DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

En lång natts arbete gav utdelning:

Fräst som en galning på plattan för Z-axeln. Här med uttag för bulten till spindelfästet.
Bild

Andra sidan med försänkningar för gejderfastsättningen.
Bild

Liten specialare, M10 försänkta bult som kapats och gängats till M5 invändigt. Fästen för gejdern.
Bild
Bild

Ett fäste för energikedjan fick jag till oxå.
Bild

Lite försänkningsjobb på löslagerhusfästet.
Bild

Spindelfästet fastbultat.
Bild

Och hela härligheten tillsammans. Mest av estetiska skäl jag valde att anv försänkta "muttrar" till gejdrarna (som dock inte dykt upp ännu, kommer i mitten av januari)
Bild

Den iduktiva givaren för limit/home för Y på plats oxå.
Bild

Limits för X och Y (Ej homing för dem är induktiva)
Bild
Bild

Även ett "hard stop" för X kom på plats.
Bild

Ja detta är vad jag lyckades med natten mot julafton :D
Tjejen slutar strax så nu ska jag/vi hem å sova.
Jul för vår del börjar nog (förhoppningsvis) inte förrän efter Kalle, då vi kliver upp :)

God jul på Er alla!!

/Love
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Snyggt! God Jul!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

*Gäsp* Då är man på benen igen. Blev inte så mycket sömn från 12 idag dock, grannen höll på med nå ljudliga matlagningsexperiment tror jag, eventuellt var en mortel inblandad :) 4h sömn men vafaan, värt!

Dags för nattsudd igen i morgon natt, dock blir det nog inte så långvarigt. Ska bara dra lite kabel till ändlägesgivarna och fixa iordning energikedjan för Z-axeln.
Användarvisningsbild
krini
Kontakt:

Inlägg av krini »

Hej Love,

Vi är många som följer ditt bygge och är mäkta imponerade, tror att jag läst allt i tråden men har kanske missat något, jag undrar hur du tänkt lösa smörj-problemet, blir det någon form av centralsmörjning eller vad??

Chrille
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Kul å höra att Ni följer bygget!

Ang smörjning så blir det nog bara regelbunden påfyllning med fettsprutan. Både skruvar och gejdrar har ganska långa smörjintervall (tusentalet timmar drift har jag för mig). Har smutsavstrykare på alla skruvar och gejdrar oxå så fettet stannar som kvar där det ska vara. De långa gejdrarna för X är dock ett annat kapitel :) får se hur jag löser det i framtiden.

Lovade ju framsteg inatt men det blev en annan form av nattsudd ist, huvudet känns lite tungt idag om man säger så 8)

//Love
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Liten uppdatering!

Gjorde ett ryck med Z-axeln före nyår.
Hade inte tänkt planfräsa plattan, tänkte det inte behövdes men oj va nöjd jag är att jag gjorde det. Märktes tydligt att den inte var helt plan när jag spände upp den i storfräsen.

Använde hålen för gejderfästena för att bulta plattan mot bordet, stabilt som attans.
Bild

Efter en sväng i mitten blev det en annan typ av fastspänning för nästa vända.
Bild

Så snyggt med planfrästa ytor :) Detta är sidan med gejdrarna.
Bild

Dags för andra sidan, här bultad med försänkta bult så kan göra hela sidan i ett svep.
Bild

Sidan med spindelfästet klar.
Bild

Inte långt kvar nu!!! Hoppas på leverans om ngn vecka så jag kan få klart Z-axeln och testfräsa.

Over and out /L
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hade du sådan tur att de planförsänkta bulthålen stämde exakt med T-spåren i fräsmaskinen?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Japp! 100 mm mellan hålen. :D
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag tror inte att plattan har blivit så mycket planare av den operationen. Du spänner den mot bordet och fräser, sen släpper du den och det hela fjädrar ut igen... Man ska helst spänna upp den i en trepunktsuppsättning så att man inte spänner plattan. Men säkerligen har du en mer jämntjock platta nu.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo var rädd för det jag med men när jag vände den för att fräsa andra sidan låg den helt platt mot bordet så verkade funka hyggligt iaf.

/L
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Då verkar det ha fungerat iaf. Fast fråga mig inte hur... Huvudsaken är att det blir bra! :D Ser fram emot dina första spån!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

För alla er som tänkt investera i nya skalet till Mach3, MachStdMill så finns den nu till försäljning via deras hemsida. Jag har kört Beta tills igår då de släppte den skarpa versionen och dem har en rabattkod som gäller en begränsad tid för alla betatestare. Jag betalade $45 för en Pro-version, klart värt. Ser så mycket snyggare ut än Mach3 standard. Den drive dem har nu på hemsidan är ngt rabatterad den med men om man registrerar sig på deras forum så får man ytterligare rabatt. Ni hittar koden i forumet.

Bild

Bild

Bild

Mvh Love
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är alltså INTE till försäljning via Machsupport!

Obs att detta är ingen 'billig' utväg utan man kommer att få betala framöver för uppgraderingar, mer om detta på http://www.calypsoventures.com/machstdm ... rview.html
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo precis. Man behöver fortfarande Mach3 i grunden. Vet inte så mycket om Mach v4 men jag tror den kommer se liknande ut men utan behov av uppdateringar som kostar. Ville bara tipsa så ingen missar denna möjlighet om man är intresserad, vilket jag är. Jag är ju ny inom detta område så har enbart kört med machstdmill add on aldrig rena mach3.

//L
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan ju bara säga att det har varit ett ramaskri om licensierings formen på MachStdMill, nu har de väl gett med sig lite granna men detta är nåt jag aldrig skulle köpa inte som upplägget är idag.
På Yahoo Mach gruppen finns det att läsa mer för den som känner för det, jag tänker inte dra det här.
Skriv svar