ner till iaf 0.3mm hål, mindre har jag inte provat. Jag vet inte riktigt vad aktivatorn egentligen är, men den är svinigt dyr. Kostar runt 1500kr för en liter. Dock räcker det till många kort eftersom väldigt liten del stannar på kortet.
Själva pläteringen är inte så speciell. 1 lit destvatten 100g kopparsulfat 10 - 30 g svavelsyra sedan uppkopplingen som sm2wmw säger, sedan skal man tydligen ha något som kallas glansmedel i badet också.
Glansmedlet gör att man kan köra högre ström utan att ytan blir matt, jag har testat en del och tyvärr utan glansmedel får man köra försiktigt detta kortet som är ca 12cm2 körde jag 14 tim på 200mA så om någon här kan rekommendera ett glansmedel som är lättillgängligt så tipsa gärna. Har läst lite på nätet tydligen skall saccarin fungera, har inte provat ännu då jag kan köra pläteringen över natten.
Hemligheten ligger i hålaktiveringen, man applicerar en dyr ledande färg på väggarna i hålen. Jag har experimenterat lite med olika grafitblandningar och bindemedel med olika resultat. Man kan också använda silverfärg (dyr och lite giftig tyvärr) eftersom man stryker färgen med gummiskrapa över kortet så blir det väldigt mycket spill i förhållande till vad som faktiskt sitter kvar i hålen, som man sedan blåser ur för att färgen bara skall sitta på väggarna i hålet. Torkning i ugn 120-150 grader i 30 minuter sedan i pläteringsbadet. Nu återstår etsningen för mig som jag sade innan så funderar jag stark på att köra negativ mask för att sedan plätera tenn på alla banor innan etsningen så är ju kortet redan förtennat och klart. Så nu står jag med problemet elektrolytisk tenn-pläterining, någon som har tips?