Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit
Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit
Växlare är riktigt nice. Det var jäkligt pilligt att hålla på med verktygsbytena och inte minst sätta verktygslängden efter varje byte på min gamla maskin. Det hade gått att göra bättre men det blev aldrig av på den maskinen. Så det är en av de detaljer som jag ser fram att få i drift!
Och nu har jag fått en bit-fil som funkar!
Hoppas jag hinner fixa ett litet interface i morgon så skall jag testa och se om inte detta kan funka.
Skönt om man slipper extra utgifter i onödan.
--Per
Hoppas jag hinner fixa ett litet interface i morgon så skall jag testa och se om inte detta kan funka.
Skönt om man slipper extra utgifter i onödan.
--Per
Ja han är helt otrolig på att svara på frågor, i #linuxcnc kanalen är det ofta någon eller PCW själv som svarar.perra_e skrev:PCW är ju helt fantastisk. En söndag eftermiddag knåpar han ihop en ny bitfil. Tyvär var den inte helt komplett, men kommunikationen fungerar igen. Kommer säkert en fil till idag eller senast i morgon som är komplett. Snacka om service!!!
Flertalet trådar på linuxcnc forumet är PCW med i diskussionerna när det gäller deras HW.
Grymt att du fick ny bitfil, hoppas det fungerar!
Stort tack att du ledde mig in på ny bitfile och hårdvarustepgen swapper. Nu funkar det!
En del finjusteringar som att sänka homing-hastigheten på karusellen och justera in home-läget kvarstår, men det verkar som att jag hittat inställningar så att den stegar rätt mellan verktygsfickorna.
Kommer köra en del så att jag är säker på att det funkar innan jag sätter detta i drift. Kan ju trasa sönder rätt mycket om det inte centrerar som det skall, men det ser riktigt lovande ut!
En del finjusteringar som att sänka homing-hastigheten på karusellen och justera in home-läget kvarstår, men det verkar som att jag hittat inställningar så att den stegar rätt mellan verktygsfickorna.

Kommer köra en del så att jag är säker på att det funkar innan jag sätter detta i drift. Kan ju trasa sönder rätt mycket om det inte centrerar som det skall, men det ser riktigt lovande ut!
Äntligen lite goda nyheter angående spindeln. Den skall ligga hos FedEx nu. Är det korrekt borde den dyka upp nästa vecka.
Jag håller tummarna
Jag håller tummarna

Så kul att det fungerar!
Finns det inte något smart sätt att med sensor verifiera att man är centrerad över en verktygsficka?
Finns det inte något smart sätt att med sensor verifiera att man är centrerad över en verktygsficka?
Bra jobbbat och riktigt fin maskin!
Hoppas du slipper "momsa om" spindeln....
Hoppas du slipper "momsa om" spindeln....
Tack H.O. och det hoppas jag med!
Nu har jag trimmat in karusellen och testkört ordentligt. Känns väldigt stabilt så man behöver nog inte vara nervös för haveri i samband med verktygsbyte längre. Här är en liten filmsnutt med verktygsväxlaren klar.
https://youtu.be/unWA4PRhixA
Nu har jag trimmat in karusellen och testkört ordentligt. Känns väldigt stabilt så man behöver nog inte vara nervös för haveri i samband med verktygsbyte längre. Här är en liten filmsnutt med verktygsväxlaren klar.
https://youtu.be/unWA4PRhixA
De ska bli kul att se vad maskinen klarar av sen när du får nya spindeln 

Ytterligare ett steg i rätt riktning. Har fått ett trackingnummer på spindeln nu och beräknad leverans till den 28:e april. Plötsligt händer det

Sista kablarna troligen dragna i elskåpet. Detta är helt klart en milstolpe i bygget!
Har letat på eBay hela vintern och har kommit över ett par prober. Inte nyaste snitt men dom verkar fungera klanderfritt.
Har kopplat in dom i helgen och gjort klart det sista i linuxcnc i kväll. Det finns mer kablar att dra längre fram när det blir dags för en riktig kontrollpanel, men det är ju inte i själva elskåpet jag behöver fixa det.
Första jobbet i fräsen blir att fixa fästen för verktygsproben och för magnetsensorn till mätproben.

Har letat på eBay hela vintern och har kommit över ett par prober. Inte nyaste snitt men dom verkar fungera klanderfritt.
Har kopplat in dom i helgen och gjort klart det sista i linuxcnc i kväll. Det finns mer kablar att dra längre fram när det blir dags för en riktig kontrollpanel, men det är ju inte i själva elskåpet jag behöver fixa det.
Första jobbet i fräsen blir att fixa fästen för verktygsproben och för magnetsensorn till mätproben.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sån där probe e typ vad man saknar i siemens systemen trots allt.. Blir nog en haimer ist.
Japp, interfacet har två ingångar och man väljer via en styrsignal vilken ingång som skall vara aktiv.