Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Då har det hänt igen! Skrivaren har bestämt sig för att krångla och den här gången var det extruder-motorn som inte ville funka..
Efter en stunds felsökning och flyttande av stegmotordrivare och stegmotorer på kontrollkortet så har jag kommit fram till att en av motorkanalerna på kortet inte fungerar, oavsett motor och drivare. Kan detta gå på någon garanti? Skrivaren är drygt ett år gammal.
Ett nytt kort på Kjell kostar 1299 kronor så det undviker jag gärna som fattig tonåring...
Efter en stunds felsökning och flyttande av stegmotordrivare och stegmotorer på kontrollkortet så har jag kommit fram till att en av motorkanalerna på kortet inte fungerar, oavsett motor och drivare. Kan detta gå på någon garanti? Skrivaren är drygt ett år gammal.
Ett nytt kort på Kjell kostar 1299 kronor så det undviker jag gärna som fattig tonåring...
Är det en eller alla tre pinnarna som att motordrivaren som är felaktiga? Det kanske går att använda några oanvända I/O-pinnar?
/// Marcus
/// Marcus
jaosef skrev:När utskriften ser ut på följande vis, är det z-axeln som spökar då?
Har en flex-koppling på originalstången och den ser inte ut att röra sig i sidled eller på något sätt bete sig illa.
Men dessa ränder är störande.
Värt att köpa en kulledsstång som jag sett många göra? Finns det någon bra guide för att byta inställningar på skrivaren för att kunna använda en annan z-stång?
Och så en sista fråga, vad är den "högsta" versionen av Repetier och Slic3r som kan användas med K8200-skrivaren?
Tack på förhand!
Innan du byter "hårdvara" (och om du inte redan gjort det) kan du prova med att ändra i firmware så att Z-led alltid har spänning. Har för mig att default för Z-led är att spänning bara är till vid förflyttning. Detta är lätt att kontrollera. Starta en utskrift och om man för hand kan skruva på Z-led mellan lagren så är spänningen från mellan lagren. Detta innebär att det inte finns någon hållspänning och Z-led kan då påverkas av vibrationer m.m.
Lycka till!
Jag har bytt motordrivare och alla dem funkar. Alla motorer fungerar även.
Men vad jag än kopplar in på E-MOTOR så rör sig inte motorn där.
Men vad jag än kopplar in på E-MOTOR så rör sig inte motorn där.
Kan du mäta vilken av STEP/DIR/EN-pinnarna som inte fungerar? Eller om det är uP som är dåligt lödd. Har tillräckligt temperatur på extrudern? Brukar vara spärrat att köra extrudermotorn under ca 180 grader.
/// Marcus
/// Marcus
Senast redigerad av lond 21 augusti 2015, 16:53:09, redigerad totalt 1 gång.
ta bort kullagret överst och kör utan(det behövs e.g. inte) och kolla så att gängstången hänger i luften mitt i lagerhållaren...jaosef skrev:När utskriften ser ut på följande vis, är det z-axeln som spökar då?
Har en flex-koppling på originalstången och den ser inte ut att röra sig i sidled eller på något sätt bete sig illa.
Men dessa ränder är störande.
Värt att köpa en kulledsstång som jag sett många göra? Finns det någon bra guide för att byta inställningar på skrivaren för att kunna använda en annan z-stång?
Och så en sista fråga, vad är den "högsta" versionen av Repetier och Slic3r som kan användas med K8200-skrivaren?
Tack på förhand!
om inte justera så att den gör det och inte heller kastar i sidled.
skrivhuvudet blir lätt glapp om någon skruv inte sitter åt ordentligt..
det ska vara helt stumt i sidled...
jag anser att kulskruv är överkurs, det går att få bra med en gängstång...
om man byter hela arrangemanget med muttern, mot ett plastblock med gängat hål.
Tack för den rapporten, sitter kvar på version 1.0.6 och den fungerar bra. Kanske inte ska vara så ivrig att uppgradera då.Vejbymats skrev:Efter att jag bytte till Windows 10 så hänger sig dom 2 nyaste Repetier Host efter några minuter, så jag tvingades byta tillbaka till "original".
Slic3r går däremot att köra nyaste.
Nu är ny z-stång beställd. Det enda jag undrar över nu är hur det är med fästet i toppen av denna stång?
Med detta fäste som rekommenderas av många kommer ju stången och hela extruder-armen att hänga på flexkopplingen mellan motorskaftet och stången? Det kan ju knappast vara bra tänker jag då flexkopplingen kan röra sig upp/ner.

