PDP-8/L Renovering
Re: PDP8 Renovering
Jag tror det var sådana där rullar farsan tog hem från jobbet när jag var liten, och som vi sen använde som ritpapper..
Fanns några kvar vid flytten, tyvärr blev dom nog slängda då.
Fanns några kvar vid flytten, tyvärr blev dom nog slängda då.
Låt mig kolla hur många rullar jag har hemma. Kanske kan jag dela med mig.
Appropå knapparna till höger så verkar det vara vanligt med diverse egna tillagg där till höger. Min ena har helt andra knappar(med fransk text) och jag har set andra varianter på ebay.
Appropå knapparna till höger så verkar det vara vanligt med diverse egna tillagg där till höger. Min ena har helt andra knappar(med fransk text) och jag har set andra varianter på ebay.
Nja, hålremsorna var ju redan utklarat. Det var skrivpapperet jag var nyfiken på.anders_bzn skrev:Du har svarat själv på din fråga.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag frågade aldrig om det när jag kontaktade Stelladata. Men det verkar ju gå att få tag på från USA.
- anders_bzn
- Kontakt:
pgpb: Det vore schysst.
Nu när vi är inne på remsor så tänkte jag dela med mig av mitt senaste förvärv. En FACIT 4045 remsläsare/remsstans! Det finns en i samlingen sidan tidigare men den är inte helt komplett.
Om denna vet jag ingenting mer är att den lyser och vissa funktioner verkar fungera. När man gör vissa saker står det bara "Err" i displayen så något verkar vara knas. Men jag har ingen manual så jag vet inte. Man verkar kunna göra inställningar och det verkar gå att ställa in baudrate så den verkar vara serieansluten. Det verkar finnas dubbla uppsättningar av dessa inställningar, dessutom finns det två DB-25 honor på baksidan så den verkar ha två portar. Vidare så verkar den klara flera sorters remsa, både 11/16" som sitter i nu och 1" remsa. Den är tillverkad 1983. Jag känner att jag måste få tag i bruksanvisningen till denna för att komma vidare, om någon har en eller vet var en sådan kan finnas så skulle det uppskattas! Jag vill gärna låna och kopiera (scanna).

Nu är ju denna lite för ny för att passa till 8L, men det finns möjlighet att ansluta "high-speed reader/punch" om man har interfacekorten som behövs för detta. Det har inte jag...
Nu när vi är inne på remsor så tänkte jag dela med mig av mitt senaste förvärv. En FACIT 4045 remsläsare/remsstans! Det finns en i samlingen sidan tidigare men den är inte helt komplett.
Om denna vet jag ingenting mer är att den lyser och vissa funktioner verkar fungera. När man gör vissa saker står det bara "Err" i displayen så något verkar vara knas. Men jag har ingen manual så jag vet inte. Man verkar kunna göra inställningar och det verkar gå att ställa in baudrate så den verkar vara serieansluten. Det verkar finnas dubbla uppsättningar av dessa inställningar, dessutom finns det två DB-25 honor på baksidan så den verkar ha två portar. Vidare så verkar den klara flera sorters remsa, både 11/16" som sitter i nu och 1" remsa. Den är tillverkad 1983. Jag känner att jag måste få tag i bruksanvisningen till denna för att komma vidare, om någon har en eller vet var en sådan kan finnas så skulle det uppskattas! Jag vill gärna låna och kopiera (scanna).
Nu är ju denna lite för ny för att passa till 8L, men det finns möjlighet att ansluta "high-speed reader/punch" om man har interfacekorten som behövs för detta. Det har inte jag...
Om du törs så finns det metoder för att bli av med solbrännan, om det är den sortens solblekning:anders_bzn skrev:Skicket är helt fantastisk. Allt är helt, huven är lite solblekt.
http://retr0bright.wikispaces.com/
ett varningens finger för retrobright. Det ger jättefint resultat och bleker missfärgning som verkar bero på flamskyddsmedel som reagerat med solljus. Men inge vet vad det gör med själva plasten och en del oroar sig för att man om några år kommer se plasten falla i bitar.
Själv tar jag det gula som patina
Edit: anders, glömde kolla rullarna igår
Själv tar jag det gula som patina

Edit: anders, glömde kolla rullarna igår
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag är nog lite inne på din bana Pontus. Plast åldras och blir spröd i vilket fall, jag tycker detta verkar lite farligt. Ingen fara med rullarna, det är inte någon brådska.
Jag hittade en maskin på vinden, liknande din Facit.
Är detta något som är av intresse?
Fanns även en risig ASR-33'a.
- anders_bzn
- Kontakt:
Klart att det kan vara intressant!
Är det en Facit, vilken modell? Jag vet inte ned ASR-33:an, men som reservdelsmaskin kanske.
Är det en Facit, vilken modell? Jag vet inte ned ASR-33:an, men som reservdelsmaskin kanske.
Du verkar ha mycket skoj på din vind (cheva-däck, motordelar). Om du har vägarna förbi Uppsala kan jag förbarma mig om ASR:en och mellanlagra facit:en år anders.säter skrev:Jag hittade en maskin på vinden, liknande din Facit.
@anders_bzn: jag hoppas åka till ETA i år också, annars har vi ju den där grejjen i Lund (om det nu blir av

- anders_bzn
- Kontakt:
Det låter bra, jag ska också till ETA:s auktion om den nu kommer lämpligt i tiden! Jag hoppas att det blir ungefär samtidigt som förra året, annars kanske det krockar med familjens besök i Stockholm i mitten av november (vilket kanske gör att jag kan komma och hälsa på Update!).
Nej, det var ingen Facit.
GNT, eller något liknande var fabrikatet. (jag viste inte ens själv att jag den
)
Jag fick syn på den av en slump när jag kollade efter pappersrullar till ASR-33'an.
Tveksamt om det satt läsare på. Däremot tyckte jag mig se en manual.
Jag ska gå upp och knäppa några bilder.
Synd att jag har slängt en Singer remsstans. Liknande maskin som ASR-33.
GNT, eller något liknande var fabrikatet. (jag viste inte ens själv att jag den

Jag fick syn på den av en slump när jag kollade efter pappersrullar till ASR-33'an.
Tveksamt om det satt läsare på. Däremot tyckte jag mig se en manual.
Jag ska gå upp och knäppa några bilder.
Synd att jag har slängt en Singer remsstans. Liknande maskin som ASR-33.
- anders_bzn
- Kontakt:
Den ser rätt fin ut, och modern. Manualen är märkt 1985.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.