Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Får också hål som är mindre på printade delar om man jämför med modellen i Sketchup, har dock märkt att det blir klart bättre om man slicar med Cura än Slic3r.
Saknar dock en inställning i Cura för att justera extrusion width parameterar som i Slic3r, skulle vilja öka extrusion width för infill, blir små springor nu.
Saknar dock en inställning i Cura för att justera extrusion width parameterar som i Slic3r, skulle vilja öka extrusion width för infill, blir små springor nu.
Japp. Håller med föregående talare 
Har löst det så att jag caddar hålen lite större.

Har löst det så att jag caddar hålen lite större.
Liknande men inte samma.
Problem med hål som blir för små ligger i att den "korv" som utgör perimetern har för mycket material på insidan.
Det borde vara klyftor men är mer som skivor, när man tittar på det hela som segment.
Segment som ändå trycks ihop som om det vore klyftor...
Man får räkna om radien i den innersta perimetern utifrån materialet i den raka korven, så att säga.
Problem med hål som blir för små ligger i att den "korv" som utgör perimetern har för mycket material på insidan.
Det borde vara klyftor men är mer som skivor, när man tittar på det hela som segment.
Segment som ändå trycks ihop som om det vore klyftor...
Man får räkna om radien i den innersta perimetern utifrån materialet i den raka korven, så att säga.
Jag har länge funderat på antalet steps/mm original, borde det inte teoretiskt vara 64.0 istället för 64.25 med GT5 remmar och 10 tandade hjul.flinken64 skrev:Jag roade mig med att räkna fram antalet steps/mm mot original, teoretiskt blir det:
Original: 64.25
GT2-16: 100.0
GT2-20: 80.0
GT2-25: 64.0
Vet inte om det fungerar men direkt i Cura går det att välja mer än 100% infill. Den varnar dock med rött men i den förklarande texten står det bara att man inte bör gå över 100. Inställningen går dock inte att göra från RepetierHost.dbostream skrev: ......
Annars kan problemet vara underextrudering för det aktuella filamentet, isåfall kan man prova med att öka på Flow i fliken filament. Det går även att justera Flow under drift tills man är nöjd och sedan ändra det mer permanent i filament fliken för framtida användning.
Visst ja, det finns ytterligare inställningar som påverkar små hål.
För att komma närmast behövs "outer perimeter first" ON samt "infill first" OFF.
Annars blir det ännu mer material som ska spridas ut runt dessa redan små hål.
Med "outer perimeter first" ON skapas en vall som håller efterföljande material utanför hålet.
Dock får man fundera på just den inställningen då den påverkar två andra saker.
Vill man ha en fin ytter eller har bakfall som man helst inte vill ha extra stöd för är "outer perimeter first" OFF att föredra. Speciellt för bakfall (undercut).
För att komma närmast behövs "outer perimeter first" ON samt "infill first" OFF.
Annars blir det ännu mer material som ska spridas ut runt dessa redan små hål.
Med "outer perimeter first" ON skapas en vall som håller efterföljande material utanför hålet.
Dock får man fundera på just den inställningen då den påverkar två andra saker.
Vill man ha en fin ytter eller har bakfall som man helst inte vill ha extra stöd för är "outer perimeter first" OFF att föredra. Speciellt för bakfall (undercut).
Jo, tamefan, reflekterade inte på det, tog värdena direkt från default inställningarna för att ha något att jämföra med.ytmumfl skrev:Jag har länge funderat på antalet steps/mm original, borde det inte teoretiskt vara 64.0 istället för 64.25 med GT5 remmar och 10 tandade hjul.flinken64 skrev:Jag roade mig med att räkna fram antalet steps/mm mot original, teoretiskt blir det:
Original: 64.25
GT2-16: 100.0
GT2-20: 80.0
GT2-25: 64.0
Det enda jag kan tänka mig dessa +0.25 i default tillför är kompensering för remmarnas vinkel mot horisontalplanet. Men nu är jag ute på hal is utan att ha mätt på skrivaren.
