PDP-8a renovering
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Hmm,
Det verkar finnas ännu fler varianter.
8A205, 8A405, 8A425 och 8A625 verkar också vara varianter med halvledarminne. Alla finns i dokumentet jag länkade till tidigare.
Sen verkar det finnas några desktop varianter också.
Det verkar finnas ännu fler varianter.
8A205, 8A405, 8A425 och 8A625 verkar också vara varianter med halvledarminne. Alla finns i dokumentet jag länkade till tidigare.
Sen verkar det finnas några desktop varianter också.
- anders_bzn
- Kontakt:
På grund av orsaker som jag inte tänker skriva om här så går detta projektet extremt långsam just nu. Jag har inte lagt ner det utan det fortsätter sakta, sakta...
Pysslade en timme med diskstationen igår, det verkar som amplituden på signalen från läshuvudena är lägre än vad det ska vara. Ska försöka justera denna (det finns en potentiometer att skruva på "read/write module"). Får samma signal från båda huvudena vilket tyder på att båda är hela (alternativt döda).
Tog en liten sekvens när jag mätte accesstiden för att söka mellan spår 0 och 255, så kallad "oscillating seek". Tiden det tar är 84ms.
Liten bild för att visa de olika delarna i diskstationen. Läshuvudet som man kan se röra sig i videon sitter under "read/write module". i Videon så är en diskpacke laddad. "Read/write module" är upplyft och står på högkant på DC servot/nätdelen.
Pysslade en timme med diskstationen igår, det verkar som amplituden på signalen från läshuvudena är lägre än vad det ska vara. Ska försöka justera denna (det finns en potentiometer att skruva på "read/write module"). Får samma signal från båda huvudena vilket tyder på att båda är hela (alternativt döda).
Tog en liten sekvens när jag mätte accesstiden för att söka mellan spår 0 och 255, så kallad "oscillating seek". Tiden det tar är 84ms.
Liten bild för att visa de olika delarna i diskstationen. Läshuvudet som man kan se röra sig i videon sitter under "read/write module". i Videon så är en diskpacke laddad. "Read/write module" är upplyft och står på högkant på DC servot/nätdelen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hur pass mycket svagare än "väntat" är signalen från läshuvudena?
Det sitter ju förstärkare någonstans för signalen från huvudena. Mäter du före eller efter den? Kan tänka mig att det bara sitter en förstärkare för båda huvudena någonstans på vägen, så den kan ju vara problemet om du ser samma sak från båda huvudena.
Det sitter ju förstärkare någonstans för signalen från huvudena. Mäter du före eller efter den? Kan tänka mig att det bara sitter en förstärkare för båda huvudena någonstans på vägen, så den kan ju vara problemet om du ser samma sak från båda huvudena.
> Tog en liten sekvens...
"Det här videoklippet är privat".
"Logga in om videoklippets ägare har gett dig åtkomst".
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag mäter på förstärkaren ("read/write module"), där finns en testpunkt som man ska mäta på. Man väljer huvud med en bygel på logikkortet (om man har den versionen jag har). Amplituden längs in på skivan ska vara ~650mV och längst ut max 2,5V. Jag har 400mV amplitud längs ut på skivan... Det kan vara "read/write module" som är kass. Intressant test förövrigt, man ska lossa en kabel till servoförstärkaren under drift så man kan flytta huvudet över disken manuellt.bqt skrev:Hur pass mycket svagare än "väntat" är signalen från läshuvudena?
Jag har fiskat upp en RL01 station till ur förrådet, tänkte rengöra den och testa den också. Det visade sig vara så att jag har 6st RL01 och 3st RL02 om jag hittade alla.
Men, ja det ska vara fixat nu...sodjan skrev:> Tog en liten sekvens...
- anders_bzn
- Kontakt:
Man kan läsa kapitel 3 i denna (sidan 68 i pdf:en): http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... hAug82.pdf im man är mycket intresserad.
Anders, jag skulle ju tippa på att förstärkaren skulle vara problemet då. Modulen som börjar bli gammal.
- anders_bzn
- Kontakt:
bqt: Du hade rätt, precis som jag själv misstänkte. Om man tittar på bilden nedan ser man förstärkaren utan locket på. Man ser två potentiometrar, den ena är lackad. Den justerar man amplituden på signalen från läshuvudet om driven som den sitter i är en RL01. Det räckte att knacka på potten så hoppade signalen helt vilt i amplitud. Så jag motionerade den en aning, som man gör på knastriga volymreglage i gamla förstärkare. Sen när amplituden var stabil så körde jag testen igen och det gick igenom. Och jag som släpat hem en reserv RL01:a...

Förstärkaren öppen. I förstärkarkretsen sitter det två UA733, videoförstärkar-IC, finns fortfarande att köpa på ELFA.

