Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<
- CNC Viking
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Combi Mill ala tecno
Strålande Tecno,
Trägen vinner, sa käringen som mjölkade getabocken...
Vilka Rapid-hastigheter kommer du upp i ?
Vilka blir dina matningshastigheter?

Trägen vinner, sa käringen som mjölkade getabocken...

Vilka Rapid-hastigheter kommer du upp i ?
Vilka blir dina matningshastigheter?
Re: Combi Mill ala tecno
Kan du se i manualen vad snabbmatningen låg på med Siemens-systemet?
Dit upp måste du ju våga gå i alla fall.
Dit upp måste du ju våga gå i alla fall.
- tecno
- Inlägg: 27235
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Combi Mill ala tecno
Liten Uppdatering
Efter att ha kört spindeln en stund så såg oljan ut på detta sättet
Vad kan det vara för typ av olja man ska ha i en CombiMill växellåda med rakskurna drev?
Har inget smörj schema till maskinen så om någon har nåt sådan vore det trevligt att få lite data.
Efter att ha kört spindeln en stund så såg oljan ut på detta sättet

Vad kan det vara för typ av olja man ska ha i en CombiMill växellåda med rakskurna drev?
Har inget smörj schema till maskinen så om någon har nåt sådan vore det trevligt att få lite data.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27235
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Combi Mill ala tecno
Prova igen, nu är den olistad och inte privat (krångligt detta med inställningar)
Re: Combi Mill ala tecno
Bengt,
Min olja såg lika dan ut efter en liten stund - så jag bytte men den blev lika dan. Jag frågade på CNCZone och fick svaret att det var helt normalt och en "feature" i oljan, att den skummar så där.
Om du har dokumentation på maskinen så ska det stå vilken olja de rekomenderar till växellådan, antagligen finns inte just den oljan längre men någon ekvivalent typ. På den jag använde stod nått i stil med Gejd och kuggväxolja för verktygsmaskiner, jag TROR det var SHELL Tonna S men jag kan kolla exakt typ imorgon.
Min olja såg lika dan ut efter en liten stund - så jag bytte men den blev lika dan. Jag frågade på CNCZone och fick svaret att det var helt normalt och en "feature" i oljan, att den skummar så där.
Om du har dokumentation på maskinen så ska det stå vilken olja de rekomenderar till växellådan, antagligen finns inte just den oljan längre men någon ekvivalent typ. På den jag använde stod nått i stil med Gejd och kuggväxolja för verktygsmaskiner, jag TROR det var SHELL Tonna S men jag kan kolla exakt typ imorgon.
Re: Combi Mill ala tecno
Oljan i min vakuumpump blir också full i luft och ser ut så där, men den klarnar ingen när den får stå ett tag.
- tecno
- Inlägg: 27235
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Combi Mill ala tecno
Go kväll H.O
Tyvärr så har jag ju inte dokumentation, ska se om jag kan få nåt från Storebro.
Oavsett så tror jag att det är läge att tvätta ur och byta olja.
Tyvärr så har jag ju inte dokumentation, ska se om jag kan få nåt från Storebro.
Oavsett så tror jag att det är läge att tvätta ur och byta olja.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Combi Mill ala tecno
Tonna är en geidolja, möjligen Tellus 68 som är en trögare hydraulolja men jag är säker på att det är en
hypoidolja efter att luktat på skiten idag. Jag fann ingen doc i pc tyvärr. Lite fakta som jag tycker stämmer:
I en hypoidväxel ligger drevens centrum på olika höjd vilket resulterar i att det blir en glidande rörelse mellan drevens kuggar. För att oljan ska klara av denna tuffa situation krävs tillsatser som minskar friktionen mellan dessa glidande ytor Tillsatserna är ofta starka, ur ett kemiskt perspektiv, och kan angripa bussningar av gulmetall (brons).
De flesta transmissionsoljor är av typen ”EP” vilket betyder ”Extrem Pressure”, alltså höga belastningar. Oljorna finns med olika mängd och styrka på tillsatserna och detta anges med en API-norm (American Petroleum Institute) som graderas från GL1 till GL5 (GL=Gear Lubricant, alltså transmissionsolja). Ju högre GL-nummer desto högre belastningar klarar oljan. Allt detta står på flaskans etikett.
Hypoidväxlar används nästan bara i bilbakaxlar i syfte att sänka kardantunneln i bilen. I en sådan växel bör man använda en GL4 eller GL5 olja. Men om man misstänker att det sitter bussningar i växeln bör man stanna vid GL4. GL5 innehåller cirka dubbelt så mycket tillsatser som GL4. Transmissionsoljor går oftast att blanda med varandra, men vill du vara säker bör du kolla med tillverkaren. Eller så häller du bara i en sorts olja. Motorolja tillhör en annan familj men går ofta att blanda med transmissionsoljor, bara man kommer ihåg en sak: man får aldrig ha en transmissionsolja i en motor! En motorolja kan däremot användas i en transmission, fast motoroljan har inte samma friktionsnedsättande egenskaper som en transmissionsolja
Varför jag valde hypoid före en vanlig transmissionsolja var för att sänka ljudet från vxl lådan.
Ditt ljud från combimillen låter tyvärr inte bra i mina öron. Man hör att ett av dreven "ror" och vi får hoppas på att det är
ett för högt kilstål annars kan det vara så illa att axeln är krökt eller ett feltillverkat (ovalt) jul finns.
Har haft en svarv med detta hårda ljud.
1: prova släppa anspänningen -kanske chimsat för hårt -det är väl koniska drev på sista axlarna.
2: Tabort ett jul i taget o kör tills ljudet kommer. Lyssna med stetoskop eller skruvmejsel i örat -bladet utåt
hypoidolja efter att luktat på skiten idag. Jag fann ingen doc i pc tyvärr. Lite fakta som jag tycker stämmer:
I en hypoidväxel ligger drevens centrum på olika höjd vilket resulterar i att det blir en glidande rörelse mellan drevens kuggar. För att oljan ska klara av denna tuffa situation krävs tillsatser som minskar friktionen mellan dessa glidande ytor Tillsatserna är ofta starka, ur ett kemiskt perspektiv, och kan angripa bussningar av gulmetall (brons).
De flesta transmissionsoljor är av typen ”EP” vilket betyder ”Extrem Pressure”, alltså höga belastningar. Oljorna finns med olika mängd och styrka på tillsatserna och detta anges med en API-norm (American Petroleum Institute) som graderas från GL1 till GL5 (GL=Gear Lubricant, alltså transmissionsolja). Ju högre GL-nummer desto högre belastningar klarar oljan. Allt detta står på flaskans etikett.
Hypoidväxlar används nästan bara i bilbakaxlar i syfte att sänka kardantunneln i bilen. I en sådan växel bör man använda en GL4 eller GL5 olja. Men om man misstänker att det sitter bussningar i växeln bör man stanna vid GL4. GL5 innehåller cirka dubbelt så mycket tillsatser som GL4. Transmissionsoljor går oftast att blanda med varandra, men vill du vara säker bör du kolla med tillverkaren. Eller så häller du bara i en sorts olja. Motorolja tillhör en annan familj men går ofta att blanda med transmissionsoljor, bara man kommer ihåg en sak: man får aldrig ha en transmissionsolja i en motor! En motorolja kan däremot användas i en transmission, fast motoroljan har inte samma friktionsnedsättande egenskaper som en transmissionsolja
Varför jag valde hypoid före en vanlig transmissionsolja var för att sänka ljudet från vxl lådan.
Ditt ljud från combimillen låter tyvärr inte bra i mina öron. Man hör att ett av dreven "ror" och vi får hoppas på att det är
ett för högt kilstål annars kan det vara så illa att axeln är krökt eller ett feltillverkat (ovalt) jul finns.
Har haft en svarv med detta hårda ljud.
1: prova släppa anspänningen -kanske chimsat för hårt -det är väl koniska drev på sista axlarna.
2: Tabort ett jul i taget o kör tills ljudet kommer. Lyssna med stetoskop eller skruvmejsel i örat -bladet utåt