EDIT: Kollade lite snabbt på skrivaren, som för tillfället jobbar, och anslutningen till remmarna skapar en vinkel mot det virtuella horisontalplanet. Får räkna teoretiskt på detta men det är rimligt att anta att dessa .25 behövs för att kunna utföra en maximal förflyttning (200mm), dvs det krävs 50 extra steps mot teoretiska 12800, då remmarna inte är parallella mot det virtuella horisontalplanet i förhållande till infästningspunkten.
Senast redigerad av flinken64 26 december 2015, 11:20:07, redigerad totalt 1 gång.
Ok visste inte att man kunde sätta ett värde högre än 100, synd att det är implementerat som en slider mellan 0-100 i Repetier Host. Borde väl gå att slica i Cura annars och kopiera in g-koden till Repetier host sedan.flinken64 skrev:Vet inte om det fungerar men direkt i Cura går det att välja mer än 100% infill. Den varnar dock med rött men i den förklarande texten står det bara att man inte bör gå över 100. Inställningen går dock inte att göra från RepetierHost.dbostream skrev: ......
Annars kan problemet vara underextrudering för det aktuella filamentet, isåfall kan man prova med att öka på Flow i fliken filament. Det går även att justera Flow under drift tills man är nöjd och sedan ändra det mer permanent i filament fliken för framtida användning.
Vill helst inte ändra flow för det lär påverka även perimeters, med fetare perimeter så kommer inner- och yttermått fela ännu mer, tycker jag fått det ganska bra nu det är därför jag bara skulle vilja påverka infill.
@Erik M
Hur långt är ett rep?
EDIT:
Detta blir mitt sista inlägg.
Har inte ork att "ständigt" behöva läsa mellan raderna i vissa av inläggen.
God fortsättning!
Gott nytt år!
Sist men inte minst lycka till med era skrivare!
Hur långt är ett rep?
EDIT:
Detta blir mitt sista inlägg.
Har inte ork att "ständigt" behöva läsa mellan raderna i vissa av inläggen.
God fortsättning!
Gott nytt år!
Sist men inte minst lycka till med era skrivare!
flinken ~ om det är tandade remmar och trissor avgränsas väl alla rörelser av tändernas förflyttningar?
Alltså inte av vad en EJ tandad rem och trissa skulle kunna hitta på när de ligger an lite skevt.
Eller missförstod jag hur remmen låg an snett?
"Har inte ork att "ständigt" behöva läsa mellan raderna i vissa av inläggen."
Så länge det är envägskommunikation, som skrift på forum, så har jag funnit det enklare att låta bli försöka komma på vart någon tänker ta sig.
Och istället bara titta på den exakta frågan.
Alltså inte av vad en EJ tandad rem och trissa skulle kunna hitta på när de ligger an lite skevt.
Eller missförstod jag hur remmen låg an snett?
"Har inte ork att "ständigt" behöva läsa mellan raderna i vissa av inläggen."
Så länge det är envägskommunikation, som skrift på forum, så har jag funnit det enklare att låta bli försöka komma på vart någon tänker ta sig.
Och istället bara titta på den exakta frågan.
Det var tråkigt. Det behövs så väl några här med verklig kunskap som inte låter alla vilda påståenden passera oemotsagdaflinken64 skrev:Detta blir mitt sista inlägg.
Jag skulle vilja tacka ni som envist framhållit att X- & Y-axlarnas stegmotorer behöver ström, och behovet att skruva upp spänningen som styr detta.
Vi har haft vår K8200 sedan Kjell&Co började sälja dem.
Och det har gått ganska bra, många riktigt fina saker har skrivits ut.
Dock har det varit ett och annat som inte kändes bra nog.
Exempelvis detta med att hoppa iväg vid motstånd.
Med ert envisa bidrag känns det nu mycket mer värt jobba med skrivaren.
Stort tack för detta!
Att få ut valv som dessa känns helt fantastiskt!
Upplösning 300µm × 300µm, vilket inte ser himla bra ut såhär nära...
Det svarta är målat, inte en andra extruder.
Utskriften i sig är planering av nästa spårbana.
Vi har haft vår K8200 sedan Kjell&Co började sälja dem.
Och det har gått ganska bra, många riktigt fina saker har skrivits ut.
Dock har det varit ett och annat som inte kändes bra nog.
Exempelvis detta med att hoppa iväg vid motstånd.
Med ert envisa bidrag känns det nu mycket mer värt jobba med skrivaren.

Att få ut valv som dessa känns helt fantastiskt!

Det svarta är målat, inte en andra extruder.
Utskriften i sig är planering av nästa spårbana.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snyggt. Skönt att du fick ordning på den. God Fortsättning.