Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
En fråga till er som kör med ramp 1.4 och Allegro drivare. Mellan vilka punkter ska jag mäta för att ställa in rätt referensspänning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ElectricMan
- Kontakt:
Röd prob på potentiometerratten och svart prob på GND. 
Här finns även mer info.
http://reprap.org/wiki/Pololu_stepper_driver_board

Här finns även mer info.
Minus mot GND och plus lägger du mot potentiometern.
Nu är jag nybörjare när det gäller 3D skrivare och dess delar, men visst går det bra att byta ut standard extrudern mot en Mendel Mini i efterhand?janbjorn skrev:Den enda ändringen mot original-BOM jag skulle rekommendera är att köra med Mendels Mini extruder istället för den som är föreslagen i original BOM.
Tack! Schysst dokument, perfekt med länkarna så har man någonstans att börja. Gjorde en egen igår som tyvärr är tom än. Ska in på stan efter helgen och kolla vad jag kan få tag på lokalt. Hittar jag alla bultar, muttrar och brickor så vore det guld.
Tyvärr är jag (som de flesta här, verkar det som) inne på svarta OpenBeam och bultar som nog försvårar en hel del, men... ska man lägga ut runt 7k så ska den se ut som man vill också, hehe.
Fördelen med att skaffa en Mendel Mini från början är att extrudern i orginal BOM kräver en växlad NEMA 17 motor som är lite svårare att få tag på och framför allt dyrare, dessutom har du möjligheten att manuellt mata fram fillament genom att rotera det stora kugghjulet på mini'n.Shunt skrev: Nu är jag nybörjare när det gäller 3D skrivare och dess delar, men visst går det bra att byta ut standard extrudern mot en Mendel Mini i efterhand?
Kan nämna att jag inte börjat bygga min kossel än så det är ingen garanti att alla delar i mitt dokument passar ihop, men jag hoppas jag tänkt rätt, det mesta är ihopklipp från dhr och simplys byggen.Shunt skrev: Tack! Schysst dokument, perfekt med länkarna så har man någonstans att börja. Gjorde en egen igår som tyvärr är tom än. Ska in på stan efter helgen och kolla vad jag kan få tag på lokalt. Hittar jag alla bultar, muttrar och brickor så vore det guld.
Tyvärr är jag (som de flesta här, verkar det som) inne på svarta OpenBeam och bultar som nog försvårar en hel del, men... ska man lägga ut runt 7k så ska den se ut som man vill också, hehe.
Försökte få MakerBeam.eu att börja sälja svarta skruvar i kossel-kit, vilket de tyckte var en bra ide, fast de har lite annat att prioritera först.
ha-begäret blev för stort.. 
Något tipps på hur man enklast mäter av alla leder när man drar fast skruven?
Trisst att bara "dra ihop det" och så visar det sig att det är snett och galet.
Mycket kvar och mycket som ej är beställt.
Nästa steg blir att hitta lämpliga motorer samt bestämma sig för vilken elektronik man skall köra.
Har "de vanliga" korten alla stöd för denna typ av konfig?
Eller dom kanske stödjer samma mjukvara som fungerar med dessa printers?

