Gitarrrörförstärkare modell HiFi
- lillahuset
- Gått bort
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi
Ångest 
Jag ber om ursäkt för min framfart igår.
Jag överreagerade.
Jag vill speciellt be dig superx om ursäkt.
Världens sämsta ursäkt är att jag började dricka mina 2,8:or alldeles för tidigt på dagen...
MVH/Roger

Jag ber om ursäkt för min framfart igår.
Jag överreagerade.
Jag vill speciellt be dig superx om ursäkt.
Världens sämsta ursäkt är att jag började dricka mina 2,8:or alldeles för tidigt på dagen...
MVH/Roger
- lillahuset
- Gått bort
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Åter till ämnet 
Jag är på väg att bygga en ny och bättre högspänningregulator (KVR).
Jag älskade nämligen den slutrörs-dist den gav upphov till (därav känsligheten
).
Problemet är att den är extremt logaritmisk, man får liksom 221V kl:7 och 73V kl: 8 vilket inte blir många grader den linjära potentiometer hinner jobba innan spänningen är lägre än användbart (distpoten ska ha den riktningen för jag vill ha max dist vid max CW utslag).
Jag vill att hela poten ska vara med dvs typ 221V vid kl:7 och ~50V vid kl:17 (eftersom under 50V lever knappt EL84).
En Vz-multiplier kan tecknas
\(U_c=(\frac{R_{upp}}{R_{ned}}+1)*Vz\)
Om nu Rupp+Rned=100k så kan vi göra en numerisk uppskattning (som jag visserligen gjort tidigare men som inte blev så bra).
Vi kopplar så vi får högst spänning först, då har vi att Rupp>>Rned.
Säg att vi har en faktor 10 dvs typ 90k/10k (och nära fullt utslag), då ska 10*Vz=221V.
Alltså ska Vz vara c.a 20V.
Och om nu Vz är 20V så får vi Rupp/Rned=2 för 60V.
Eller 66k/33k.
Vilket inte är så jättelång vinkel från 90k/10k
Det blir inte så bra
-----------------------------------------------------------------------------
Vänta lite, jag har ju maxspänning vid max utslag (helt strypt trissa, Rbe=0), då kan vi säga 100k/0k.
Säg att jag sen vill ha 10k/90k, vadå ska jag försöka dämpa Vz?
Det slår mig nu att min KVR har ett konstruktionsfel, jag måste nyttja fixt Rbe och potten från bas till utgång istället.
Så säg att jag sätter 10k som Rbe och 100k-poten ovanpå, då är Rned alltid 10k.
Samma formel gäller.
Lägstaspänning blir nu Vz (Rupp=0).
Om vi säger att 10% av en pot är garanterat lättinställt (1% är för lågt, oftast).
Då vill jag ha max runt 90k på poten, 90k/10k+1=10 så Vz=221V/10=20V (där jag får lite mer ty 100k/10k går ju att nå).
Med andra ord ska min KVR-13B ha Rbe=10k, Vz=20V och Pot=Rupp=100k.
Då får jag en relativt linjär spänningsreglering från 20V till 220V, väl?
Oro...Vad händer med effektutvecklingen i Rned (10k)?
Låg spänning kommer finnas där när poten är kortsluten (ingen multiplicering) dvs 20V@10k, hög spänning kommer finnas där när poten är maxad dvs 220V@100k...OK
MVH/Roger

Jag är på väg att bygga en ny och bättre högspänningregulator (KVR).
Jag älskade nämligen den slutrörs-dist den gav upphov till (därav känsligheten

Problemet är att den är extremt logaritmisk, man får liksom 221V kl:7 och 73V kl: 8 vilket inte blir många grader den linjära potentiometer hinner jobba innan spänningen är lägre än användbart (distpoten ska ha den riktningen för jag vill ha max dist vid max CW utslag).
Jag vill att hela poten ska vara med dvs typ 221V vid kl:7 och ~50V vid kl:17 (eftersom under 50V lever knappt EL84).
En Vz-multiplier kan tecknas
\(U_c=(\frac{R_{upp}}{R_{ned}}+1)*Vz\)
Om nu Rupp+Rned=100k så kan vi göra en numerisk uppskattning (som jag visserligen gjort tidigare men som inte blev så bra).
Vi kopplar så vi får högst spänning först, då har vi att Rupp>>Rned.
Säg att vi har en faktor 10 dvs typ 90k/10k (och nära fullt utslag), då ska 10*Vz=221V.
Alltså ska Vz vara c.a 20V.
Och om nu Vz är 20V så får vi Rupp/Rned=2 för 60V.
Eller 66k/33k.
Vilket inte är så jättelång vinkel från 90k/10k
Det blir inte så bra