Mäter amplituden på servoburstarna. Triggar på "sector pulse"

Mätuppställingen. Där oscilloskopet står ska CPU:n sitta.

Här ser man hela läshuvudet och positioneringsmekanismen.

Läshuvud från sidan som ligger an mot disken.

Andra sidan. Jag fick detta när jag var i Harlösa i förra veckan. Behöver inte använda det just nu.

Fick även detta. Källkoden till VMS 4.0 på microfishie, jag räknade ut att boxen innehåller ca 91.000 A4-sidor.

Förstärkaren öppen. I förstärkarkretsen sitter det två UA733, videoförstärkar-IC, finns fortfarande att köpa på ELFA.

Mäter amplituden på servoburstarna. Triggar på "sector pulse"

Mätuppställingen. Där oscilloskopet står ska CPU:n sitta.

Här ser man hela läshuvudet och positioneringsmekanismen.

Läshuvud från sidan som ligger an mot disken.

Andra sidan. Jag fick detta när jag var i Harlösa i förra veckan. Behöver inte använda det just nu.

Fick även detta. Källkoden till VMS 4.0 på microfishie, jag räknade ut att boxen innehåller ca 91.000 A4-sidor.
- anders_bzn
- Kontakt:
Ja, det fungerade inte länge... Jag skruvade ihop driven och körde testet igen. Då fungerade inte. Så jag letade upp en nu trimpotentiometer på 2K och plockade ut och isär "read/write module".
När jag fick ut kortet och vände på det hittade jag detta:

En kalllödning, med åren så slutade det att fungera.

Rensade ur tennet, på med extra fluss och lödde om lödningen. Kopplade in modulen och driven fungerade!
När jag fick ut kortet och vände på det hittade jag detta:

En kalllödning, med åren så slutade det att fungera.

Rensade ur tennet, på med extra fluss och lödde om lödningen. Kopplade in modulen och driven fungerade!
- anders_bzn
- Kontakt:
Efter att ha fått igång diskstationerna så var det dags för den dubblas diskettstaionen, en RX01 att bli inkopplad.

RX01, dubbla 8" stationer. Kapaciteten är 256kbytes eller 128kword (12bit words). IBM 3740 format. Intresant är att RX02 kan läsa/skriva RX01 disketter. Började med att mäta spänningarna i nätaggregatet och det såg bra ut.

Sen måste man ha en floppykontroller i datorn. RX8E, M8357. Kabeln är lång så jag kan fortfarande ha datorn stående på arbetsbänken och floppydiskstationen i racket. Praktiskt, men det börjar bli några kablar över golvet nu. Ska fundera på hur långt jag ska ta detta innan jag lyfter in datorn i racket. Man kan ha samma floppydiskstation till PDP11, men då med en annan kontroller. Jag har fler...
Sen körde jag delar av testprogramet och inget fungerade. Det visade sig att kabeln var felvänd. Ändan som jag kopplat in satt som i dokumentationen så jag delade RX01:an och såg att den var vänd där. Jag har testat med hjälp av testprogrammet, eller delar av det som heter AIRXA. Jag kunde inte eller rättare sagt ville inte göra något läs/skrivtest eftersom jag inte hade några tomma disketter hemma. De jag har vill jag inte skriva sönder. Jag tror jag har tomma i "museét" så jag får plocka upp några där nästa gång jag har vägarna förbi. De delar som jag kunde testa fungerade bra!

En bild på kontrollerkortet, detta är troligen bytt eftersom datummärkningarna på kretsarna skvallrar om att det är tillverkat runt 1985. Resten av maskinen verkar vara byggd 1977.

Sen den eviga frågan (på cctech) är DEC8881 ekvivalent med SN7439. Vad tror ni, jag tror det är samma sak. Denna sitter på kontrollerkortet.

RX01, dubbla 8" stationer. Kapaciteten är 256kbytes eller 128kword (12bit words). IBM 3740 format. Intresant är att RX02 kan läsa/skriva RX01 disketter. Började med att mäta spänningarna i nätaggregatet och det såg bra ut.

Sen måste man ha en floppykontroller i datorn. RX8E, M8357. Kabeln är lång så jag kan fortfarande ha datorn stående på arbetsbänken och floppydiskstationen i racket. Praktiskt, men det börjar bli några kablar över golvet nu. Ska fundera på hur långt jag ska ta detta innan jag lyfter in datorn i racket. Man kan ha samma floppydiskstation till PDP11, men då med en annan kontroller. Jag har fler...
Sen körde jag delar av testprogramet och inget fungerade. Det visade sig att kabeln var felvänd. Ändan som jag kopplat in satt som i dokumentationen så jag delade RX01:an och såg att den var vänd där. Jag har testat med hjälp av testprogrammet, eller delar av det som heter AIRXA. Jag kunde inte eller rättare sagt ville inte göra något läs/skrivtest eftersom jag inte hade några tomma disketter hemma. De jag har vill jag inte skriva sönder. Jag tror jag har tomma i "museét" så jag får plocka upp några där nästa gång jag har vägarna förbi. De delar som jag kunde testa fungerade bra!

