Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Walle, jag tänker nog mig att jag skruvar på en mindre skiva ovanpå denna om jag behöver några andra mått eller fäste för jigar.

Har någon koll på en vattenskärningsfirma i Stockholm? Tänkte jag ändå skulle ta och kolla upp en eller ett apr alternativa firmor till den jag har hittat som ligger utanför Sundsvall.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Autocut i frihamnen. Stockholms vattenskärning och Profilteknik i Järfälla. Devex i Skarpnäck (laser).
Agwan

Inlägg av Agwan »

Autocut verkar bara kunna vattenskära, ingen gängning. Det kanske är kostnadseffektivt att jag gör den själv, men jag behöver någon form av jig för att få gängningen rak och centrerat i hålen.

Stockholms vattenskärning har jag inte fått tag i rätt person på. Får göra ett till försök på måndag.

Profilteknik har fått en offertförfrågan.

Jag provade inte med Devex eftersom de kör laser. Jag pratade nämligen med SAMAB härom dagen och i deras laser skär de max 12mm alu. För övrigt så gillar jag SAMAB för plåtarbeten. De brukar ha vettiga priser och trevliga och kunniga personer att diskutera med.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

någon form av jig
En svarvad hylsa så får du styrning.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Du tänker att hylsan är ganska så stor så att den blir plan mot skivan, och så styr den mot gängtappens skär. Gör man den i något speciellt material då så att den inte skadas av skären?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du behöver ju bara styrning till skaftet så hål för skären kan ju vara större.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Man får ha en ganska så lång tapp då bara, så borde det lösa sig. Vi får se vem som ger ett bra intryck och pris.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ganska så lång tapp
Eller en tapp med kort skärande del ;)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Efter en flytt och över ett år så är det dags att börja titta på tooling-platen igen. Maskinen är kortad också som det var tänkt. Min X-skruv var ju inte tillräckligt lång och maskinen var lite för lång för att det skulle bli smidigt i nya rummet.

Nu skall skivan iaf beställas, jag har ritningen klar. Frågan är bara vilken legering jag skall välja. Jag har för mig att när jag diskuterade med en vattenskärningsfirma tidigare så föreslog de 6061 eller 6063.

Det behöver ha en så hård yta som möjligt utan att bli något väldigt exotiskt så att prislappen sticker iväg. Men något som passar en tooling-plate helt enkelt. Några tips?
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Jag har jobbat med aluminium i olika kvalitéer i 30 år och min uppfattning är att du ska välja mellan 6061-T6 och 6082-T6.
Det är viktigt att du får varmåldrad plåt: -T6 eller variant av det exvis T651. Varmåldringen betyder att materialet är betydligt "starkare". Vi (företaget som jag jobbat i) använde mycket i 5754 som är rätt populärt oxå men jag avråder bestämt från det för ditt användningsområde. 6082 (Detsamma som vår gamla svenska standard 4212) är ett mycket bra material att fräsa, borra och gänga i.
Det jag skulle titta på är Brinellhårdheten eller med andra ord, lite populärt uttryckt, materialets hårdhet. 5754 har HB50-65 beroende på hur det är valsat, men 6082 har HB90 ungefär. Den högre hårdheten gör enkelt uttryckt att bordet blir tåligare mot repor osv. Du kan läsa mer i bifogad länk om du vill http://www.alutrade.se/teknik/teknisk-i ... alsat.html där kan du f.ö. hitta en massa annat om aluminiums egenskaper om du vill.
Om du ska ha en massa gängade hål i plåten så skulle jag kräva att hålen är borrade och inte vattenskurna (om nu det var/är ett alternativ). Insatsgängor (typ Helicoil) är bra men dyrt om du inte monterar insatserna själv. Ett alternativ kan kanske vara att gänga hålen med en icke spånskärande gängtapp, rullgängtapp eller vad man nu vill kalla dem. Det ger en mycket starkare gänga än en skuren dito, både rent hållfasthetsmässigt och även ur "utslitningssynpunkt". Jag har dock svårt att säga HUR mycket bättre insatsgängor är... de är dock helt klart bättre i bägge avseenden.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har snackat igenom skivan med en firma och de skulle göra med helicoil. Jag har även beställt skivan av dem, men sedan jag sade ok, då kör vi, så har de fullständigt ignorerat mig. Det var ett år sedan. Så nu skall jag försöka igen med en ny firma.

Min tanken var nu att bara vattenskära skivan och sedan gängar jag alla hålen hos mig. Det blir en del jobb, men förmodligen en hel del billigare. Jag skall såklart snacka med nya firman om vad de säger om att göra det jobbet.

Jag kan ju höra med dem vad de säger om 6061-T6 och 6082-T6 och så kan de kolla om det är någon prisskillnad med. Ringer förmodligen under morgondagen.

Tackar för tipsandet Gunnar.
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Om du inte får det svar du önskar så kolla med http://www.alumeco.se/
Jag har idag tisdag beställt en 20mm plåt 7075 till mitt fräsprojekt (som kanske visas här så småningom).
De sågar plåten till det format du vill i den kvalite du vill snabbt som... de skickar min imorgon.
Om du vill ha ett namn så prata med Björn Holmgren på deras kontor i Växjö, tel 010 476 10 41
Agwan

Inlägg av Agwan »

Fick förslaget från Alumeco att använda något gjutet planfräst istället. Som 5083 eller nått ur 7000-serien. Han skulle titta lite mer på det och skaka fram en vattenskärare som kan göra jobbet.

Vi får se hur det går.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Gjuten och värmebehandlad EN5083 är samma som vakuumtisch.de använder till sina T-spårsbord.
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Här kan du se vad gjuten och planfräst 5083 är och har för egenskaper http://www.alutrade.se/koncept/standard ... -5083.html Det används mycket till mätfixturer och som Arvidb skrev även till bord för enklare maskiner, men det är rätt ömtåligt. Det är förhållandevis mjukt, se länken. Det är mycket lätt och trevligt att bearbeta, men som sagt inte speciellt starkt eller tåligt mot repor slagmärken osv. snarare tvärtom. Insatsgänga är nödvändigt, om du ska få lite styrka och slitstyrka på gängorna.
Om du har tänkt att borra hålen själv med din högvarviga spindel så går det nog,med viss tvekan... Om du inte känner till DormerSelector så kolla här på skärdata http://selector.dormertools.com/web/swe/sv-se/mm eller direkt till data för 5083 och ett vanligt A002-borr Ø6,8 för M8 http://selector.dormertools.com/web/swe ... anks=0-1-2
Det enda jag har använt ur 7000-serien är 7075-T651 som har en sträckgräns som är mellan 3och4ggr högre än 5083 och en hårdhet som är mer än dubbelt. Men det är tjurigt att borra, brotscha och gänga. Och det har ju INTE samma snäva planhetstolerans som de gjutna och planfrästa. Så 7075 skulle jag INTE välja till ditt bord, men någon annan 70** kanske vore lämplig.
Tala gärna om vad du blev rekommenderad och vad du valde... En annan sak är väl vad det kostar oxå... den gjutna och bearbetade har jag för mig kostade en bra slant.
Slutligen: Är ditt bord inte rektangulärt eftersom det ska vattenskäras, sågning måste väl vara mycket billigare och det gör ju de flesta aluminiumgrossisterna själva.
Skriv svar