-----------------------------------------------------------------------------
Vänta lite, jag har ju maxspänning vid max utslag (helt strypt trissa, Rbe=0), då kan vi säga 100k/0k.
Säg att jag sen vill ha 10k/90k, vadå ska jag försöka dämpa Vz?

Det slår mig nu att min KVR har ett konstruktionsfel, jag måste nyttja fixt Rbe och potten från bas till utgång istället.
Så säg att jag sätter 10k som Rbe och 100k-poten ovanpå, då är Rned alltid 10k.
Samma formel gäller.
Lägstaspänning blir nu Vz (Rupp=0).
Om vi säger att 10% av en pot är garanterat lättinställt (1% är för lågt, oftast).
Då vill jag ha max runt 90k på poten, 90k/10k+1=10 så Vz=221V/10=20V (där jag får lite mer ty 100k/10k går ju att nå).
Med andra ord ska min KVR-13B ha Rbe=10k, Vz=20V och Pot=Rupp=100k.
Då får jag en relativt linjär spänningsreglering från 20V till 220V, väl?
Oro...Vad händer med effektutvecklingen i Rned (10k)?
Låg spänning kommer finnas där när poten är kortsluten (ingen multiplicering) dvs 20V@10k, hög spänning kommer finnas där när poten är maxad dvs 220V@100k...OK

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag gnuggat min nya KVR 
I morgon ska jag etsa bort kopparn och borra några hål (1mm).
En enda bygel krävdes.
Gnuggsymboler, det är sann prototypanda det
MVH/Roger
PS
Gnuggpennan tillverkade jag förresten i slöjden när jag var typ 15 år dvs över 30 år sedan

I morgon ska jag etsa bort kopparn och borra några hål (1mm).
En enda bygel krävdes.
Gnuggsymboler, det är sann prototypanda det

MVH/Roger
PS
Gnuggpennan tillverkade jag förresten i slöjden när jag var typ 15 år dvs över 30 år sedan

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- lillahuset
- Gått bort
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag kapat till mitt kort och gjort ett fästhål.
Fick ta till min mini-bågfil för den stora ryckte för mycket i kortet.
Tom den lilla ryckte så mycket att det skakade i arbetsbänken.
Funderar på om jag satt tänderna åt rätt håll (sågar hemåt).
Men det var så dom sa till mig på Järnia att jag skulle montera bladen.
MVH/Roger
Fick ta till min mini-bågfil för den stora ryckte för mycket i kortet.
Tom den lilla ryckte så mycket att det skakade i arbetsbänken.
Funderar på om jag satt tänderna åt rätt håll (sågar hemåt).
Men det var så dom sa till mig på Järnia att jag skulle montera bladen.
MVH/Roger
Bli inte arg när någon skänker tråden lite grundläggande info om slutsteg.rogerk8 skrev:Skitsnack
Symmetrin i klippningen är ju det som är vackert.
Mest okulärt kanske men jag har allt hört på PP-förstärkare (som jag själv byggt) som klipper må du tro och jag tycker det låter super!
Det är ju det som är "mjuk" klippning per definition, fattar inte vad ni svamlar om
MVH/Roger
PS
Edit: tog bort fylle-PS

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Då var det dags för etsning 
MVH/Roger
PS
Etsningen tog tid, kanske 20 minuter. Ett tag trodde jag Natriumpersulfatet var gammalt alternativt att vätskan hade gått och blivit för kall (ska vara >50C men jag körde bara max varmt vatten ur kran i ett par minuter...)