Re: Combi Mill ala tecno
Hypoidolja är vanligt i lantbruksredskap, många vinkelväxlar att hålla ordning på där.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Combi Mill ala tecno
Om du har tur, kan det vara så hårt ansatt rullager i botten som ger ljudet. Det hörs tydligast när du dra på.
Kanke du hör det hela tiden men visst har du ett eee---eee---eee---eee---eee ljud som en ovalitet.
K-pisten har förvisso beslagtagit mitt ena öra på höga toner men vad säger ni andra 40 år yngre förmågor?
(parantes SA6BAO är det inte en klubbstation, 73 de SM6TWR)
Kanke du hör det hela tiden men visst har du ett eee---eee---eee---eee---eee ljud som en ovalitet.
K-pisten har förvisso beslagtagit mitt ena öra på höga toner men vad säger ni andra 40 år yngre förmågor?
(parantes SA6BAO är det inte en klubbstation, 73 de SM6TWR)
Re: Combi Mill ala tecno
Ursäkta OT tecno, du får vidta åtgärder om det stör för mycket 
SA6 är det "nya" SM6 då det är ont om dem (eller snarare pga oviljan att dela ut såna som gått silent key). SA får SSA dela ut själva medan SM måste gå via PTS och dess auktoriserade provförrättare.
SK är klubb, det börjar bli några år sedan jag körde som SK6AB senast.
73!

SA6 är det "nya" SM6 då det är ont om dem (eller snarare pga oviljan att dela ut såna som gått silent key). SA får SSA dela ut själva medan SM måste gå via PTS och dess auktoriserade provförrättare.
SK är klubb, det börjar bli några år sedan jag körde som SK6AB senast.
73!
Re: Combi Mill ala tecno
OKQ8 Wagner 68 var det jag hade, det står Gejd- och kuggväxelolja på den. Lite intressant är att det står minimal skumning i databladet - men skummar gör den, inget jag är speciellt orolig över dock.
Re: Combi Mill ala tecno
Hej!
Jag har drift och underhållsmanualen till CombiMill 300 CNC, jag kan scanna den åt dig i början av nästa vecka om behovet kvarstår. Spindeln är för övrigt vaselinsmord och blir rejält varm om man ligger på 2500 rpm i timtal. Växellådan är oljesmord, Storebros rekommendationer finns i manualen men det är kanske utgångna produktmärken idag.
Jag har drift och underhållsmanualen till CombiMill 300 CNC, jag kan scanna den åt dig i början av nästa vecka om behovet kvarstår. Spindeln är för övrigt vaselinsmord och blir rejält varm om man ligger på 2500 rpm i timtal. Växellådan är oljesmord, Storebros rekommendationer finns i manualen men det är kanske utgångna produktmärken idag.