Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Det tipset vore bättre om det åtföljdes med förslag på ny spänning.
Samt vad för påverkan det har.
Alltså inte att det fixar problemet, utan varför och på vilket sätt.
För det är något lurt med att spänningen ut till stegmotorerna i sig själv skulle åtgärda detta problem.
Det är trots allt bara ström och spänning. Eller...?
Att K8203 behövde mer ström går att förstå då utväxlingen försvann.
Men att X och Y helt plötsligt skulle sluta studsa på... vad som mer och mer verkar vara... ingenting... det är lite för mycket elektroll över det.
Samt vad för påverkan det har.
Alltså inte att det fixar problemet, utan varför och på vilket sätt.
För det är något lurt med att spänningen ut till stegmotorerna i sig själv skulle åtgärda detta problem.
Det är trots allt bara ström och spänning. Eller...?
Att K8203 behövde mer ström går att förstå då utväxlingen försvann.
Men att X och Y helt plötsligt skulle sluta studsa på... vad som mer och mer verkar vara... ingenting... det är lite för mycket elektroll över det.
Drivkretsarna agerar strömbegränsare till stegmotorerna. Spänningsvärdet justerar hur mycket ström som den anslutna motorn max skall få dra innan den klipper. Värdet som rekommenderas i byggmanualen är förmodligen vald för att ligga på säkra sidan. Vilket värde som just du skall ha kan jag inte spekulera i.
Så långt hänger jag med.
Och även i att mer ström ger mer hållkraft.
Men allt detta leder till att studsandet begränsas genom att stegmotorerna håller emot bättre. Det låter som en för enkel lösning.
Framförallt då det inte gör annat än minskar antalet studsar som slår igenom.
Vad har ni där ute satt för värden på X och Y?
Och borde inte samma gälla även för Z...?
Och även i att mer ström ger mer hållkraft.
Men allt detta leder till att studsandet begränsas genom att stegmotorerna håller emot bättre. Det låter som en för enkel lösning.
Framförallt då det inte gör annat än minskar antalet studsar som slår igenom.
Vad har ni där ute satt för värden på X och Y?
Och borde inte samma gälla även för Z...?
Om soppan stryps till en bensinmotor under last så hostar den oxå.
Z led har tack vare gängstången en annan utväxling.
Z led har tack vare gängstången en annan utväxling.
Jag mätte mina just nu och har:
X 0.511V
Y 0.518V
Kollade i byggmanualen och utgångsvärdet är där 0.425V
Längre ner i samma manual står det "If this does not help and a motor keeps skipping steps you can raise the calibration voltage for that particular motor to 0.55V."
X 0.511V
Y 0.518V
Kollade i byggmanualen och utgångsvärdet är där 0.425V
Längre ner i samma manual står det "If this does not help and a motor keeps skipping steps you can raise the calibration voltage for that particular motor to 0.55V."
Jag tror att jag vred in ungefär 0.6. Jag skriver ut just nu och X motorn är inte mer än knappt ljummen.
Elektriska störningar är också nåt som kan orsaka förskjutningar i X/Y led.
Detta har också avhandlats i tråden förut. Det är bara att börja från början och läsa alltihop
Elektriska störningar är också nåt som kan orsaka förskjutningar i X/Y led.
Detta har också avhandlats i tråden förut. Det är bara att börja från början och läsa alltihop

Om dylikt beror på "elektriska störningar" spelar varken utväxling eller strömmängd någon roll... 

sök på "k8200 ups" och titta på några sidor före o efter
glömde att säga att jag numera inte har problem att köra i mitt datorrum som var omöjligt förut. Har mig veterligt inte ändrat nått.
glömde att säga att jag numera inte har problem att köra i mitt datorrum som var omöjligt förut. Har mig veterligt inte ändrat nått.
Jag brukar kalla det för elektroll...
Helt plötsligt händer funkar det.

Helt plötsligt händer funkar det.
Ni som bytt till E3d hotenden lyckas ni skriva ut snabbare än med orginal hotenden och fortfarande få ett bra resultat? Med orginalet så tycker jag generellt att allt över 70mm/s för PLA ger dåligt resultat, det ser ut som hotenden inte hinner smälta tillräckligt med plast. Kör oftast med 50-60mm/s bara när jag inte vill offra kvalitet och har tid att vänta men det vore trevligare att kunna gasa på lite mer.
Funderar på att byta hotend för att få mindre slafsiga utskrifter och tänkte att man kanske tjänar tid också.
Funderar på att byta hotend för att få mindre slafsiga utskrifter och tänkte att man kanske tjänar tid också.
Har E3D sedan ca 2 år tillbaka, men har inte provat köra med så hög hastighet. Istället anpassar jag munstycket efter behovet, har 0.25, 0.3, 0.4, 0.5, 0.6, 0.8. När jag skriver prototyper eller större grejer använder jag 0.8an med 0.5-0.6 lager och då tar det inte lång tid för en utskrift. Jag får höja tempen på hotend något för att den skall hänga med. Har funderat på en Vulcano och 1.0 munstycke, men vill nog inte offra den förlorade höjden då jag oftast skriver stora prylar.
Glömde: Med mindre munstycken ökar trycket i hotend vilket gör att jag fått sänka hastigheten när jag använder 0.3 och 0.25. Har funderat på en Bulldog extruder med utväxlad stegmotor för att öka trycket mot munstycket.
Glömde: Med mindre munstycken ökar trycket i hotend vilket gör att jag fått sänka hastigheten när jag använder 0.3 och 0.25. Har funderat på en Bulldog extruder med utväxlad stegmotor för att öka trycket mot munstycket.
Ingen ska komma å påstå att jag inte lyssnar på andra och deras råd och erfarenheter...
Nu har jag plockat ihop min Kate'Tu igen, å höjt spänningen till runt 0.57V på X å Y.
Så får vi se hur utskriften blir...

Nu har jag plockat ihop min Kate'Tu igen, å höjt spänningen till runt 0.57V på X å Y.
Så får vi se hur utskriften blir...

Läcker det någon plast för dig när munstycket flyttas utan att plast matas? Med orginalet så får jag ofta slafsiga utskrifter på grund av att det hinner läcka ut lite plast när munstycket flyttas från en del till en annan. Har testat ändra retraction och sänka temperaturen men har inte lyckats bli av med det. Att få bort läckaget är den största anledningen till att jag funderar på att byta hotend. Jag skriver ofta ut en del i taget nu för att undvika att munstycket går utanför perimetern, annars får man sitta med kniv och fil och göra ren utskriften efteråt.flinken64 skrev:Har E3D sedan ca 2 år tillbaka, men har inte provat köra med så hög hastighet. Istället anpassar jag munstycket efter behovet, har 0.25, 0.3, 0.4, 0.5, 0.6, 0.8. När jag skriver prototyper eller större grejer använder jag 0.8an med 0.5-0.6 lager och då tar det inte lång tid för en utskrift. Jag får höja tempen på hotend något för att den skall hänga med. Har funderat på en Vulcano och 1.0 munstycke, men vill nog inte offra den förlorade höjden då jag oftast skriver stora prylar.