Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Om det är så jäkligt att skapa egna komponenter i Eagle som alla påstår så förstår jag verkligen inte att folk envisas med att använda det. :shock:
I Diptrace så tar det kanske fem-tio minuter att skapa en sådan komponent, och det som tar mest tid då är att skriva av pin-namnen...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Det är inte alls svårt att skapa egna komponenter i Eagle. Skapar dom flesta layoterna själv i Eagle, ofta finns det en footprint att kopiera från ett annat bibliotek och sedan skapar man schemasymbolen själv.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Har man dessutom konto på farnell så finns det en hel bunt olika footprints.

Att skapa footprints i eagle är inte värre än altium eller pads, snarare enklare.
Borre

Inlägg av Borre »

Nej precis, det är inte alls svårt att skapa komponenter i Eagle. Ska man göra ny komponent med befintlig footprint tar det längre tid att leta fram databladet än att rita klart den...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Då är det alltså bara Eagle-användare som är gnälliga då. :roll:
Borre

Inlägg av Borre »

Här på forumet verkar det å andra sidan vara flera som gnäller på Eagle som i själva verket provade det 5 minuter förra århundradet och drog sina slutsatser av det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag tycker att just komponentskapandet är riktigt riktigt uselt gjort i eagle, det är helt klart programmets svagaste del.

Anledningen att man använder det ändå är att det är ytterst sällan man BEHÖVER skapa komponenter - det mesta finns, vilket ofta är ett problem med andra program, att det finns 12 medföljande komponenter, och sen får man sitta och skapa allt man behöver själv, inte så skoj.
sneaky

Inlägg av sneaky »

"det är ytterst sällan man BEHÖVER skapa komponenter"

Exakt, och det är därför jag tycker det är drygt. Ok, kanske kräver lite förklaring hehe. Grejen är att det inte är intuitivt att skapa komponenter i Eagle. I alla fall inte för mig. Det är inte svårt, men man måste veta hur man ska göra. Och eftersom det går så lång tid mellan de gånger jag behöver göra det så hinner jag glömma varenda gång.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Det är ytterst sällan jag INTE behöver skapa nya komponenter när jag gör ett kort :D
bytte till DipTrace just för Eagle och deras komponent hantering.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag fortsätter med Eagle just för att jag skapat de komponenter jag använder oftast. Jag tycket inte komponetskapardelen är så kass, men jag har inte använt något PCB cadprogram annat än Orcad för DOS.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Varför sitter alla hemma ensamma och skapar "sina" egna koponenter? Vore det inte smartare att man har en komponentpool, dit man ska skicka in sina skapelser, så slipper alla sitta hemma och göra om samma saker?

Jag ska t.ex. börja med Orcad , men det verkar finnas väldigt dåligt med färdiga symboler och footprints.... och antingen betalar man dyrt för att få tillgång till en massa , eller så sitter man själv och skapar. Det tar en hel del tid i onödan.

Hemma jobbar jag med KiCad, och det finns bibliotek man kan ladda ner, men de är ofta väldigt amatörmässigt gjorda och så finns det inga bra sökmöjligheter på vilka komponenter som verkligen ingår i biblioteken - det tar längre tid att leta upp något färdigt än att göra det själv - och då går ju idén med biblioteken förlorade. För att det ska fungera måste man ju kunna söka på komponentnamn och/eller kapseltyp.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Håller med om komponentskapandet i Eagle, såg en tutorial en gång om det men tyckte det var rätt komplex för en som aldrig gjort det, det var inte uppenbart eller direkt pedagositk uppbyggt. Det bra gick snabbare att bara sätta dig kontakytorna och routa ledningarna än att göra en färdig komponent så det är det jag gjort sedan dess.
1802

Inlägg av 1802 »

Känns som ni återuppfinner hjulet. Finns det inte färdigt nånstans? ingen som delar med sig?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Något kan man väl göra själv...
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Sparkfun tillhandahåller ett Eagle-bibliotek här https://github.com/sparkfun/SparkFun-Eagle-Libraries.
Det innehåller de flesta utav de komponenter som de har i sitt sortiment (och som t.ex. Lawicel och Electrokit säljer här i Sverige).

Men, även om man använder någon annans bibliotek så måste man ju verifiera att det verkligen är rätt footprint, vilket man så klart
ska göra när man gör sina egna footprint också. SÅ man slipper egentligen bara skapandet vilket inte är så krångligt.

Altium är nog det ElCAD-verktyg som jag använt/använder som jag anser ha det enklaste sättet att skapa komponenter.
Använder man sedan LP Viewer för att se mått på komponenter enligt IPC-7351 så blir det oftast korrekt från början.
Skriv svar