Det är tröga säkringar som jag använder.
Jag har gjort några strömmätningar men bara i luften. Ska försöka få till mätningar i vatten under veckan.
Mätningar är vid en spänning på 12 V
Enbart styrkort (dvs. spänning till Mega128 + kompass):
60 mA
Styrkort + mikroservsystem med 2 st inkopplade servon för pan & tilten och 3 st ESC:er (ingen spänning till motorerna och inget motstånd för servona, ingen kamera), (jag kallar denna uppställning för 1):
300 mA
Som 1 men dessutom vrider jag på ett av kameraservona så att det får jobba:
600 mA
Som 1 men med 2 lampor inkopplade:
600 mA
Som 1 men med 4 lampor inkopplade:
880 mA
Som 1 men med 6 lampor inkopplade (jag kallar denna uppställning för 2):
1180 mA
Enbart kameramodulen (inget annat):
120 mA
Som 2 men en motor aktiv (en motor drar ca 1.4 A):
2.58 A
Som 2 men två motorer aktiv:
3.98 A
Som 2 men tre motorer aktivt:
5.38 A
Motorströmmarna mätes med min multimeter och under batteridrift (mitt nätagg orkar inte riktigt köra alla motorer). Övriga strömmar enligt vad mitt nätagg sa. Jag har ingen aning om noggrannheten på instrumenten.
Så med andra ord, maxström vid värsta fall i luften (5.38 A + 0.12 för kameran):
5.5 A
Jag såg pikar på 3 A för en motor vid uppstart men det kan säkert vara mer. Min multimeter hinner inte med.
Om vi låtsas att motorerna drar 4 gånger så mycket under vatten blir maxströmmen:
19.16 A
Jag kommer under veckan göra som Nerre med fler föreslår och splittra dagens säkring i två: 1 för elektroniken (en 5 A säkring borde fungera bra) och en för matningen till ESC:erna, dvs motorerna. Storleken på motorsäkringen vet jag inte förrän jag provat köra i vatten.
V-g: Det var mitt första brända relä!

Netrunner: Fuktighetsmätare för att detektera vattenintrång menar du? Jag tror det kan vara svårt att få till den känsligheten som jag gissar behövs. En droppe vatten kan väl inte bidra med så mycket fuktigheten i ROV?
Squiz3r: Stall current har jag ingen aning om vad det kan vara. Jag vågar inte prova ifall något går sönder t.ex. en svindyr ESC

Virror: Kan nog vara klokt att avvakta åtminstone mina mätningar i vatten