Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Walle »

Henry, du bröt alltså mot lagen! Murphys lag ;)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Dagens misslyckade miniprojekt..
Ett försök att bygga en klass A förstärkare baserad på rör, med bara kopplingskondingar..
Det funkar i princip.. Dock så dämpar den mer än den förstärker. Måste nog köra bra mycket högre anodspänning än 60V. Jag fick ca 600mA att gå genom röret i bias.
Röret jag använde är ett 3C22 UHF slustegsrör kapabelt till 125Watt upp till 1400MHz.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det där ser lite vilt ut!
1802

Inlägg av 1802 »

Testade "kamera på pinne". Pinnen kan enklast beskrivas som fiskespö, 27Mhz halvvåg till bil. Lite svajjigt :-) . Korta vinkeljärn från meccano, och på med spionkameran (Tradera billarmatrapp). Filmade div tak, hängrännor m.m. Intressant film när man e på 4+m höjd. En stabilare pinne skulle dock vara bra. Borde inte vara svårt att få dit en liten ficklampa, och ner i skorstenen m.m. Plasta in den och ta en tur i avloppet.....
1802

Inlägg av 1802 »

Är inte alla förstärkare försvagare? Drivspänningen försvagas och moduleras. En hel del klarnade här, när jag fick veta att en transistor är en "elektriskt styrd pot" lite förenklat.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

På vilket sätt försvagar en förstärkare inkommande modulerande signal?
Det är ju absolut inte matningsspänningen som du vill förstärka...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Walle skrev:Henry, du bröt alltså mot lagen! Murphys lag ;)
Ja jag vet inte hur det gick till var helt säker att han skulle hälsa på, han måste ha varit ordentligt på lyran för att missa ett sådant tillfälle. :D

---

Förresten vad är egentligen oddsen, det blir väl 1 på 16? :humm:

----

när jag fick veta att en transistor är en "elektriskt styrd pot" lite förenklat

Nja det var väl lite väl förenklat, en trissa förstärker strömmen inte spänningen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Satte en "carbon pile regulator" till ett flygplan från andra välrdskriget på glöden till likriktarröret på min klass A förstärkare, då spänningen var lite för hög.
(Den svarta burken till vänster om trafon)
Bild
1802

Inlägg av 1802 »

Drivspänningen till transistorn ger en förstärkt kopia av insignalen, men svagare än drivspänningen. Borde förstärkareffekt anges i Volt?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Och? Det är ju just insignalen som en förstärkare förstärker, det är liksom därför det heter förstärkare. Matningsspänningen är fullkomligt ointressant ur signalens synvinkel. Och nej, givetvis borde inte förstärkarens effekt anges i volt, volt är en enhet för spänning, inte för effekt. En förstärkare kan ha litet spänningssving på utsignalen men ändå driva en förhållandevis stor ström. Lär dig skillnaden på spänning (V), ström (A), effekt (W) och energi (Ws, Wh, Joule).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

1802:
Nä alltså eller.. Man jämför ju utsignalen med insignalen, inte med drivspänningen.
Om sedan utsignalen blir svagare eller starkare än insignalen, tja det beror på förstärkningsgraden mm.
Man har ju inte TV-volymen på varken max eller minsta hela tiden...

Electricguy:
Jag såg ett inlägg lite högre upp på sidan som började med:
"Dagens misslyckade miniprojekt.."
och så bilden av lab-bordet.

Det var inte alls meningen; men när jag scrollade fram bilden
så trodde jag först att något hade exploderat. Sorry. :oops:

Helt ärligt så *kunde* det ju ha varit så! :)
En del smarta förvarings-system är ju svåra att känna igen vid en hastig titt
och jag hade genast satt mig i skamvrån ..om jag inte hade haft fullt med grejer där.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

1802, Ursäkta, men för i hela helvete! VAD ÄR SYFTET MED EN LJUDFÖRSTÄRKARE? Matningsspänningen spelar ju ingen som helst jävla roll, för det är ju inte ens den du vill förstärka!
Herregud..

Jimmy: :D ..
Det hade ju iofs varit lite kul om det hade exploderat och lyckats fylla hela bordet med grejer.. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Electricguy: Alltid lika kul att se bilder av din arbetsbänk, det ser förjävligt ut! ..Då behöver jag inte skämmas lika mycket för att min brukar se likadan ut :D
1802

Inlägg av 1802 »

Kan en förstärkare med mindre Volt in i transistorn ge mer än en med mer Volt? Watt är Volt * Ampere. Kan man förstärka med mycket Ampere och lite Volt? Vi antar samma högtalarimpedans. Det jag ser på oscilloskopet när jag höjer volym är spännings ökning. Altså vill jag veta max drivspänning, för att ämföra olika steg. Inte Watt, som de flesta vet inte går att lita på.

Och för mig är det lättare att förstå en transistor, när jag fick veta att den försvagar drivspänningen. Som att vrida en pot i exakt rätt tempo.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En vanlig spänningsföljare har ju en spänningsförstärking på 1, dvs ingen förstärking. Men efter som den ofta sänker utimpedansen så kan du ju få ut mer effekt. När man snackar signaler så är det spänningsförstärkingen man pratar om. Antingen i dB eller hur många gånger den förstärker. Man mäter inte förstärkning i watt eller volt. Men förstärkaren har i allmänhet en max spänning eller effekt den klarar av att ge ut.
Skriv svar