Mina 3D-skrivare
Re: Mina 3D-skrivare
Hej Boris!
Har läst och delvis "skummat" igenom din mycket intressanta och lärorika tråd. Inledningsvis så skrev du "Jag tycker att många redan har en CNC fräs och därför har jag tankar på att använda befintlig fräs som 3D skrivare"
Med risk för att du redan har förklarat det (och jag missat det) frågar jag ändå. Vad kom du fram till vad gäller att utnyttja en befintlig fräs som 3D skrivare?
Har läst och delvis "skummat" igenom din mycket intressanta och lärorika tråd. Inledningsvis så skrev du "Jag tycker att många redan har en CNC fräs och därför har jag tankar på att använda befintlig fräs som 3D skrivare"
Med risk för att du redan har förklarat det (och jag missat det) frågar jag ändå. Vad kom du fram till vad gäller att utnyttja en befintlig fräs som 3D skrivare?
Jag kan inte rekommendera en CNC-fräs som 3D skrivare.
Det är ett långsammare system och gör mer oväsen än en reprap 3D-skrivare. Min Z-axel vägde cirka tio kilo.
Det är för mycket helt enkelt. Den orsakade små "blobs" även vid lägre hastigheter. Jag kunde jämföra
utskrifterna med en Prusa 3D-skrivare som gav mig mycket bättre resultat med samma hotend och extruder.
Nu är det svårt och orättvist att gå tillbaka ett och ett halvt år och jämföra allt med dagens 3D-skrivare. Mjukvaran, hotend, extruders, plast
och användare har samtliga blivit bättre.
Det är ett långsammare system och gör mer oväsen än en reprap 3D-skrivare. Min Z-axel vägde cirka tio kilo.
Det är för mycket helt enkelt. Den orsakade små "blobs" även vid lägre hastigheter. Jag kunde jämföra
utskrifterna med en Prusa 3D-skrivare som gav mig mycket bättre resultat med samma hotend och extruder.
Nu är det svårt och orättvist att gå tillbaka ett och ett halvt år och jämföra allt med dagens 3D-skrivare. Mjukvaran, hotend, extruders, plast
och användare har samtliga blivit bättre.
Jag köpte en odroid c1 och en USB-kamera som jag just nu testar.
Man kan se en live streaming via firefox om man bara skriver min servers IP-adress som är:
http://83.x.x.x/
Man kan se en live streaming via firefox om man bara skriver min servers IP-adress som är:
http://83.x.x.x/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av boris 8 mars 2015, 07:53:39, redigerad totalt 1 gång.
Det stämmer, techno. I mitt fall med Chrome så är adressfället bara ett sökfält eller en genväg till google-sökning.
- Anahka1975
LasseAH>> Jo, en framtidsmaskin 
Anahka1975>> Det är delar till en quadcopter.

Anahka1975>> Det är delar till en quadcopter.
Några nya utskrifter och det blev en ny quadcopter. Vi flög runt tjugo minuter.
En video här:
En video här:
Oj va tunna armar! Blir det inte mycket instabilitet utav det? Är det en egen design och finns den uppe någonstans eller är den hemlig? 
Gillade faktiskt båda varianterna
Lite avundsjuk på det stora grönområdet som du hade för att flyga på också.. finns typ inget sådant kvar runt där jag bor

Gillade faktiskt båda varianterna

Lite avundsjuk på det stora grönområdet som du hade för att flyga på också.. finns typ inget sådant kvar runt där jag bor

De "tunna" armarna är 10 mm x 10 mm fyrkantiga aluminiumrör från Bauhaus. De är oerhört vridstyva och ger extremt stark bas för motorerna. De är styvare än de plastarmar vi i början printade ut, första konstruktionen alltså, och därmed tar det mycket mindre tid att skriva ut en hel quadcopter. Dessutom är de lättare, hela ramen väger under 200 gram och det finns faktiskt mer att banta.
Detta är inte en färdig konstruktion utan det kommer en till version senare som vi kan posta ritningar för!
Men som sagt, konstruktionen är väldigt vridstyv och "hård".
Jo, grönområden är underskattade!
Detta är inte en färdig konstruktion utan det kommer en till version senare som vi kan posta ritningar för!

Jo, grönområden är underskattade!

Men gud, nu när du säger det så kan man ju se att det är aluminiumrör.. jag fick för mig att det bara var en ljusare färg på plast 
Skoj, du får gärna länka till Thingiverse eller liknande när, och om, du gör designen tillgänglig
Hur långa är rören från plattan ut till motorerna?

Skoj, du får gärna länka till Thingiverse eller liknande när, och om, du gör designen tillgänglig

Hur långa är rören från plattan ut till motorerna?
Ja! 
Det är cirka 25 cm från platta ut till motorfästena. Totalt är röret 29,5 cm. Quadcoptern är alltså 60 cm diagonalt.

Det är cirka 25 cm från platta ut till motorfästena. Totalt är röret 29,5 cm. Quadcoptern är alltså 60 cm diagonalt.