Med detta fäste som rekommenderas av många kommer ju stången och hela extruder-armen att hänga på flexkopplingen mellan motorskaftet och stången? Det kan ju knappast vara bra tänker jag då flexkopplingen kan röra sig upp/ner.

jo iofs, den har lite svikt beroende på vilken typ man använder.....men det är iaf fråga om bråkdelar av steghöjden...
och lasten är konstant...
och lasten är konstant...
Jag vill påstå att kvaliteten är väldigt beroende av att z-axeln inte rör sig upp och ner.
Om man inte har en lagring i toppen som hindrar detta, så kan den flexa >5 gånger så mycket som layer tjocklek vid 0.25mm lager.
Det är inte bara flexkopplingen som kan tryckas ihop vid ökad vikt eller friktion, utan stegmotorns axel kan också
fjädra inåt någon mm.
Z-axeln bör alltså också ha en skruv i toppen som håller kvar den så den inte rör sig i lagringen.
Om man inte har en lagring i toppen som hindrar detta, så kan den flexa >5 gånger så mycket som layer tjocklek vid 0.25mm lager.
Det är inte bara flexkopplingen som kan tryckas ihop vid ökad vikt eller friktion, utan stegmotorns axel kan också
fjädra inåt någon mm.
Z-axeln bör alltså också ha en skruv i toppen som håller kvar den så den inte rör sig i lagringen.
Exakt min tanke. Det jag inte förstår däremot är att hundratals personer verkar gjort uppdateringen med denna stång:Eli skrev:Jag vill påstå att kvaliteten är väldigt beroende av att z-axeln inte rör sig upp och ner.
fjädra inåt någon mm.
http://www.ebay.com/itm/290947445565
.. som inte har utrymme eller gänga i toppen för en låsmutter eller liknande.
Men den har i stället plats för 2 kullager vid drivningen, vilket duger, om man nyttjar det rätt för 2 motriktade lager med sned anliggningsyta
som är avsedda att ta upp axialkrafter.
Ja man kan få lika bra resultat med rostfri gängstång och spara > 350:-
Det finns en risk med kulskruv: Om man har en klen motor så behövs även utväxling.
som är avsedda att ta upp axialkrafter.
Ja man kan få lika bra resultat med rostfri gängstång och spara > 350:-
Det finns en risk med kulskruv: Om man har en klen motor så behövs även utväxling.
Kom på denna lösning som jag tänkte testa:
I toppen av stången finns 4mm (enligt datablad) att arbeta med som sticker upp genom kullagret i toppen.
Där fräser man ett spår och sätter en låsbricka:

Med lite flyt funkar detta. Har inte fått stången ännu så jag vet inte exakt hur det blir.
I toppen av stången finns 4mm (enligt datablad) att arbeta med som sticker upp genom kullagret i toppen.
Där fräser man ett spår och sätter en låsbricka:

Med lite flyt funkar detta. Har inte fått stången ännu så jag vet inte exakt hur det blir.
mycket troende här, sätt dit en en låsring men gör en utskrift före och efter förbättringen och redovisa resultatet.
även om z KAN röra sig är det inte säkert att den verkligen gör det, som beror på att lasten på z är väldigt konstant.
men men....upp till bevis,
även om z KAN röra sig är det inte säkert att den verkligen gör det, som beror på att lasten på z är väldigt konstant.
men men....upp till bevis,