MVH/Roger
PS
Etsningen tog tid, kanske 20 minuter. Ett tag trodde jag Natriumpersulfatet var gammalt alternativt att vätskan hade gått och blivit för kall (ska vara >50C men jag körde bara max varmt vatten ur kran i ett par minuter...)
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 maj 2016, 19:09:18, redigerad totalt 2 gånger.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har kopplat in min stegtrafo (2 steg bara dvs 55V & 110V) till borrstativet (med en borrmaskin som bara kan låsas på max...) och sedan räknat ut att jag bara kan köra på 55V ty 88VA-trafo och 55V blir c.a 1/16*550W (där borrmaskinen är på 550W) dvs c.a 34W som passar stegtrafon.
Vad som passar ännu bättre är dock varvtalet
MVH/Roger
Vad som passar ännu bättre är dock varvtalet

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Färdigborrat, alla hål=1mm.
Gick makalöst bra, jag satt bra, kom nära objektet, varvtalet var bra, jag knäckte aldrig borret.
Enda negativa var att en klämbricka hoppade loss ett par gånger ur leden som handtaget sitter i, andra gången det hände klämde jag ihop klämbrickan lite i skruvstädet och monterade den på borrstativet.
Hoppas det håller
MVH/Roger
PS
Vet inte ens om det heter klämbricka men det är som en öppen bricka som man liksom snäpper på i ett spår på en axel, om ni förstår vad jag menar.
Gick makalöst bra, jag satt bra, kom nära objektet, varvtalet var bra, jag knäckte aldrig borret.
Enda negativa var att en klämbricka hoppade loss ett par gånger ur leden som handtaget sitter i, andra gången det hände klämde jag ihop klämbrickan lite i skruvstädet och monterade den på borrstativet.
Hoppas det håller

MVH/Roger
PS
Vet inte ens om det heter klämbricka men det är som en öppen bricka som man liksom snäpper på i ett spår på en axel, om ni förstår vad jag menar.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Alla komponenter monterade 
Hade caddat lite fel tyvärr så jag fick improvisera lite
Blev bra ändå, trots avsaknad av alla fjantiga Eagle (m.fl) detaljer
MVH/Roger

Hade caddat lite fel tyvärr så jag fick improvisera lite

Blev bra ändå, trots avsaknad av alla fjantiga Eagle (m.fl) detaljer

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag planerat bygget av filtret.
Det har i grund och botten samma struktur som filtrena i mina högtalare (KLS) men jag har lagt till lite saker som gör att förstärkaren alltid ser 4 Ohm oavsett inställning.
Jag vet inte om detta är så nödvändigt men för mig känns det bäst när en rörförstärkare alltid lastas med ungefär nominell last.
Så oavsett om man väljer att Högpassa (dvs filtrera bort lite lågfrekvens hos basen) eller att Lågpassa (dvs helt enkelt stänga av diskanten) så kommer KGA alltid se 4 Ohm.
Filtret ser rörigt ut så det gäller att tänka till när jag bygger det, dock har det en grundstruktur som underlättar.
Nästa steg i bygget av min KGA, bygg filtret, installera filtret, koppla in senaste högtalaren KLS-93C (BiWired), montera HP/LP-brytarna i panelen, installera KVR och ring polaren och be honom ta med sig en gitarr
MVH/Roger
Det har i grund och botten samma struktur som filtrena i mina högtalare (KLS) men jag har lagt till lite saker som gör att förstärkaren alltid ser 4 Ohm oavsett inställning.
Jag vet inte om detta är så nödvändigt men för mig känns det bäst när en rörförstärkare alltid lastas med ungefär nominell last.
Så oavsett om man väljer att Högpassa (dvs filtrera bort lite lågfrekvens hos basen) eller att Lågpassa (dvs helt enkelt stänga av diskanten) så kommer KGA alltid se 4 Ohm.
Filtret ser rörigt ut så det gäller att tänka till när jag bygger det, dock har det en grundstruktur som underlättar.
Nästa steg i bygget av min KGA, bygg filtret, installera filtret, koppla in senaste högtalaren KLS-93C (BiWired), montera HP/LP-brytarna i panelen, installera KVR och ring polaren och be honom ta med sig en gitarr

MVH/Roger