Nästa steg blir att hitta lämpliga motorer samt bestämma sig för vilken elektronik man skall köra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sitter och beställer delar till mitt kosselprojekt, men har fortfarande inte bestämt mig för elektroniken. Hur kommer det sig att man ser alla RAMPS och azteeg´s osv med fläkt. Men de flesta Melzi utan.
Kollade på en polares mendel idag, han kör RAMPS på den och jag upplevde att motorerna lät mycket mer på den än på min. Samma maskin i övrigt. Lägre PWM frekvens på RAMPS ? Jag kör Melzi.
Krav på kosseln är :
LCD
Extra fläkt utgång
skall fungera under pronterface, repetier och Cura.
Löser alla kort detta ?
Kollade på en polares mendel idag, han kör RAMPS på den och jag upplevde att motorerna lät mycket mer på den än på min. Samma maskin i övrigt. Lägre PWM frekvens på RAMPS ? Jag kör Melzi.
Krav på kosseln är :
LCD
Extra fläkt utgång
skall fungera under pronterface, repetier och Cura.
Löser alla kort detta ?
Jo, minns att jag läste det. Det finns en Swedol-butik i stan, så får se vad de har. Men visst vore det mycket värt om det fanns hyfsade Kossel-paket att köpa.G4jm0r skrev: Försökte få MakerBeam.eu att börja sälja svarta skruvar i kossel-kit, vilket de tyckte var en bra ide, fast de har lite annat att prioritera först.
Och visst, tar ditt dokument för vad det är, men det är helt klart en bra utgångspunkt.
Vad, om man utgår från original BOM, behövs byta ut för att köra en Mendel Mini? Det "svåraste" är väl de utskriva delarna. Får kolla upp prisskillnaden på NEMA motorn. Känns lite som om jag helst bygger ihop en standard, så får den bygga nya delar åt sig själv sen.
Går man upp i profil till 20x20 så finns det lite fler alternativ.
Var själv påväg att köra det innan jag köpte från makerbeam.
Dock svårt att få svarteloxerat om det är viktigt för ens bygge.
Var själv påväg att köra det innan jag köpte från makerbeam.
Dock svårt att få svarteloxerat om det är viktigt för ens bygge.
Tack, det var precis vad jag letade efter. Det visade sig efter mätning att den ena motorn drog dubbelt så mycket ström mot vad den var specad för. Inte undra på att den var mycket varmare än de övrigaElectricMan skrev:Röd prob på potentiometerratten och svart prob på GND.
Här finns även mer info.

Som jag förstått det så styr firmwaren hur korten ska jobba, så om kortet har stöd för (minst) 4 motorer så är det lugnt. Det är alltså ingen skillnad fysiskt på ett kort till en X-Y-Z-maskin och till en Kossel.mippen skrev:ha-begäret blev för stort..
Så om jag förstått det rätt, så om man skickar info att printhuvudet ska röra sig 30mm i X-led till ett kort med Kossel-firmware så kommer den att röra alla 3 motorerna för att huvudet ska röra sig exakt 30mm i X-led och 0mm i Y och Z-led. På en traditionell X-Y-Z-maskin så kör den såklart bara X-motorn.
-
För er med lite större bas på deltan (300mm eller mer) så har lidl from idag en bakform med rund, värmebeständig glasbotten dia 260mm, för 69:90kr.
Puttiplatt
Puttiplatt
Bra tips, hoppas dom har den här i Gävle också 

Verkar inte finnas i Järfälla iallafall, men det verkar finnas silikondukar om man vill göra egen hotbed
Börjar vara hyfsat nöjd med inköpslistan (tror jag). Tyvärr helt tomt på inköpt-kolumnen än.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing
Det jag saknar (om jag inte missat nåt, kolla gärna) är PSU, ramen och de utskrivna delarna.
Säkerhetsnål och krympslang borde gå hitta på stan.
PSU ska jag gräva lite hemma först, borde ha nån passande liggande, och ramen är det väl bara att vänta på svarta eller bita ihop och köra "ofärgat".
Det jag inte fått att gå ihop än är skruvar/bultar, men påsen från tridprinting borde väl innehålla det mesta. Annars har de en påse för Kossel Legacy också. Går ju köpa en av varje.
Sen gissar jag att det behövs lite kablage för montering men det borde gå hitta lokalt också, så länge det inte är nåt speciellt.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing
Det jag saknar (om jag inte missat nåt, kolla gärna) är PSU, ramen och de utskrivna delarna.
Säkerhetsnål och krympslang borde gå hitta på stan.

PSU ska jag gräva lite hemma först, borde ha nån passande liggande, och ramen är det väl bara att vänta på svarta eller bita ihop och köra "ofärgat".
Det jag inte fått att gå ihop än är skruvar/bultar, men påsen från tridprinting borde väl innehålla det mesta. Annars har de en påse för Kossel Legacy också. Går ju köpa en av varje.
Sen gissar jag att det behövs lite kablage för montering men det borde gå hitta lokalt också, så länge det inte är nåt speciellt.