En bild på kontrollerkortet, detta är troligen bytt eftersom datummärkningarna på kretsarna skvallrar om att det är tillverkat runt 1985. Resten av maskinen verkar vara byggd 1977.

Sen den eviga frågan (på cctech) är DEC8881 ekvivalent med SN7439. Vad tror ni, jag tror det är samma sak. Denna sitter på kontrollerkortet.
-
- Kontakt:
Visst är det så att de är identiska. Sedan är det vissa som påstår att det är en specialselektion som märks DEC8881. Det tror jag inte riktigt på. DEC har nog bara valt att namnge dem DEC för att skapa ett standardsortiment av komponenter att använda. Tror inte DEC skulle kosta på sig specialselektioner.Sen den eviga frågan (på cctech) är DEC8881 ekvivalent med SN7439. Vad tror ni, jag tror det är samma sak. Denna sitter på kontrollerkortet.
Ursprungligen är det ju Signetics N8881 som kom i deras 8000-serie av TTL kretsar (fajten mellan om det skulle heta SN74xx, F96xx/F93 eller DM8xxx eller N8xxx, beroende på tillverkare. TI vann). Sedan gjorde TI N8881 och döpte den till 7439. Det är vad jag tror.
- anders_bzn
- Kontakt:
- anders_bzn
- Kontakt:
Så för att testa färdigt diskstationerna behövde jag tomma disketter. De fiskade jag upp i helgen när jag var i museét en kort sväng. Jag passade på att ställa tillbaks en RL01 då jag inte behövde den längre, de andra två är lagade. Jag passade dock på att plundra den på glödlampor eftersom några av de som sitter i fronten på de andra stationerna är kass. Jag insåg också varför READY lampan inte lös på denna trots att den varvade upp och lät "bra". READY lampan visade sig vara kolsvart. En XT som jag fått och annat fick också följa med. Platsen behövs till annat inom kort.

Jag laddade i två tomma 8" disketter, speciellt formaterade för RX01, oanvända i diskettfacken. Sen startade jag testet. Ganska snart insåg jag att något var fel. Endast drive 0, den till vänster fungerade. Efter ha lyft det översta kortet kunde man se ner i driven och då såg jag att läshuvudet till drive 1 inte rörde sig alls.

Från andra hållet. Man ser läshuvudet om man tittar ovanifrån till höger av kortet om man tittar ner. Fick demontera även detta kortet för att komma åt. Ville komma år och rengöra huvudena så jag tänkte att det var lika bra att kolla hur mekaniken såg ut.

Läshuvudet som skjuts fram och tillbaka av en skruv. Notera att man bara läser ena sidan på disketten, underifrån. Skruven drivs av en stegmotor (direktdriven). Jag försökte vrida skruven men den satt fast! I driven som fungerade gick den lätt. Jag vred lite försiktigt och den lossade snällt. Vred den fram och tillbaks några gånger så att fettet kletade ut sig, sen gick den lätt! Provade testprogrammet igen och visst fungerade det! Nu har jag en fungerade RX01:a till min 8a!

Jag laddade i två tomma 8" disketter, speciellt formaterade för RX01, oanvända i diskettfacken. Sen startade jag testet. Ganska snart insåg jag att något var fel. Endast drive 0, den till vänster fungerade. Efter ha lyft det översta kortet kunde man se ner i driven och då såg jag att läshuvudet till drive 1 inte rörde sig alls.

Från andra hållet. Man ser läshuvudet om man tittar ovanifrån till höger av kortet om man tittar ner. Fick demontera även detta kortet för att komma åt. Ville komma år och rengöra huvudena så jag tänkte att det var lika bra att kolla hur mekaniken såg ut.

Läshuvudet som skjuts fram och tillbaka av en skruv. Notera att man bara läser ena sidan på disketten, underifrån. Skruven drivs av en stegmotor (direktdriven). Jag försökte vrida skruven men den satt fast! I driven som fungerade gick den lätt. Jag vred lite försiktigt och den lossade snällt. Vred den fram och tillbaks några gånger så att fettet kletade ut sig, sen gick den lätt! Provade testprogrammet igen och visst fungerade det! Nu har jag en fungerade RX01:a till min 8a!
utmärkt! hur många ord får man in på en RX01-floppy. Och kan man formatera dom själv?
- anders_bzn
- Kontakt:
Kapaciteten är 256kbytes eller 128kword (12bit words). IBM 3740 format. FM kodning. Man tappat alltså 1/3 av kapaciteten om man kör med 12bitars ord.
Man kan inte formatera disketterna själv (vad jag vet).
Man kan inte formatera disketterna själv (vad jag vet).