Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Alltså - papp utan plast på ÄR antistatisk på samma sätt som de rosa plastpåsar: Kan inte laddas upp.
Har läst en gång att det gäller bara så länge kartongen är det minsta fuktig vilket den i normala fall alltid är men om inte så kan det bli problem.
Dock skyddar varken rosa påse eller papp lika bra som en silvrig påse, som även skyddar mot genomslag av ESD urladdning...
/// Marcus
/// Marcus
Vi har alltid fått höra på jobbet att kartong är förbjudet inom ESD-område, men är det då för att det oftast är plats i form av tejp mm på?
Normalt så togs det alltid ur kartong, lastades i en ESD-back för att sedan föras in i ESD-området.
Normalt så togs det alltid ur kartong, lastades i en ESD-back för att sedan föras in i ESD-området.
Det är väl skillnaden mellan vad som kan fungera i praktiken, och vad som är 100% tillförlitligt och som därmed passar att skriva i arbetsinstruktioner. Det är ju svårt att veta exakt vilken sorts kartong det rör sig om, om den kan laddas upp eller inte. Det finns ju alla möjliga och omöjliga varianter med tryck på osv. Ska man därför skriva instruktioner för en arbetsplats så är ju det enklaste att tillhandahålla lämpliga lådor och lasta om till dessa, om något ska förflyttas.
Kartonger är inte tillåtna i EPA-ytorn på jobbet om dom inte är tydligt märkta ESD (typ svarta kartonger), sedan dammar kartonger så innebasken mycket, vilket också gör dom ovälkomna på EPA-ytor.
Sedan har vi en regel på jobbet som säger att icke åldersbeständigt ESD-material typ rosa skum skall minst ha ett år kvar av sin hållbarhet när det levereras från oss..
Fungerade bra när vi hade produktionen hos oss, men nu när vi är "master"&NPI site, så har förpackningsmaterial inte en så strykande åtgång och när en inköps-MOC kanske är på minst 4 pallar hinner material bli gammalt innan vi ens har fått det levererat från förrådet....
/// Marcus
Sedan har vi en regel på jobbet som säger att icke åldersbeständigt ESD-material typ rosa skum skall minst ha ett år kvar av sin hållbarhet när det levereras från oss..
Fungerade bra när vi hade produktionen hos oss, men nu när vi är "master"&NPI site, så har förpackningsmaterial inte en så strykande åtgång och när en inköps-MOC kanske är på minst 4 pallar hinner material bli gammalt innan vi ens har fått det levererat från förrådet....
/// Marcus
Senast redigerad av lond 27 januari 2025, 07:12:18, redigerad totalt 1 gång.
Nog om ESD & EPA, min lilla amatörradiostation fick tillökning av en icom ID-50 när jag var i Tokyo efter nyår..
Kändes dock konstigt att vara ledig i 4 veckor
73/ Marcus
Kändes dock konstigt att vara ledig i 4 veckor

73/ Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Ny leksak till verkstan. Har inte kvar den lilla manuella fräsen och tänkte dumpa iväg stora pelarborren också och denna får ersätta de två.

Thor och jag ser lite Ants Pants. Han ser verkligen på TV, det är ganska lustigt. Ibland om det är en hund med på bild kan han springa fram och ska hälsa på den och det utan att hunden gör ett minsta ljud.

Ser bra ut chefen!

Suck för is

Lyft bort den från pallen

Brodern på besök, vi ska flytta om en massa i verkstan. Han pysslar och lägger grejor i backar och flyttar en del lättare grejor medans jag jobbar.

Trots vi bara hade 3 st skridskor lyckades en ändå glide iväg och detta skedde. Tur nog tog materialstället emot och vi kunde få tillbaka den på rätt köl utan större problem.

Lite apelsinolja gör susen.

Tilja, brorsans husky är här också

Man får flytta en maskin lite, skura golvet och sedan flytta igen.

3.5 ton så denna var smådryg men vi fick använda spakblock till andra maskiner så kunde vi rulla den. Just fallet i golvet gör det extra tungt.

Redo att skeppas. Tror jag lägger ut den på blocket eller facebook och ser om någon vill ha den. Den är 2.8m hög så krävs ju en hyffsad port och takhöjd för den. Väger 1.2 ton.

Börjar bli mer plats! Målet är att ha så jag kan få in traktorgrävaren mm vid behov.

Jag lyckades få hydrualslangen för gaffelspridningen på fel ställe och slet av den.

Men eftersom man hjälper folk i byn med olika grejor så behöver man oftast bara ringa ett samtal så har man en ny koppling på nån timme.

Upptäckte dock detta. Jag svetsade ju det där i sommar och nu har det spruckit bredvid. Dags att göra det ordentligt.

Hade nästan spruckit hela vägen där nere också.

Skär ut en portabel kamin åt brorsan

Är en del kvar att göra...

Skåp för oljor, fettsprutor, fett mm.

Meckar subaru, vägrade starta. Var kabelskon till startmotorn som glappade.

Nu är det hyffsad symmetri igen, fick köpa en till RAACO-låda.

Ett till skåp på plats. Dock har jag ångrat mig, ska ha beslag, bult mm här och ha färgen på ett annat ställe.

Nu en tur upp till ett bergrum och hämta en container.

L90n ser ganska liten ut

På plats, dock hos grannen så länge tills jag gjort ordning en plats för den. Fick köpa den för 12 000 kr så jag kunde inte låta bli. Eventuellt del av framtida carport.

GTL Göran kom förbi med oljepickup-röret till den äldre Ljungby L11an de har. Eftersom de är så enormt sjyssta mot mig så är det bara att släppa annat och fixa åt dom när de behöver hjälp.

Gjorde en fixtur så vi kunde kapa bort gamla flänsen som visade sig att den hade en spricka i sig.

Ny fläns utskuren och ditsvetsad. Har inte hört nåt än om det hjälpte. Den tappade oljetryck och om den suger luft så är det ju en trolig anledning.

Passade på att låna deras nyare Ljungby L11 för första gången. Enormt skön, luftfjädrad hytt mm.

Har insett jag måste offra den lilla porten. Jag har funderingar på att göra en travers i taket ändå och då vill jag ta ner skenorna.

Fick en leverans av en massa plywood mm, så jag ska bygga ett kapbord åt klyvsågen och bygga lite förvaring. Ska nog bygga ett till sådant där träskåp för att ha bult och skruv mm i
Tur att ditt materialställ var så stabilt så inget mer hände 
73/ Marcus

73/ Marcus
Imponerad. Tur att ditt dygn verkar ha 48 timmar med så mycket som du åstadkommer.
Kul att du postar så mycket bilder, en bild säger mer än tusen ord.
Kul att du postar så mycket bilder, en bild säger mer än tusen ord.
- Mizzarrogh
Tom, uppdatering nästa sida
Senast redigerad av sm2wmv 14 mars 2025, 12:37:33, redigerad totalt 1 gång.