Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Tekko »

Jag har ett exakt likadannt slutsteg!! Mitt funkar felfritt men vissa av säkringshållarmetallbitarna på kortet sitter åt fel håll(byggsats?) och nästan alla skruvar är lösa, vissa av sluttrissorna hade inte ens termisk kontakt med kylflänsen.

Har lagt undan det som ett framtida restaureringsobjekt.
rajraj
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 september 2013, 17:13:00

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rajraj »

Blev precis klart med lagningen, och det tycks fungera rätt fint.
Mitt slutsteg var i lite bättre skick då :p dock skulle jag vilja byta ut kontaktdonen mot lite mordernare varianter, DIN-kontakterna som sitter har nog sett sina bästa dagar vi det här laget :D

Jag har försteget Semicon SA77 som också behöver lite renovering märkte jag nyss, en av inputsen verkar vara helt kaputt, en annan låter som intercom-systemet i valfri gammal buss och den sista låter som den ska, dessutom "skrapar" volympotten en helvetes massa när man vrider på den :p, men den burken är något mer avancerad...

Man kan hitta en hel del om produkterna från Semicon/Sentec på denna sida: http://www.tekniken.se/sentec/.
Mycket intressant om man vill ha tag ritningar, komponentlista och reparationstips.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Tekko »

Har även ett försteg men det verkar heldött förutom lite brus, händer inte ett jävla skit oavsett vilken ingångsknapp man trycker på eller vilken ingång man bankar in en signal i.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Tekko »

Mitt senaste mini-projekt blev att flytta om mitt vardagsrum lite och göra det lite mer inriktat mot musikproduktion, då min tidigare setup inte alls gav mej det jag ville.

Före:
Bild
Bild

Under/efter omflyttning(bild suddig pga mörker = ingen fungerande fokus):
Bild
Bild

Det som är kvar är att fixa ihop tv-hörnan igen på sin nya plats.
1802
Inlägg: 6272
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Även här står ett Semicon för och slutsteg. Funkar ok. Jag har 5-pol DIN till rca adapter sladd. Elac cd 400 bandare. Som har 5-pol. Funkar med lite ålderskrämpor.
GuzZzt
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 december 2011, 14:18:39
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GuzZzt »

Dagens mini projekt blev att byta batteri i tandborsten. Köpte ett nytt på ebay och lödde in. 100 spänn istället för 1000 för en ny. Officeilt ska man byta hela enheten men den lätte går jag inte på bara för att batteriet börjar bli gammalt. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Tekko »

Man kan ju undra varför de ska hålla på att lalla med en massa elektronik som kan pajja i en tandborste när en enkel på/av brytare hade räckt.
rajraj
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 september 2013, 17:13:00

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rajraj »

Ett annat miniprojekt som jag sopade undan i helgen (och var mindre elektronikrelaterat än det tidigare) var att byta ut grillen på bilen. Jag har före/efterbilder men före-bilden är dessvärre från isomras, men vad ska man göra?

Bilen i fråga är MINI Cooper Clubman D (R55), fick hem den nya John Cooper Works grillen från BMW i fredags och passade på och bytte hela historian då. Anledningen till bytet var det faktum att alla mellanstora detaljer på bilen är svarta, dessutom så har den nedre grillen samma mösnter som JCW-grillen och skär sig mot den gigantiska kromklumpen ovanför... Nu blev det inte riktigt som tänkt, helst skulle listerna fortvarande vara i krom, medan själva grillen är i svart bivax-mönster, men det får jag nog fixa i vår när vädret ordrar till sig lite grann...

Den nedre listen behövde filas till lite med dremeln (originallisten för icke-sport-varianten har betydligt högre radie på avrundningen i ändarna av listen), den övre listen och själva grillen var bara mer eller mindre bara att snäppa dit när den gamla var borttagen.

När jag tog bort den övre kromade listen, upptäckte jag att tre av fem skruvfästen var sönder :o, på en bil som är 1.5 år gammal, nåt som jag får beställa hem och fixa innan bilen ska säljas om några år... Detta kanske ska fixas i vår när jag ordnar till listerna...

Före, från isomras:
Bild

Efter, i förrigår:
Bild
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Andy »

Det ser ut som du testat däcken också. :wink:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

En liten simpel oljelampa för utomhusbruk, istället för marshaller. Det tankas med äcklig billig matolja och brinner c 7 timmar halvfull. Veken består av lite grövre torkpapper som är halvlöst ihopvikt och går från botten till sa 3/4 upp i burken, så lådan börjar en liten bit under locket. Detta för att den ska bli betydligt mera vindsäker. Aluminiumnätet är till för att hålla veken på plats och att ta med en hel del värme ner i oljan så den blir förvärmd och sugs upp bättre av veken. Hade problem med detta i förra årets version.. Det var så pass kallt ute att oljan blev för tjock och kunde inte sugas upp.
Byggd av en sillburk från ABBA.
Bild
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Radiohead »

Du kanske bör säkra upp den där lampan lite? Ser ut som att om någon välter den så har du en molotov cocktail på ditt hus. Kan du inte göra så att oljan inte kan rinna ut utan, bara kan lämna behållaren genom veken?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Det är ingen fara alls. Den står riktigt stadigt. Samt att oljan inte kan brinna utan något som kan atomisera den, vilket veken gör. Du kan försöka att sätta eld på oljan med en skärbrännare och den kommer bara att brinna så länge du atomiserar den med brännaren. Den slocknar så fort du tar bort den tillförda värmen. Samt att denna bara används ute då matolja svartryker, och det är dyngsurt ute! :D
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ochkl0620 »

Oljan brinner väl utan tillsats när den överstiger en viss temperatur?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Ja, men i denna applikationen så blir oljan typ 50-60C när det är flera plusgrader ute. Den måste koka och lite till för att den ska brinna självmant.
1802
Inlägg: 6272
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Tekko: Jag har samma åsikt om laptop batterier. Varför skall det sitta en halv dator i batteripackarna? Vilket gör dem onödigt dyra. Den elektroniken skulle kunna sitta i datorn, och bara batterier i packen.
Skriv svar